حوادث و رویدادها

۱۵ باند کلاهبرداری رایانه‌ای دراینستاگرام و تلگرام متلاشی شد

رئیس پلیس فتا کشور گفت: در دو هفته گذشته 15 باند کلاهبرداری رایانه ای مستقر در شبکه های اجتماعی خارجی به ویژه اینستاگرام، تلگرام و سایت های مبتنی بر تبلیغات متلاشی شده اند.

به گزارش مجله زنده خبری، سردار وحید مجید وی در تشریح این خبر گفت: در دو هفته گذشته برابر با اقدامات فنی، تخصصی و عملیاتی انجام شده بر اساس پرونده های تولید شده و رصد فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا استان ها، 15 باند در زمینه کلاهبرداری رایانه ای در چارچوب شبکه های خارجی، شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام و تلگرام شناسایی و متلاشی شدند.

وی ادامه داد: با دریافت مدارک دیجیتال و مدارک موجود 35 نفر در این رابطه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس پلیس فتا جمهوری اسلامی ایران افزود: ارزش پرونده‌های باندهای فاسد که در قالب شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تبلیغاتی خارجی مرتکب جرائم مختلف شده‌اند، ۸۴ میلیارد ریال برآورد شده است. “

مجید خاطرنشان کرد: احتمال سوء استفاده مجرمان و دلالان در بستر اینستاگرام و تلگرام، جعل درگاه های بانکی، فروش کالاهای غیرمجاز، فروش و عدم تحویل کالا، فروش کالا و تحویل کالای بی کیفیت بسیار محتمل است. جرایم.در این منطقه فهرست شده است.

رئیس پلیس فتا کشور از شهروندان خواست هنگام مراجعه به سایت های واسطه ای تحت تاثیر تبلیغات دروغین افراد سودجو قرار نگیرند و از صحت تبلیغات در سایت مطمئن شده و سپس اقدام به خرید کنند. از پرداخت هرگونه وجهی مانند ودیعه یا هزینه نگهداری محصول خودداری کرده و تا زمان دریافت کالای مورد نظر از پرداخت وجه کالا خودداری نمایید.

مجید به عموم توصیه می‌کند: برای خرید مطمئن آنلاین از فروشگاه‌هایی که می‌شناسید یا دارای اعتماد الکترونیکی از وزارت بازرگانی هستید، هنگام خرید آنلاین، از روش‌هایی مانند افرادی که در دامنه وب‌سایت فروشگاه هستند یا انجمن‌های جستجو که در آن اعضا در آن حضور دارند، خرید کنید و امتحان کنید. در مورد تجربه خرید آنلاین خود بنویسید تا سایر اعضا را مطلع کنید.

وی افزود: سیستم پرداخت الکترونیکی تمامی بانک ها از روش های رمزنگاری امن استفاده می کند. هنگام پرداخت دقت کنید که عبارت https: // و دامنه shaparak.ir/ در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانکی درج شده باشد.

رئیس پلیس فتا جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه مجرمان از مهندسی اجتماعی برای ترغیب مصرف کنندگان به آنچه می خواهند استفاده می کنند، به مردم توصیه کرد مراقب تبلیغات فریبنده باشند و بدانند هیچ ارزانی غیر منطقی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، مجید گفت: سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش های مردمی است و کاربران می توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند و شماره تماس 096380 است. 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات هموطنان در حوزه فضای مجازی می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا