اجتماعی

آتش‌نشان‌ها با چه مشکلات روان‌شناختی دست به گریبانند؟

پژوهشگران با بررسی مشکلات روحی و روانی آتش نشانان دریافتند استرس مداوم، مشکلات خواب، احساسات منفی ناشی از اتفاقات دردناک و دشواری در برقراری روابط خوب با اعضای خانواده از جمله مشکلات آتش نشانان است.

به گزارش مجله زنده خبری، آتش نشانی نمونه ای از مشاغل منحصر به فرد است. آتش نشانان به دلیل ماهیت کار خود در معرض محیط های خطرناک، شرایط اضطراری و ساعات کاری نامنظم قرار دارند و در سلامت جسمی و روحی خود با چالش های زیادی روبرو هستند.

خطری برای آتش نشانان در هر زمان و هر مکان وجود دارد و از آنجایی که آنها باید همیشه هوشیار باشند، می تواند باعث آسیب جسمی و مشکلات روحی آنها شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، محققان روانشناسی مطالعه ای را برای بررسی پیامدهای روانی شرایط کاری آتش نشانان انجام دادند.

در این مطالعه کمی، پژوهشگران با 16 آتش نشان ایستگاه های آتش نشانی کرمان در مورد تجربیات آنها از پیامدهای روانی شرایط کاری مصاحبه کردند.

تجزیه و تحلیل مصاحبه با آتش نشانان نشان داد که پیامدهای روانی این کار به چهار دسته اصلی طبقه بندی می شود: استرس مداوم، مشکلات خواب، احساسات منفی ناشی از حوادث دردناک و مشکلات در برقراری روابط خوب با اعضای خانواده.

همه آتش نشانان حاضر در این مطالعه کار خود را “بسیار استرس زا” توصیف کردند و گفتند که دائما تحت استرس هستند.

به گفته شرکت کنندگان، عوامل متعددی در کار آتش نشانی وجود دارد که می تواند استرس ایجاد کند و یکی از مهمترین عوامل استرس زا که همه به آن اشاره کردند، صدای «آژیر آتش نشانی» است. آنها می گفتند که وقتی زنگ آتش نشانی می دهد، بدون توجه به مشکل، استرس ایجاد می کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در این مطالعه به آن اشاره شد، مشکلات خواب است. همه آتش نشانان حاضر در این مطالعه گفتند که پس از شروع کار با تعدادی مشکلات خواب مواجه شده اند. یکی از این مشکلات، اختلال خواب است که عمدتاً به دلیل شیفت کاری در این شغل است.

احساسات منفی ناشی از برخورد با حوادث دردناک از دیگر مواردی است که آتش نشانان از آن به عنوان پیامدهای روحی و روانی شغل یاد می کنند. در این تحقیق تقریباً همه شرکت کنندگان اظهار داشتند که چون اطفای حریق محدود به حوادث آتش سوزی نمی شود، با حوادث دردناک و ناخوشایندی مانند حوادثی مواجه می شوند که تأثیر نامطلوبی بر آنها می گذارد.

تاثیر تصادفات مربوط به تصادف، فوت و… برای این افراد به قدری دردناک است که پس از گذشت سالیان متمادی از حوادث، همچنان این حوادث را به یاد می آورند و با اندوه از آن یاد می کنند.

یکی دیگر از پیامدهای روانی که آتش نشانان در این تحقیق به آن اشاره می کنند، مشکل در برقراری روابط خوب با اعضای خانواده است که عمدتاً به دلیل شرایط کاری است.

مواجهه با اتفاقات ناخوشایند مختلف در محل کار عاملی است که افراد را از نظر روانی و عصبی تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود نتوانند در خانه با اعضای خانواده روابط خوبی برقرار کنند.

نتایج این تحقیق نشان داد که استرس مداوم (به دلیل صدای آژیرهای آتش نشانی و تصادفات، تلاش برای رسیدن به موقع به محل، نگرانی از نرسیدن به موقع و پیدا نکردن آدرس، شرایط پیچیده و نامشخص حادثه) مشکلات خواب (از جمله اختلال در الگوی خواب، بی خوابی، مشکل در حفظ خواب، بیدار شدن ناگهانی و وحشتناک، صحبت کردن در خواب)، احساسات منفی ناشی از رویدادهای دردناک و مشکل در برقراری روابط خوب با اعضای خانواده مهم ترین پیامدهای روانی است. آتش نشانان در حال آزمایش هستند، زیرا از شرایط کارشان.

محققان می گویند با توجه به نقش مهم آتش نشانان در ارائه خدمات اضطراری، پیامدهای روانی این کار عوامل خطری است که بر سلامت و عملکرد آتش نشانان تأثیر نامطلوب می گذارد.

این محققین بر این باورند که لازم است برای مدیریت و کاهش استرس فعلی و بهبود کیفیت خواب آتش نشانان اقدامات و برنامه ریزی های مناسب و همچنین ارائه آموزش های مناسب برای مدیریت و کاهش هیجانات منفی و مشکلات خانوادگی آنها انجام شود.

در انجام این پژوهش، فهیمه زراعت پروفه، محبوبه شمسی نژاد و عباس رحمتی; پژوهشگران روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهند کرمان با هم شرکت کردند.

نتایج این مطالعه در پاییز سال جاری به عنوان یک مقاله علمی با عنوان «پیامدهای روانی شرایط حرفه ای آتش نشانان: یک مطالعه کیفی» در مجله طب کار منتشر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا