عمومی

ما و حمله روسیه به اوکراین

روسیه که متقاعد شده بود ایالات متحده، غرب و ناتو به اشغال اوکراین واکنش نظامی نخواهند داد، با تمام توان از مرز اوکراین عبور کرد تا به اروپا نزدیک شود.
اما ایران به خوبی از حمله روسیه به کشور دیگری آگاه است، زیرا در دویست سال اخیر روسیه تزاری قفقاز بزرگ را از ایران جدا کرده است و شوروی در جنگ صدام با ایران از عراق حمایت کرده است.

الان هم در مذاکرات هسته ای، روس ها تلاش می کنند مذاکرات با آمریکا را در اختیار بگیرند و اقتدار ایران را در موضوع هسته ای تضعیف کنند. متأسفانه روس ها در مهم ترین مسئله امنیت ملی یعنی برجام به تأثیرگذارترین کشور تبدیل شده اند که برای جمهوری اسلامی بسیار تأسف بار است.
از سوی دیگر روس ها مانع از رسیدن گاز ایران به اروپا شده و رقیب جدی ایران در حوزه نفت و گاز هستند.

روس‌ها ضمن مشارکت در سیاست‌های آمریکا و اروپا، تلاش می‌کنند تا عرضه گاز روسیه به آلمان را حفظ کرده و بازار خود را در اروپا گسترش دهند. روس ها بیشترین سود را از نقشه ایران از شکاف ایران و غرب برده اند.

در هر صورت تهاجم روسیه به اوکراین فرصت مناسبی است تا جمهوری اسلامی ایران سیاست درست «نه شرقی نه غربی» برخاسته از انقلاب اسلامی را در سیاست خارجی در پیش گیرد و ضمن توسعه روابط با روسیه و چین، این سیاست را نداشته باشد. تنها به آنها تکیه کنند، بلکه روابط اقتصادی متعادلی با کشورهای غربی برقرار کنند و قدرت اقتصادی آنها را تقویت کنند. از سوی دیگر به تجربه تلخ حمله به کشور همسایه برای مردم کشورهای جنگ زده فکر کنید. اگرچه به نظر می رسد کار اوکراین تمام شده است، اما باید به آینده نگاه کنیم و هوشمند باشیم.

دکمه بازگشت به بالا