بین المللی

امیرعبداللهیان: مسکو گام‌های مثبتی برای کمک به لغو تحریم‌ها برداشته است

حسین امیرعبدالهیان در آستانه سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه در مقاله ای در اسپوتنیک با عنوان «نقشه راه جدید برای روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» نوشت: رئیس جمهور محترم فدراسیون روسیه، این کار در حال انجام است. در شرایط مختلف از یک سو، در سال های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دو کشور با گذر از فراز و نشیب های تاریخی در روابط دوجانبه، به دنبال حمایت از تمدن غنی و میراث حکومت باستانی، آینده ای روشن در روابط دوجانبه و مشارکت فعال در توسعه منطقه ای در سطح جهانی در مسیر صلح و ثبات و از سوی دیگر دولت جدید جمهوری اسلامی ایران (دولت سیزدهم) نقشه راه جدیدی بر اساس سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمندانه دارد. تمرکز بر همکاری با همه همسایگان به ویژه فدراسیون روسیه و پیشرفت دیپلماسی اقتصادی است و مصمم است همکاری های دوجانبه و چندجانبه با این کشور را بیش از پیش گسترش دهد.

دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه را یک همسایه و دوست قوی مبتنی بر «همکاری، احترام و منافع متقابل» می‌داند و علاقه‌مند است علی‌رغم محدودیت‌ها، جهشی چشمگیر در عرصه‌های مختلف و تبادل هیئت‌ها داشته باشد. از شیوع ویروس کرونا. ایجاد روابط در سطح بالا بین دو کشور.

رایزنی بین دو کشور در مورد طیف گسترده ای از موضوعات دوجانبه (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری، دفاعی و امنیتی، پارلمانی، رسانه ای)، منطقه ای (از جمله خاورمیانه، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی) و بین المللی (از جمله). وین مذاکره می کند) برای رفع تحریم ها.

در روابط دوجانبه، دو کشور مصمم هستند توافقنامه را بر اساس روابط متقابل و اصول همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در راستای روندهای جهانی به روز کنند.

در حوزه سیاسی نیز تبادل پیام بین سران دو کشور و همچنین گفتگوهای تلفنی اخیر روسای جمهور دو کشور نشان از عزم دو کشور برای توسعه همکاری های پایدار و بلندمدت دارد.

در حوزه اقتصاد، تجارت، صنعت و کشاورزی پروژه های مختلفی بین دو کشور شناسایی و اجرا شده است. آغاز روند عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای و همکاری بیشتر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عاملی برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور تبدیل شده است. . افق روشنی در انتظار همکاری اقتصادی دو کشور است.

در حوزه فرهنگ و روابط عمومی، امضای معاهده تأسیس و چارچوب مراکز فرهنگی دو کشور زمینه ساز ارتقای روابط فرهنگی دو کشور شد.

در حوزه پارلمانی نیز سفر دکتر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو و ارسال پیام مقام معظم رهبری به آقای پوتین و سفر متقابل آقای والودین رئیس دومای فدراسیون روسیه به تهران کمک شایانی کرد. تقویت دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور

در حوزه امنیت، قرارداد همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه امنیت سایبری به امضای مقامات دو کشور رسید. طرفین در سازمان ملل متحد و سایر مجامع منطقه ای و بین المللی برای تقویت امنیت اطلاعات و مبارزه با جرایم سازمان یافته با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

در عرصه نظامی، دفاعی و انتظامی، روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حال تقویت است. رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند و دریای عمان نشان از جدیت سه کشور دارد.

در سطح منطقه ای و در پرتو اراده رهبران عالی رتبه، همکاری دو کشور برای تامین منافع مشترک از مرزهای روابط دوجانبه عبور کرده و با ورود به حوزه های کمک های امنیتی منطقه ای و بین المللی، قوی تر از همیشه است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو قدرت منطقه‌ای نقش ممتاز و منحصربه‌فردی در حل مناقشات و معادلات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم دارند.

هر دو طرف بر این عقیده هستند که منطقه خاورمیانه به دلیل دخالت خارجی و تسلط تفکر امنیتی، از مشکلات متعددی از جمله جنگ، بی ثباتی و ناامنی رنج برده است. رایزنی های ثبات در افغانستان، سوریه، یمن و لیبی برای رسیدگی به این مسائل در جریان است.

در مورد سوریه، دو کشور به عنوان ضامن روند آستانه، همکاری های مشترک و موفق منطقه ای داشتند. این تجربه موفق می تواند به عنوان الگو در سایر زمینه ها از جمله بازسازی سوریه و ایجاد ثبات و امنیت پایدار در آن کشور مورد استفاده قرار گیرد. افتتاح سفارتخانه ها و عادی سازی روابط بین دولت های اسلامی و عربی و دمشق مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.

در افغانستان، جمهوری اسلامی ایران به تازگی میزبان دومین نشست همسایگان افغانستان با حضور فدراسیون روسیه در تهران بود. به گفته جمهوری اسلامی ایران، صلح تنها با مشارکت همه اقوام و تشکیل دولت فراگیر، احترام به خواست مردم افغانستان و امنیت پایدار منطقه ای محقق می شود.

همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تنها به غرب آسیا محدود نمی شود، بلکه سایر مناطق از جمله قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی و دریای خزر را در بر می گیرد. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست رایزنی در قالب همکاری های 3+3 در منطقه قفقاز جنوبی که در مسکو برگزار شد، حضور فعال داشت و آمادگی خود را برای میزبانی دومین نشست در تهران اعلام کرد. از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، همکاری های درون منطقه ای به ویژه در زمینه های تجاری، اقتصادی، حمل و نقل و ترانزیت کمک شایانی به رشد و شکوفایی منطقه و برقراری صلح و آرامش خواهد کرد. ثبات.

جمهوری اسلامی ایران دریای خزر را دریای صلح و همکاری سازنده بین کشورهای ساحلی خود می داند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سطح بین‌المللی با «تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی آمریکا»، «دخالت غرب در امور سایر کشورها»، «ممانعت از ایفای نقش کشورهای ثالث در روابط خود» و لزوم “به حقوق بشر احترام بگذاریم”. بین المللی «همبستگی کامل دارند.

به گفته جمهوری اسلامی ایران، راهبرد یکجانبه گرایی شکست خورده و دوران رفتارهای غیرقانونی، نادیده گرفتن اصول شناخته شده بین المللی و از بین بردن چندجانبه گرایی که تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی است به پایان رسیده است.

دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با رویکردی عمل‌گرایانه و نتیجه‌گرا و با هدف دستیابی به یک توافق خوب وارد مذاکرات وین شد. در این راستا تاکید می کنم که فدراسیون روسیه هم در حصول توافق هسته ای در سال 2015 و هم در مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران و 1+5 نقش موثر و سازنده ای داشته و گام های مثبتی برای کمک به رفع تحریم ها برداشته است.

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات جدید حسن نیت و عزم جدی دارد. موفقیت این مذاکرات منوط به لغو موثر و قابل تایید تحریم ها و بازگشت طرفین به تعهداتشان است. هدف اصلی مذاکرات آتی باید اجرای کامل و مؤثر توافقنامه 2015 و عادی سازی روابط تجاری و همکاری های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد.

واضح است که تهران هر چقدر هم که خود را متعهد به انحراف از برنامه صلح آمیز هسته ای خود کند، به حفظ دستاوردهای دانشمندان و صنعت صلح آمیز هسته ای خود نیز متعهد است و علیرغم تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی، مصمم به ادامه کار است. توسعه همه جانبه کشور در حوزه هوافضا، ماهواره، صنعتی، تجاری، دریایی، دفاعی، علم و فناوری های نوین.

با توجه به اراده جدی سران دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه، نزدیکی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از طریق تحکیم پایه های مردمی روابط دوجانبه به ویژه در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و به رسمیت شناختن مردم ایران از موضوعات مهم در دستور کار هر دو دولت است. بدیهی است تقویت روابط و تشکیل بلوک های جدید منطقه ای به ویژه با حضور دیگر بازیگران مهم و نوظهور آسیایی، نویدبخش تقویت و تثبیت فرآیندهای چندجانبه گرایی در سطح جهانی خواهد بود.

311311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا