اقتصادی

بخش خصوصی در ارائه نظرات خود به مسئولان تعارف را کنار گذارد

مجله زنده خبری/ خراسان رضوی رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: بخش خصوصی باید تعارف را کنار بگذارد و در صورت وجود نظر کارشناسی، آن را به صراحت به مسئولان برساند.

غلامحسین شافعی امروز 26 بهمن در مراسم افتتاحیه قرارگاه مشترک حمایت و فعالیت های اقتصادی اتاق مشهد خراسان رضوی اظهار داشت: مقام معظم رهبری اخیرا با کارآفرینان و صنعتگران کشور دیدار کردند. وی در یکی از این جلسات که به نوبه خود برای صنعتگران و کارآفرینان اهمیت زیادی داشت، دو نکته کلیدی را مطرح کرد که البته پیش از این نیز بارها بر آن تاکید کرده بود، اما محقق نشد.

وی افزود: اولین نکته که بسیار تعیین کننده است این است که در مدیریت اقتصاد یک کشور آنچه به عنوان یک نقطه پنهان وجود دارد و بیشتر مشکلات از آن ناشی می شود، نبود استراتژی صنعتی در کشور است. رهبری در بیانات قبلی بارها بر این موضوع تاکید کرده اند. موضوع دوم که ایشان بسیار بر آن تاکید دارند این است که در اقتصاد کشور مدیریت جامع و متمرکزی وجود ندارد. همه ما به خوبی می دانیم که این مسائل بر سرنوشت اقتصادی کشور تأثیر می گذارد. آنچه تاکنون دیده ایم این است که تصمیمات و اختیارات تصمیم گیری در کشور توزیع می شود اما پاسخگویی وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: بخش خصوصی با همکاری مسئولان باید صادقانه ترین همکاری را داشته باشد زیرا هر تلاشی که کارکنان انجام می دهند برای رسیدن به اهداف فعالان اقتصادی است. بنابراین بخش خصوصی باید در اولویت باشد. در خط مقدم این جنبش. اگر اتفاقی بیفتد، حداقل از یک ضایعه جلوگیری می شود و آن اجتناب از آزمون و خطا است. حالا دیگر شانس آزمون و خطا وجود ندارد. امروز قوای سه گانه به ویژه قوه قضائیه برای حل مشکلات اقتصادی کشور تلاش می کنند و بخش خصوصی نیز آمادگی کامل برای همکاری با سه قوه را دارد. امیدواریم این حرکت آغاز شده به پایان میمون منجر شود و شاهد شکل گیری شرایط مختلف در خراسان باشیم.

شافعی بیان کرد: اولویت باید با ارزیابی عملکرد ستاد مشترک خراسان رضوی و حمایت از فعالیت های اقتصادی خراسان رضوی باشد، بنابراین در صورت نیاز به اصلاح در فرآیندهای مرتبط می توان این موضوع را مطرح کرد.

رضا جمشیدی دبیر قرارگاه مشترک پشتیبانی و پشتیبانی اقتصادی خراسان رضوی گفت: این قرارگاه دارای سه سطح پرسنلی، ستادی و ستادی عملیاتی است. در سطح مقر شورای راهبردی قرار دارد. هیئت مشورتی متشکل از نخبگان، اساتید دانشگاه و سایر مشاوران نیز پیش بینی شده است. بسیاری از کارکنان و گروه های کاری در این سطح نظارت شده اند.

وی افزود: در سطح عملیاتی هفت قرارگاه شامل کشاورزی و امنیت غذایی، صنعت، معدن، تجارت، مسکن و زیربنایی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و عبادی، اشتغال و دارایی و سرمایه گذاری و در نهایت تشکل های مردمی و استانی است. وظایف ستاد مردمی تشکل های اقتصادی با محوریت اتاق بازرگانی مشهد تشکیل و تشکیل تشکل های مردمی، هماهنگی و هم افزایی بین سازمان های مردم نهاد است.

پس از آن محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی خوشحال است که این ایده محقق شده است. برخی عوامل بازدارنده در خراسان رضوی وجود دارد که باید ریشه کن شود. نکته بعدی این است که دبیران کمپ باید از فعالان بخش خصوصی باشند و البته حدود اختیارات آنها مشخص شود.

علی آذری نماینده مردم کوچان و فروج در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: برای اجرای سند قرارگاه مشترک حمایت و حمایت از فعالیت های اقتصادی خراسان رضوی و اینکه این سند مدارهای توسعه نیافته را شناسایی می کند. استان، مجمع نمایندگان خراسان رضوی از فعالیت های این قرارگاه حمایت می کند و امیدوار است این قرارگاه منجر به رشد اقتصادی عملیاتی در استان و افزایش مشارکت نیروی کار شود.

وی افزود: این سند منابع مالی جدید را در استان شناسایی می کند و بر تخصص ها و یافتن فناوری های نوین تمرکز دارد.

آذری گفت: امروز به دنبال رشد اقتصادی هستیم. آنچه موجب رشد و توسعه اقتصادی می شود اتخاذ این اقدامات خواهد بود. اگرچه تحریم ها اقتصاد کشور را به هم ریخته و مردم را ناراحت کرده است، اما قطعا با همه اینها شاهد اتفاقات بزرگی خواهیم بود. قرارگاه مشترک حمایت و پشتیبانی اقتصادی خراسان رضوی سند بسته و انعطاف پذیری ندارد. در راهبردهای این قرارگاه از قبیل نگهداری و تعمیرات واحدهای تولیدی، فعال سازی واحدهای راکد و … تعیین تعدادی کارگروه عملیاتی در ستاد پیشنهاد شده است.

غلامعلی صادقی، رئیس قاضی خراسان رضوی نیز اقتصاد را یکی از مهم ترین دغدغه های حاکمیتی کشور و جامعه می داند و می افزاید: همه مسائل اعم از مسائل اجتماعی و… به اقتصاد «ایجاد پایگاه مشترک برای حمایت و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی طرح خوبی است و ما از این طرح حمایت می‌کنیم و راهی جز این نداریم، بنابراین بخش خصوصی باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرد.

وی افزود: با توجه به اینکه این قطعه در میدان قرار دارد و ما نیز از این بخش حمایت خواهیم کرد، رصد مشکلات کمپ توسط خود بخش خصوصی است. در واقع ابتدا بخش خصوصی و دستگاه های دولتی باید کار را مدیریت کنند، اما اگر بخش خصوصی و دولتی با مشکل مواجه شوند، در صورت لزوم قوه قضاییه وارد عمل می شود. بخش خصوصی باید از حضور استاندار خراسان رضوی در اردو نهایت استفاده را ببرد. همچنین بهتر است گاهی عناوین و مسائل دیگری نیز به این اردو اضافه شود تا مشکلات برطرف شود.

در این جلسه با تصمیم یعقوبعلی نظری سه معاون استاندار به سمت فرماندهی سه قرارگاه عملیاتی پایگاه های مورد نظر منصوب شدند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا