اجتماعی

حاشیه‌های جلسه بودجه ای شورای شهر تهران

بررسی اولین لایحه بودجه تهران در شورای ششم امروز با حاشیه هایی در جلسه علنی شورا همراه بود که حضور شهردار تهران با وجود کسالت و افت فشار خون رئیس شورا را در بر داشت. کمیته بودجه

به گزارش مجله زنده خبری، امروز سه شنبه لایحه بودجه 1401 تهران روی میز شورا گذاشته شد و حواشی هم داشت به همین دلیل محمد آهوندی، رئیس کمیته بودجه در ابتدای بررسی صراحتا گفت که با سقف بودجه 56 هزار و 800 میلیاردی. کمیته شهرداری تومان تهران – کمیته بودجه – مخالف، اما به رای اعضای کمیته تلفیق احترام می گذارد و به همین دلیل مصوبه کمیته تلفیق به شورای شهر تقدیم شد.

مهدی چمران در واکنش به لایحه ۵۶ هزار میلیاردی شهرداری از اعضای شورا خواست چشمان خود را باز کرده و واقع بینانه به بودجه رای دهند. اظهارات چمران درباره بودجه ناصر امانی را به مخالفت با سقف بودجه 56 هزار میلیاردی برانگیخت و گفت: شب که می خوابیم و دعا می کنیم در مترو اتفاقی نیفتد، می بینیم که فقط بودجه حمل و نقل 24.5 درصد است. بودجه فرهنگی و اجتماعی 102 درصد افزایش یافته است که با سیاست های ابلاغی شورای شهر مغایرت دارد.

انتقادات از لایحه بودجه نادعلی را بر آن داشت تا نگاهی فراتر از انتقاد داشته باشد و برای دفاع از این لایحه برای مدیران شهرداری وقت بخواهد و چمران را بر آن داشت که بگوید در صورت اجرای بودجه هزاران قندان تقدیم می کنیم. جایگزین خواهیم کرد.

به گزارش مجله زنده خبری، علیرضا زاکانی علیرغم اینکه قرار نبود در جلسه شورا حضور پیدا کند، در اواسط جلسه به صحن آمد و در نطقی از لایحه خود دفاع کرد و به ابهامات اعضای شورا پاسخ داد، اما بارها به دلیل صدای خشن خود از مهمانان عذرخواهی کرد. کسالت و سرفه .

در جلسه امروز تعدادی از خبرنگاران به دلیل بیماری و سرفه شهردار شورا را ترک کردند.

تنگی نفس و کسالت زاکانی که باعث عذرخواهی او از مهمانان شده بود به حدی بود که مهدی چمران برای او آرزوی سلامتی کرد و گفت: به ما گفتند سرما خوردی!

زاکانی در عین حال به تصمیم شوراهای قبلی مبنی بر احداث یک طبقه اضافه اشاره کرد و آن را عامل رونق ساخت و ساز دانست. مهدی چمران در پاسخ به این تذکر گفت: و اگر بخواهیم این رویه را برای همه مناطق در نظر بگیریم، قطعا اعتراضاتی خواهد شد.

چمران در پاسخ به زاکانی که گفته بود اگر سقف بودجه 56 هزار میلیارد تنی رعایت نشود، شورا انتقاد پذیر است و به کسی آسیبی نمی رسد، گفت: بله نه شورا و نه شهرداری آسیب نمی بینند. اما شهر و مردم آسیب دیده اند.

او رهش رستم را مثال زد و گفت که رهش رستم 40 متر پرید و خندقی 41 متری برای آزمایش اسب حفر کرد و اسب در حین پریدن از خندق 41 متری کشته شد تا با پریدن به کسی آسیبی نرسد.

انتقادات به لایحه بودجه باعث شد تا میثم مظفر و صادقی به درخواست تغییر سقف بودجه پاسخ دهند و صادقی گفت: چه اتفاقی افتاده که برخلاف مصوبه کمیته تلفیق، اکنون ارقام در حال تغییر است؟

در نهایت بحث بودجه تا جایی پیش رفت که حبیب کاشانی با تشکر از حضور چمران و زاکانی در جلسه امروز مجبور به استعفا شد. با تشکر.

حبیب کاشانی در ادامه سخنان خود از اعضای شورا خواست تا سقف بودجه را کاهش دهند و پیشنهاد کرد به جای پیشنهاد 56 هزار میلیارد تومانی دولت و پیشنهاد 45 هزار میلیارد تومانی چمران، 50 هزار میلیارد تومان را بپذیرند و بگویند: این بودجه است و بحث در آن وجود دارد. و افرادی که امسال برای اولین بار در بودجه هستند فکر نکنند که اختلافی پیش آمده است.

به گزارش مجله زنده خبری، در همین حال برخی رسانه ها از کاهش فشار خون محمد آهوندی، رئیس کمیته بودجه خبر دادند که در عرض چند دقیقه در مرکز مطبوعات درگذشت.

در پایان اعضای شورا به پیشنهاد حبیب کاشانی مبنی بر محدود کردن بودجه به 50 هزار میلیارد تن رای مثبت دادند اما رای اعضا بی تفاوت نبود. به گونه ای که لابی و جلسات دو تا سه نفری صدای چمران را بلند کرد و رو به یکی از اعضا (علوی) کرد، گفت: جناح را تفرقه ندهید. این راه رفتن درست نیست، مردم رای بدهند. آنها عاقل و بالغ هستند، کاری ندارم که چه عددی تایید شده است. 70 هزار میلیارد بزار خدا رو شکر.

وی تلویحا به گذشته برخی از اعضایی که پیش از این فرماندار در شهرداری بوده اند اشاره کرد و گفت: بیش از 20 بودجه برای این شهر نوشته ایم، در شهرداری ننشسته ایم که برای ما بودجه بنویسند و به بقیه رای ندهیم. اما ما باید خودمان و خدایمان را ملاک قرار دهیم و در قبال آرای خود مسئول باشیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا