عمومی

‌باشکوه‌ترین چنار چنارستان تهران را دریابید

حفظ عناصر کلیدی هویت که با ترکیبی از مولفه‌های ساخته دست بشر، مانند مکان‌های مذهبی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی مانند درختان و پرندگان، گونه‌های مختلف و زمین‌شناسی شکل می‌گیرد، وظیفه اصلی حکمرانی شهری است.

به گزارش مجله زنده خبری، احمد مسجدجامعی در یادداشتی در روزنامه شرق وی نوشت: این نگاه در کشور ما بیش از یک قرن سابقه دارد. هنگامی که ناصرالدین شاه برای اولین بار موزه شخصی خود را در کاخ گلستان تأسیس کرد، توجه عملی به بخشی از این میراث مادی و معنوی آغاز شد. در همین زمان دکتر تولوزان، پزشک مخصوص شاه و معلم دارالفنون، از تکه تکه شدن و جدا شدن باغ لاله زار در آن روز صحبت کرد. [خیابان لاله‌زار کنونی] وی به عنوان میراث طبیعی تهران نسبت به تخریب اکوسیستم شهر هشدار و ابراز نگرانی کرد. اما خالی بودن بیت المال و تولیت دیوان مانع از تخریب آن نشد و وقتی شاهد ثبت یک افرا در منطقه هفتچه چنار تهران بودیم که تنها سه افرا از آن باقی مانده است، اصل حفاظت از میراث طبیعی شروع به کار کرد. . این در حالی است که تا دو دهه پیش، چنین موضوعاتی در حوزه حکمرانی شهری چندان مورد توجه قرار نمی گرفت. از دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران، بحث ها با رویکرد یکپارچه سازی جسم و روح شهر آغاز شد و حداقل تا پایان دوره پنجم به طرق مختلف ادامه یافت.

در مقطعی احساس می شد که عوامل شناسایی پایتخت ناشناخته مانده اند و باید با تحقیقات میدانی از میدان به محله و گاه از کوچه به کوچه این میراث را شناسایی کرد.

انجام 150 تور تهران گردی متوالی مهمترین اقدام اجرایی من در این راستا بود که با همکاری سایر اعضای شورا، فناوران، عکاسان، خبرنگاران، مدیران شهری و شهرداری انجام شد. به این ترتیب بخش قابل توجهی از این عناصر هویت اجتماعی، اقتصادی و طبیعی با کمک مردم محلی و جامعه محلی شناسایی و معرفی شدند.

همین گشت و گذار در هویت طبیعی پایتخت، قنات ها، رودخانه ها، کوه ها، باغ ها و روستاهای اطراف و حتی هویت روستایی تهران و درختان چند صد ساله آن را شناسایی و ثبت ملی آنها را تضمین کرد.
اکنون برخی از این اقدامات به ویژه در کن مراحل ثبت نام را طی کرده و طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. همانطور که افراهای اطراف امامزاده شعیب را ثبت می کنید و به سمت آسیاب می روید. پیش از این به استثنای ثبت تنها پل خشتی تهران در کن، 11 اثر ناملموس از همین منطقه شامل قابلیت تهیه آب توت، قابلیت پخت کتلت جوز هندی، مهارت خرمالو، قابلیت پخت جوز هندی. نان، قابلیت پخت آش انار، قابلیت پخت آبگوشت باغچه. سخنرانی و آیین های مذهبی در فهرست میراث ملی گنجانده شد.

دو سال پیش سازمان پارک ها و فضای سبز در اقدامی مشترک با همکاری شورایاران شهرداری گونه های درختی کهنسال از جمله افرا، سنجد، صنوبر، توت، شاتوت و گردو را شناسایی، شناسایی، سن، عکس برداری و علامت گذاری کرد. شکایت کرده است. این امر از غارت این منابع طبیعی جلوگیری می کند.

یکی از قدیمی ترین و سرسبزترین درختان، باغ یکه میزبان یک ملک خصوصی است. در یکی از تورهای تهرانگردی، هشت ماهواره دست به دست هم دادند تا قطر درخت را نشان دهند و به طور نمادین عزم خود را برای حفاظت از فضای سبز به ویژه باغات به هم پیوسته نشان دهند.

پس از این گشت و گذارها بحث هایی در حوزه مدیریت شهری و شورای عالی شهری صورت گرفت که منجر به ایجاد محدودیت در ساخت و ساز و حفاظت از حریم جنگلی این باغ ها شد تا زیرساخت های سبز شهر قربانی بزرگان و بی خانمان ها نشود. سرمایه گذاری و پول، متحمل ضرر و زیان باغ دارانی نشوید که بیشترین نقش را در نگهداری و توسعه آنها داشته اند.

اما با شکوه ترین چنار تهران، یکه باغکن، در معرض تهدید است و ساخت و ساز در نزدیکی آن آغاز خواهد شد. اگر چنین خبری صحت داشته باشد جای نگرانی دارد و لازم است برای حفاظت نه تنها یکی از مهمترین عناصر پایتخت و طولانی ترین موجود شهر، بلکه از مجموعه جنگلی به هم پیوسته غرب کشور نیز تدابیر به موقع اتخاذ شود. تهران که ریه های تنفسی شهر است. محافظت شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا