عمومی

به خُردان مفرمای کار درشت

یادداشت داماد آیت الله مصطفی محقق در خبرنامه «ما متخصص نیستیم. «اقتصاد یک کار علمی است!» پس از سخنان دو مرجع تقلید جوادی، عاملی و شبیری زنجانی که مسائل مبرم کشور را به کارشناسان، پرهیز از اقتصاد با حسن نیت و پیامدهای فقر در سطح ملی گوشزد کردند، به شرح زیر است. مشاهدات انجام شد:

به گزارش مجله زنده خبری، صالح نوگرکار، وکیل دادگستری در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:

1- ایران از درد اقتصادی رنج می برد. ضربات چاقو بر استخوان ها در پیکر اقتصاد ملی به حدی است که خطر و بی توجهی وجود ندارد. هر اقدام و فرصت اشتباهی منجر به عفونت های اجتماعی و سرطان بدخیم می شود. کارآزمایی بالینی شاخص فلاکت که نشانگر اقتصادی مجموع بیکاری و تورم است، این وضعیت نگران کننده را یادآوری می کند. راه حل واقعی این است که بیماری را پنهان نکنید. هرکسی که مصمم است در مصائب مردم شرکت نکند، باید سعی کند در رأس امور فوری در دست متخصصان باشد. به قول مولانا باید «روی و نبض و گلویت را رنگ کرد / هم نشانه و هم دلیل آن را بشنوی» و ناگزیر بگوئی «هر دوایی دادند خراب کردند/ این عمارت نیست».

2- مدیریت یک علم است. یک شاخص وجود دارد. شاخص هایی که نمی توان آنها را به چالش کشید یا به حمایت و تایید انتخابی واگذار کرد. اگر درست و حرفه ای اعمال نشود، بذر بدبختی و فقر در جامعه کاشته می شود. حکمرانی خوب و حق حکمرانی خوب به عنوان حق شهروندی مبتنی بر اصل تخصص است. مقام مدیریت باید تجربه کافی در مدیریت دولتی داشته باشد. هر کسی که مانع از روی کار آمدن کارشناسان شود، مسئولیت کامل جلوگیری از آن را دارد. این حق تنها زمانی وجود دارد که متخصصان و نجاران دارای مشاغل دولتی باشند. فردی که متخصص نیست نمی تواند کار تخصصی انجام دهد. اگر دولت بر اساس تخصص اداره نشود و روابط سیاسی رانتی و قبیله ای جایگزین اصل تخصص گرایی در حکومت داری شود، نتیجه آن اداره ضعیف کشور از جیب بیت المال و فرصت های سوزان خواهد بود.

3. دولت در حقوق اداری قدرت مطلق دارد و حق مداخله در کلیه امور عمومی را دارد. این حق نیز مسئولیت مطلق دارد. باید خوب فکر کرد که خبرگان در قدرت هستند و خطری بر توده مردم تحمیل نمی کنند. دولت نباید با رعایت اصل «عدم خطا» در حقوق عمومی مرتکب اشتباهات قانونی یا مادی شود. او باید بر اساس اصل «هدف شایسته» هدف درستی را اتخاذ کند و اگر مرتکب خطایی شود و مرتکب عمل یا انفعالی مستمری شود که به رفاه، معیشت و اقتصاد مردم لطمه بزند، مسئول است. گاهی سلب صلاحیت و گاهی سلب صلاحیت منجر به اصل «غرامت» و اصل «عدم ضرر» به شهروندان می شود.

4- الان با چه شرایطی روبرو هستیم؟ کاستی های معرفتی اقتصادی، همراه با انگیزه های سوداگرانه برای کسب سود، منفعت اقتصادی مشترک را مخدوش کرده است. نظام بودجه و تبعات تورمی آن و اینکه 75 درصد نقدینگی در دست یک درصد سپرده گذاران است و کاستی های حل نشده نظام بانکی در کنار شاخص فلاکت 50 و جابه جایی سریع خط فقر سه درصد. نرخ تورم بیکاری و تولید ناخالص داخلی در حال کاهش است. اگر از ضربان قلب که رگ بازو است آگاه باشید، به قلب متصل است. مشکل ما کارایی و اثربخشی است

5. الگوی اقدام اقتصادی دولت اشتباه است و اصلاح آن باید معطوف به علل باشد. این مشکل فرااقتصادی ریشه در مکانیزم مدیریت و مدیریت انتصابات دارد. مدیری که نتواند منابع را به خوبی مدیریت کند و بنگاهی شکست خورده را بدون ظرفیت و توانایی منابع انسانی و طبیعی تحویل دهد، چیزی جز تصاحب کننده نیست. آیا شرکت های ورشکسته دولتی و تاسیسات بودجه ای چیزی غیر از این ضایعات را به هم وصل می کنند؟! 500 میلیارد دلار کمک دولتی به شرکت های زیان ده یعنی چه و اینکه سال گذشته 153 شرکت دولتی ورشکست شدند و فقط 25 درصد بودجه صرف سرمایه گذاری شد؟ این روند تا کی باید به مردم آسیب برساند؟ حدود 70 درصد از کل بودجه کشور به شرکت های دولتی و دولتی اختصاص دارد و از آنجایی که بخش دولتی سهم عمده ای از اقتصاد را به خود اختصاص داده است میلیاردها دلار بدهی و هزینه های هنگفت زیان ده در این شرکت نگران کننده است! چه مدت

6- در صورت جرم تصرف; سرقت از بیت المال، چه تصمیمی برای اتلاف وقت، منابع و فرصت های ملی است؟! نیاز به بررسی اثربخشی حکمرانی در مدیریت دولتی با تمرکز بر شاخص هایی برای بهبود عملکرد اقتصادی وجود دارد. آیا دولت با استفاده از سیاست های پولی و مالی توانسته متغیرهای مهم کلان اقتصادی مانند بیکاری، تورم و رشد اقتصادی را حفظ کند؟ اگر نه، اینجا یک محصول جدید فقط برای شماست! با تمام توان متخصصان و برای مدیریت اقتصاد ملی و بهبود کمی وضعیت، آیا دانش بنیان تکنسین های اقتصاد رنج دیده و توده های کاهش یافته کمک کرد؟ فرصت های ملی قابل اعتماد است و نشانه مؤمنان به تعبیر پیامبر رحمت، حفظ امانت در سلامت و «کلمه توکل به مردم» است. به حکیمی که به کار بزرگ فرمان می دهد / که سندان در مشت نمی شکند. شما نمی خواهید تلف شوید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا