عمومی

شهـاب زودگـذر! – مجله زنده خبری

شهاب الدین عزیزی خادم احتمالا اولین رئیس فدراسیون فوتبال خواهد بود که ریاست او بر ساختمان اول فوتبال کمتر از یک سال خواهد بود.

به گزارش مجله زنده خبری، روزنامه مربای مربا او می نویسد: «در اسفند 1378 وقتی در خیابان منتهی به سالن مجمع انتخاباتی فدراسیون قدم می زد، خود را برنده می دید. حالا عزیزی هادم امروز و کمتر از یک سال بعد باید ساختمان فدراسیون را ترک کند تا «عزای برکناری» جایگزین شادی و عروسی شود. شواهد این را نشان می دهد.

هفت

این هفت نفر متحدان قوی در برکناری شهاب الدین عزیزی هستند. مهرداد سراج، احسان اصولی، شهره موسوی، میرشاد ماجدی، هداد افشاریان، بهرام رضایان و احمد براتی. او را رئیسی یکنواخت و بی برنامه می دانند، برخلاف آنچه که بنده عزیزش او را صدا می زد. عزیزی هادم در این دوره سعی داشت یک رهبر آوانگارد با الگوی مشورتی نشان دهد. اما به دلیل ضعف در این امور، دوستان خود را دشمنانی سرسخت قرار داد. ساعاتی پیش از برگزاری یکی از مهم ترین جلسات هیات مدیره فدراسیون فوتبال، به نظر می رسد دعا و درخواست این بنده عزیز برای بقای او در فوتبال نتیجه ای نداشته باشد. با کمال تعجب، او دیگر هیچ یک از نزدیکترین رفقای خود را در کشتی ندارد. از افشاریان تا رضائیان که در حج در ملت مانده بودند که نامه شان در لیست مخالفانشان قرار گرفت. عزیزی، هادم چه کرد که چنین نفوذی در فوتبال از دست داد؟ چگونه رهبری مطبوعاتی او در این مدت کوتاه به دلیل مصاحبه هایی که البته از سوی اعضای هیئت مدیره «اغراق آمیز» شده بود، گم شد؟

هشت

مشخصا جای اعتراضی نیست و تصمیم هیات مدیره باید با عزیزی هادم پیگیری شود. در این مورد، ما تمام دلایل سلسله مراتبی برای اخراج احتمالی را در نظر می گیریم:

یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین دلایل، توافق جنجالی با یک شرکت تحت کنترل رژیم اشغالگر قدس برای ورود به VAR در تهران بود. گروهی که بعد از ورود به فرودگاه تهران نتوانستند مستقیم به فدراسیون بروند. افشاریان، رئیس هیئت منصفه بعداً گفت: «موانعی وجود داشت و چند ساعتی در فرودگاه بودند. اختلافاتی پیش آمد و بررسی شدند.» در آن روزها رسانه ها به شدت از این قرارداد همکاری سطحی و نسنجیده انتقاد کردند. بنده عزیز اما انتقاد را قبول نکرد. او هرگز نمی دانست که این همکاری می تواند برای او مشکل ایجاد کند.

اعضای هیئت مدیره قبل از تصمیم گیری های مختلف از سوی شخص اول رئیس فدراسیون فوتبال، یک سوال مشترک از یکدیگر پرسیدند: آیا با شما مشورت کردند؟ در بیشتر موارد، پاسخ منفی بود.

در مورد قرارداد عزیزی هادم با قطری ها برای توسعه کمپ اسپایر در ایران، اعضای هیئت مدیره حضور نداشتند و شاید به نوعی این گلوله شلیک شده بود. اعضا انتظار داشتند عزیزی هادم به عنوان مشاور و تصمیم گیرنده این معاهده مهم باشد که البته تاج قبلاً آن را منعقد کرده بود.

در مورد انتخاب کادر فنی چند تیم ملی از جمله تیم ملی بزرگسالان، عزیزی هادم باز هم بدون مشورت اقدام کرد. یکی از عجیب ترین و جنجالی ترین تصمیمات او انتخاب مجتبی هورشیدی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال بود که انتقادهای بی سابقه ای را به دنبال داشت. همچنین اختلاف سرمربی با اسکوچیچ به عنوان یک مربی موفق منجر به سود زیادی پس از صعود از مرحله اول شد. شکل تعیین پاداش تیم ملی و تمرکز روی یک عدد مشخص نیز انتقاداتی را به دنبال داشت.

هزینه های سرسام آور یکی دیگر از مواردی بود که هیئت را در مقابل عزیزی هادم قرار داد. اگرچه او قویاً ادعا می کند که با راهیابی به جام جهانی بیش از 400 میلیارد دلار درآمد داشته است، این نوع اظهار نظر توسط اعضای هیئت مدیره مصادره موفقیت از طرف او تلقی می شود.

یکی از بحث برانگیزترین موارد سفر 31430 یورویی عزیزی هادیم و همکارانش به لیتوانی و اروپا بود. وقتی DHF نامه ای به فدراسیون نوشت و خواستار هزینه های سفر شد، همه گیج شدند. اسناد مالی لو رفت و رسانه ها به شدت از رئیس فدراسیون انتقاد کردند و گفتند: «نمی گویید پول نیست؟ چرا باید سفر به خارج از کشور اینقدر گران باشد؟

فدراسیون عزیزی هادم در روزهای پایانی ریاست جمهوری روحانی موفق شد حدود 55 میلیارد تومان از کانال محمدرضا نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه وام بگیرد. افزایش بی سابقه پاداش ها، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب به همه مسئولان و اطرافیان تیم ملی، بودجه را در شرایط نابسامانی به صفر رساند تا به نقطه اختلافی تبدیل شود. هیئت مدیره معتقد است این پول ها در روزهای بد مالی فدراسیون بی رویه هدر رفته است.

موضوع بحث برانگیز دیگر، شکایت یک شرکت از فدراسیون به دلیل برگزاری بازی دوستانه ملی بود. سایت حرفه ای بعدا به سندی روی آورد و مدیر شرکت را دوست عزیز خادم خواند. هرچند فدراسیون رسما واکنش نشان داد اما آب به جو برگشت.

ماجرای جنجالی شعبده باز معروف فوتبال AA و شایعه رابطه او با رئیس فدراسیون و همچنین مهرعلی معاون اولش در ابتدا شوخی به نظر می رسید اما یک شب عزیزی خادم فوتبال برتر برنامه، این ارتباط را رسما تایید کرد! سخنان عجیبی که رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه هایش به کار می برد، بر عبارت «حق نفس کشیدن دارند» هم خط می زد و آرامش مجلس را هم حساس می کرد. وقتی عزیزی هادم تماس با اس.ا را تکذیب نکرد و حتی گفت از افرادی استفاده خواهد کرد که روحیه مناسبی داشته باشند و بتوانند به تیم ملی کمک کنند، این ماجرا طولانی به نظر می رسید.

یکی

حالا مرد اول فدراسیون با سرپرست موقت جایگزین می شود. در صورت اخراج قطعی امروز این رئیس جدید کی خواهد بود، بنده عزیز؟ ما در مورد دو یا سه نفر صحبت می کنیم. مهرداد سراج، احسان اصولی و میرشاد ماجدی. هیئت مدیره هنوز در این مورد به جمع بندی نرسیده است.

سه

با برکناری عزیزی هادم، سه نفر از اعضای عالی رتبه فدراسیون فوتبال برکنار می شوند. نفر اول حیدر بهاروند است که رئیس سازمان لیگ محسوب می شود. در اصلاح جدید فدراسیون در نظر دارد سازمان لیگ را مطیع و تابع باشد. بنابراین جایی برای مهرعلی معاون اول عزیزی هادم نخواهد بود. حسن کامرانی فر سخنگوی فدراسیون فوتبال نیز باید با صندلی خود خداحافظی کند.

رئیس بعدی کیست؟

پس از انتخاب رئیس موقت فدراسیون سه تا چهار ماه ریاست این فدراسیون را بر عهده خواهد داشت. در سال 1401 بین قرعه کشی جام جهانی و شروع مسابقات، جلسه انتخاباتی فدراسیون فوتبال برای به قدرت رسیدن رئیس جدید برگزار شد. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. آیا یک چهره فوتبال می تواند رئیس بعدی باشد؟ یکی مثل میرشاد مجیدی؟

هشدار به دبیرکل فدراسیون

با نزدیک شدن به جلسه حساس امروز هیات مدیره فدراسیون فوتبال، برخی اخبار چند روز اخیر حاکی از بیکار نبودن رئیس فدراسیون است. هادم عزیز در چند روز اخیر سعی کرده جلسه امروز برگزار نشود. در واکنش به این اقدامات احسان اصولی یکی از اعضای هیئت مدیره و مخالف جدی عزیزی هادم در نامه ای به حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال نسبت به این اقدامات هشدار داد.

اصولی در این نامه اعلام کرده است که درخواست تشکیل جلسه 28 باخمن بر اساس بند 2 ماده 34 اساسنامه بوده که بدون توجه به دستور جلسه و دعوت مقام مسئول از دبیرکل، مفاد آن به صراحت در اساسنامه آمده است. اعضای فدراسیون در کارت رسمی فدراسیون در 21 بهمن.

در بخشی دیگر از این نامه آمده است: بر اساس اساسنامه، هرگونه اقدام رئیس فدراسیون مبنی بر ابطال، تعویق و امثال آن، نقض صریح مفاد قانونی در تعارض منافع است که مستحق شماست، بر اساس بین المللی و ملی خود. تعهدات اساسنامه مندرج در اساسنامه از هرگونه اقدام مغایر با اساسنامه جلوگیری می کند تا خدای ناکرده عواقب فردی و جمعی ناشی از تخلف از اصول و اساسنامه ها متوجه اشخاص حقیقی حقوقی ذی ربط نشود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا