بین المللی

دلیل توقف کمک نظامی آمریکا به مصر چه بود؟

برخی منابع مصری به العربی الجدید گفتند که دولت مصر هنوز به مجموعه ای از درخواست های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عمل نکرده است، بنابراین واشنگتن تصمیم گرفت کمک نظامی 130 میلیون دلاری به مصر را متوقف کند. محروم کردن.

منابع افزودند: این امری طبیعی و قابل انتظار است. موضوع درخواست آزادی 16 زندانی در مصر موضوع معروفی است که در جلسه کنگره آمریکا مطرح شد. رامی تصریح کرد: مصر تلاش کرده است تا گام های مثبتی برای برآورده کردن خواسته های آمریکا بردارد که برای آن ضرب الاجل تعیین کرده است، اما تا به امروز نتوانسته به نقطه ای که دولت آمریکا تعیین کرده است برسد و یکی از این خواسته ها آزادی است. شعاط یک فعال مصری زندانی است.

منابع می گویند که وزارت امور خارجه اسامی ۱۶ نفر از بازداشت شدگان را منتشر نکرده است، اما یکی از شروط آزادی کمک های نظامی آمریکا همین ۱۶ نفر از جمله عبدالمنعم ابوالفتوح، رهبر حزب مصر قوی و یک نفر است. نامزد سابق، رئیس جمهور. جمهوری همچنین به علاء الفتح، فعال مصری و بازداشت شده در پرونده العمل اشاره می کند که توسط برخی روزنامه نگاران و وکلا و همچنین فعالان مدنی متهم شده است.

بر اساس این گزارش، دادستان ارشد مصر در اوت گذشته پرونده عبدالمنعم ابوالفتوح و معاونش محمد الکساس و چند تن دیگر را به دادگاه کیفری برد.

ابوالفتوح متهم به پیوستن به گروهی است که بر خلاف قانون به منظور تعلیق مفاد قانون اساسی و ممانعت از انجام وظایف نهادهای دولتی ایجاد شده است. این در چارچوب اهداف اخوان المسلمین است. و ترویج اهداف اخوان برای ایجاد بی اعتمادی به دولت مصر و نهادهای آن.

دیوان عالی مصر نیز ثبت نام ابوالفتوح و علا عبدالفتح در فهرست تروریستی 18 ژانویه را تایید کرد و دادگاه عالی امنیت ملی اخیرا عبدالفتاح را به پنج سال زندان محکوم کرد. عدالت و محمدابراهیم رضوان به دلیل انتشار مطالب انتقادی علیه پرونده های قضایی کشور به چهار سال زندان محکوم شدند.

دادگاه عالی امنیت مصر نوامبر گذشته هشام فواد، حسام مونس و زیاد العلیمی را به دلیل انتقاد از حقوق بشر، سیاست های اقتصادی و استانداردهای زندگی مصر به چهار تا پنج سال زندان محکوم کرد.

منابع مصری تاکید کرده اند که یکی از شروط آمریکا برای آزادسازی مبلغ بازداشت شده از کمک های نظامی مصر، ختم پرونده شماره 173 است که در رسانه ها به پرونده «تامین مالی خارجی» معروف است.

اگرچه قاضی در 9 مرداد ماه اعلام کرد که به دلیل فقدان شواهد و مدارک، علیه برخی انجمن ها و نهادها محاکمه کیفری صورت نمی گیرد، اما متهمان این پرونده به رهبری جمال عید، فعال حقوقی، تا امروز اجازه سفر به خارج از کشور را نداشته اند.

برخی منابع روز جمعه به رویترز گفتند که دولت بایدن تصمیم گرفته است 130 میلیون دلار کمک نظامی مصر را به دلیل نقض حقوق بشر در قاهره ضبط کند.

وزارت امور خارجه همچنین گفت که مصر شرایط دریافت کمک های نظامی خارجی را برآورده نکرده است و این پول به برنامه های دیگر اختصاص خواهد یافت.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که وضعیت اموال تغییر نکرده است و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز روز پنجشنبه با سامح شکری، همتای مصری خود در مورد تعدادی از موضوعات از جمله حقوق بشر مشورت کرد، اما به طور مختصر درباره اموال و کمک ها صحبت نکرد.

یک دیپلمات مصری در مصاحبه با العربی الجدید خاطرنشان کرد که تصمیم برای تعلیق برخی از کمک های نظامی واشنگتن به مصر یک سیاست “خاکستر در چشم” برای جلوگیری از انتقاد شدید اعضای کنگره و فعالان حقوق بشر است. علیه دولت بایدن وزارت امور خارجه با یک معامله تسلیحاتی 2.5 میلیارد دلاری با مصر موافقت کرده است.

این دیپلمات افزود که اعتقاد سازمان های جامعه مدنی مصری و آمریکایی و فعالان حقوق بشر مبنی بر اینکه واشنگتن از موضعی حمایت می کند که در تضاد با منافع این کشور است، یک باور ساده لوحانه است زیرا منافع آمریکا مستلزم همکاری با نظام کنونی مصر است. سیستمی که منافع استراتژیک آمریکا از جمله تامین امنیت فلسطین و غزه و تامین امنیت اسرائیل را دنبال می کند.

این دیپلمات ادامه داد: اقدام آمریکا که جنایتکارانه به نظر می رسد در واقع یک اقدام نمادین است چرا که میزان کشفیات در مقایسه با معاملات تسلیحاتی و تجهیزاتی به ارزش 2.5 میلیارد دلار بسیار ناچیز است.

این دیپلمات می گوید که دولت مصر به طور کامل به خواسته های آمریکا برای دادن امتیاز به واشنگتن در موضوعات مختلف عمل نمی کند. سیاست عبدالفتاح السیسی در برخورد با غرب در مورد فعالان حقوق بشر کاملاً شناخته شده است و او دائماً از موضوع بازداشت شدگان برای تجارت با غرب استفاده می کند و منافع خاصی را دنبال می کند که در صورت انجام معامله آزاد خواهد شد. اگر منافع او محقق نشود، بازداشت شدگان را آزاد نخواهد کرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا