حوادث و رویدادها

هشدار درباره اعتیاد اینترنتی کودکان/ پیامدهای حضور بی‌رویه در فضای مجازی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نسبت به وابستگی سایبری کودکان و راه های پیشگیری و مبارزه با آن هشدار داد.

سرهنگ علی محمد رجبی در گفت وگو با مجله زنده خبری، وی با اشاره به پویش پلیس فتا برای ارتقای ایمنی کودکان در فضای مجازی گفت: امروز پنجمین روز از این پویش یک هفته ای است. محور فعالیت های آموزشی در این روز به «اعتیاد به اینترنت» اختصاص دارد.

رجبی با بیان اینکه گسترش تاج گذاری و استفاده روزافزون از فضای مجازی و همچنین ماندگاری کلاس های درس در این محیط باعث استفاده و آشنایی بیشتر کودکان با فضای مجازی شده است، گفت: هدف کودکان در محیط اینترنت است. گردش بی هدف کودکان در اینترنت باعث اتلاف وقت آنها و در نهایت اعتیاد به اینترنت در کودکان می شود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا افزود:. عدم حضور در جامعه دانش آموزی و حتی خانوادگی همراه با جذابیت های فضای مجازی باعث شده است که بیشتر اوقات کودکان و نوجوانان در این فضا سپری کنند که آسیب های مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: والدین باید اعتیاد فرزندانشان به فضای مجازی را جدی بگیرند. اینترنت دنیای بی پایانی است که هرکسی که بیفتد و علاقه زیادی نشان دهد در آن گرفتار خواهد شد. باید این واقعیت را بپذیریم که هر چه کودکان زمان بیشتری را در اینترنت بگذرانند، زمان کمتری را در محیط اجتماعی واقعی خود می گذرانند و این تاثیرات منفی بسیاری دارد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: برخی تحقیقات نشان می دهد کودکان در کار با وسایل الکترونیکی هیچ مهارتی کسب نمی کنند. اوتیسم یا تشدید آن نیز وجود دارد.

رجبی افزود: برای جلوگیری از این امر لازم است والدین زمان و موضوع خاصی را برای استفاده فرزندان از اینترنت تعیین کنند و از سرگردانی بی هدف جلوگیری کنند. البته این پیشگیری نباید با رفتارهای قهری همراه باشد، بلکه لازم است فرزندان از هدف والدین خود آگاه و متقاعد شوند.

به گفته رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، اعتیاد به اینترنت نوعی مشکل روانی است که در آن کاربر به عناصر ارتباطی و اینترنتی مانند شبکه های اجتماعی، بازی های رایانه ای، خرید اینترنتی و غیره معتاد می شود. زمان زیادی را صرف صرف زمان بی هدف در اینترنت می کند. بنابراین استفاده بیش از حد و نادرست از اینترنت و فضای مجازی توسط کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالانی که از همه جوانب و تهدیدها آگاه نیستند، آسیب های جبران ناپذیری به آنها وارد می کند.

وی همچنین درباره راهکارهایی که والدین برای جلوگیری از آسیب رساندن به فضای مجازی و اعتیاد فرزندانشان به اینترنت باید انجام دهند، بیان کرد: همانطور که گفته شد باید به فکر زمان مشخصی بود که کودکان در چه زمانی می توانند از اینترنت و فضای مجازی استفاده کنند. فعالیت بدنی و سرگرمی خارج از فضای مجازی نیز باید جایگزین فعالیت کودک در اینترنت شود تا هر دو کودک خانه را ترک کنند و فعال بمانند، بنابراین تحرک کودکان باعث ایجاد طراوت و نشاط در روحیه و اعمال آنها می شود.

رجبی با بیان اینکه والدین تعاملات اجتماعی و خانوادگی کودکان را در محیط افزایش داده اند تا بتوانند بیشتر در جامعه حضور داشته باشند و آداب معاشرت را بیاموزند، گفت: مدیریت زمان در استفاده از فضای مجازی نیز مهم است. در این راستا با توجه به اینکه قانون همواره در همه زمینه ها مفید و مؤثر بوده است. یکی از مواردی که در صورت استفاده صحیح و قانونی می تواند باعث آرامش هموطنان به ویژه والدین شود. استفاده قانونی از فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال. بنابراین والدین باید با در نظر گرفتن ضوابط خانه امنیت و آرامش را برای فرزندان خود فراهم کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا افزود: این قوانین شامل همراهی والدین و فرزندان در فضای مجازی، تعیین زمان استفاده از ابزارهای دیجیتال و اینترنت برای خود و فرزندانشان و ایجاد فضای صمیمانه و صمیمی در خانه است. «با توجه به سلامتی و سرگرمی های فیزیکی برای کودکان و غیره.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا