سلامت و تندرستی

درمان دردهای آرتروز با کمک ایمپلنت‌های الکتریکی

به گزارش شفاف و به نقل از نیوساینتیست، کاشت زانو که برق کمی تولید می کند، می تواند آرتروز را درمان کند و رشد غضروف را تحریک کند.

خرگوش هایی که از ایمپلنت هایی استفاده می کردند که در هنگام حرکت برق تولید می کنند، بیشتر از خرگوش هایی که از دارونما استفاده می کردند، تحت تأثیر آسیب غضروف قرار گرفتند.

آرتروز یکی از شایع ترین علل زانو درد با افزایش سن است. این بیماری باعث ساییدگی و پارگی غضروف می شود. غضروف لایه‌ای است که انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند و معمولاً از ساییدگی آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند.

درمان های بسیاری برای آرتروز در حال توسعه هستند. از جمله داروهای جدید و کاشت سلول های بنیادی که توانایی تبدیل به هر نوع سلولی را دارند. برخی از مطالعات نشان می دهد که یک شوک الکتریکی خفیف می تواند سلول های غضروف زانو را به تکثیر و ترمیم آسیب تشویق کند.

Thanh Nguyen، محققی در دانشگاه کانکتیکات (UCONN) و همکارانش یک غشای زیست تخریب پذیر با ضخامت حدود نیم میلی متر ساخته اند که در هنگام فشرده شدن و کشیده شدن برای جلوگیری از ورود باتری ها به بدن، الکتریسیته تولید می کند. ساختاری قاب مانند دارد که سلول ها را تشویق می کند به سمت آن حرکت کنند.

گروه نگوین این ایده را با ایجاد سوراخ هایی در غضروف زانوی خرگوش و اتصال آن به مواد اختراع شده مورد تحقیق قرار دادند. پس از یک ماه استراحت، خرگوش ها تشویق شدند تا روی تردمیل هایی بپرند که به مدت 20 دقیقه در روز به آرامی حرکت می کردند تا پاهای خود را ورزش دهند و برق تولید کنند.

دو ماه بعد، محققان نمونه‌هایی از بافت مفصلی گرفتند و در زیر میکروسکوپ تشخیص دادند که آیا آنها سالم هستند یا خیر. آنها دریافتند که سلول های غضروف به داخل قاب حرکت کرده اند و مفاصل دست نخورده تر به نظر می رسند. نگوین گفت: “سلول های بنیادی توسط مغز استخوان به داخل قاب جذب می شوند.”

خرگوش ها به طور متوسط ​​15 از 18; خرگوش های گروه دوم که ایمپلنت هایشان برق تولید نمی کرد، حدود پنج امتیاز کسب کردند.

نگوین ادامه داد: در صورت استفاده از این ایمپلنت در انسان، مواد مورد استفاده برای ساخت آن در حدود دو ماه حل می شود. با این حال، می توان آن را برای ماندگاری طولانی تر تغییر داد.

این مطالعه در مجله Science Translational Medicine منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا