سلامت و تندرستی

کمبود پزشک داریم؛ اما نه در تهران و شهرهای بزرگ/علل مهاجرت پزشکان ریشه یابی شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از طرح هایی مانند افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و بازگرداندن رشته های پزشکی به وزارت علوم انتقاد کرد و آن را نسنجیده خواند.

دکتر حسین کناتی در گفت وگو با مجله زنده خبری، با اشاره به موارد مطرح شده در خصوص کمبود پزشک در کشور و لزوم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران پیش از این اعلام کرده بود که این کار را انجام داده است. نمی تواند ظرفیت پذیرش دانشجو را افزایش دهد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی مانند این است که بخواهیم 60 نفر را در یک اتوبوس 40 نفره جا دهیم. این امر منجر به کاهش کیفیت آموزش پزشکی می شود.

درخواست وزیر علوم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به جرات می توانم بگویم رشته پزشکی در ایران در بالاترین سطح علمی کشور قرار دارد و آموزش در این رشته در عمل نیز اعمال می شود. فارغ التحصیلان متخصصان پزشکی و وابستگان آنها به طور مستقیم در مشاغل مربوطه خود به کار گرفته می شوند. در صورتی که در زمینه های فنی این اتفاق نیفتد. از وزیر علوم می خواهم به جای اینکه به دنبال بازگرداندن رشته های پزشکی و مرتبط به دانشگاه های خود باشند، در رفع مشکل دانشگاه های وزارت علوم تلاش کنند تا فارغ التحصیلان فنی به صورت عملی و مطابق با قوانین آموزش ببینند. شرایط اجتماعی شغلی پیدا کنید، نه فقط مکانی که خوب کار می کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی برنامه ها از جمله افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور گفت: متأسفانه هرکس حاضر می شود طرحی را بیان می کند و برای اجرای آن تلاش می کند. این روش برنامه ریزی درستی نیست که نماینده بدون مطالعه و آزمایشی بگوید این ایده به ذهنش رسیده است و می خواهد آن را بلافاصله اجرا کند.

دود ناشی از افزایش ظرفیت در سال های آینده دیده می شود

دکتر کناتی با بیان اینکه بعداً دچار این افزایش بیش از حد ظرفیت خواهیم شد، گفت: این حرف من را به عنوان سند تاریخی ثبت کنید. یک روز متوجه می شویم که کاری که انجام داده ایم اشتباه و بدون برنامه ریزی درست بوده است. بدون برنامه ریزی صحیح، ناگهان به سیستمی اضافه می کنیم که آن را تحمل نمی کند و منجر به افت کیفیت می شود. همچنین از نمایندگان مجلس می‌خواهم که پیامدهای اجتماعی و اجرایی ارائه برنامه‌های خود را ارزیابی کنند. بازگشت رشته های پزشکی به دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم درست نیست. برای این کار باید تحقیق کنید و یک مدل کوچک پایلوت را آزمایش کنید تا ببینید آیا این طرح جواب می دهد یا خیر.

کمبود پزشک داریم. اما نه در تهران و شهرهای بزرگ

توزیع پزشکان در کشور مشکل دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس افزایش جمعیت و کاهش سرانه پزشک است، گفت: بله، کمبود پزشک داریم. اما نه در تهران یا شهرهای بزرگ بلکه یک نشریه و دکتر ما با شیوع مشکل دارد. از آنجایی که ما در پزشکی سرآمد هستیم و عدالت در سلامت و توانایی مردم در استفاده از خدمات بهداشتی ناموفق و ناتوان است، کمبود پزشک ما به عرصه آموزش پزشکی باز نمی گردد، بلکه ناشی از برنامه های مدیریتی است.

دلایل مهاجرت پزشکان را بشناسید

قناعتی با اشاره به آمار رسمی مهاجرت 3000 پزشک در سال گذشته و 1000 پزشک در تابستان امسال، افزود: بهتر است به جای پیگیری سیاست هایی مانند افزایش جذب دانشجویان پزشکی، ریشه های مهاجرت را پیدا کنیم؛ چرا که این موضوع باعث شده است که این مهاجرت ها بیشتر شود. سیاستمداران در کشور زمانی که می خواهند تصمیم بگیرند باید کار و تصمیمات خود را بررسی کنند و با صاحبان فرآیندها و دانشگاهیان مشورت کنند، اما مشورت کافی با دانشگاه، دانشگاه و وزارت بهداشت نداشته اند.

دلیل اصلی مهاجرت پزشکان عدم هماهنگی در برنامه هاست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران دلیل اصلی مهاجرت پزشکان را عدم ثبات در برنامه ها دانست و گفت: در سال های مختلف برنامه های خود را به طور مرتب تغییر داده ایم. با این تغییرات، هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که آیا امروز می تواند کار خود را انجام دهد یا خیر. این امر ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران را غیرممکن می کند. تا زمانی که در برنامه های ما ثبات وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری خارجی محقق نخواهد شد.

کناتی با بیان اینکه فقط می‌خواهد یک عمر با اعتماد داشته باشد، گفت: مطمئن هستم که ۹۰ درصد افرادی که مهاجرت می‌کنند دچار مشکل هستند. در تجربه سفر به خارج از کشور، زندگی مهاجران را از نزدیک دیده ام و می دانم که آنها به خوشی زندگی نمی کنند. ما باید تلاش کنیم تا ریشه ناامیدی را در آنها از بین ببریم. یکی از این ریشه ها این است که آدم می بیند کارش آینده ای ندارد و درآمدی برابر با یک آدم معمولی ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: پزشکی رشته بسیار سختی است و تلاش و مسئولیت زیادی دارد. پزشکان در سراسر جهان احترام و درآمد متفاوتی دارند. این تفاوت به معنای بی عدالتی نیست. مفاهیم عدالت و برابری متفاوت است و نباید آنها را با هم اشتباه گرفت. طبیعتاً هرکسی که بیشتر کار می کند و کار بیشتری انجام می دهد و کارهای خطرناک تری انجام می دهد باید درآمد بیشتری نسبت به افراد دیگر داشته باشد. آیا مهندس ارشد باید به اندازه یک کارگر عادی حقوق داشته باشد؟

وی افزود: متاسفانه در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها به این مسائل توجه نمی شود و در نهایت تصمیماتی گرفته می شود که همه چیز را از ریشه تخریب می کند. به استثنای چند پزشک، اکثریت آنها سخت کوش ترین و پرتلاش ترین کادر پزشکی و پرخطرترین افراد در زندگی هستند. وقتی دکتر فارغ التحصیل می شود، تمام جوانی اش در فقر، بدبختی و تحصیل گم می شود. یعنی وقتی چشمانش را باز کرد، دید 35 سال دارد و جوانی اش را از دست داده است. آیا می توان برای این زندگی قیمتی تعیین کرد؟

کناتی در پایان با اشاره به اظهارات برخی سلبریتی ها و افراد علیه جامعه پزشکی گفت: شریف ترین و رسمی ترین اقشار کشور نباید به گونه ای معرفی شوند که مردم نسبت به آنها احساس دشمنی کنند. اما متاسفانه این اتفاق می افتد. برخی ابلهان و تریبون ها از رسانه ها و فضای عمومی برای صحبت علیه کادر پزشکی استفاده می کنند که واقعا مناسب نیست. برخی از این اتهامات حتی جرم تلقی می شوند، اما این به دلیل صداقت کادر پزشکی است که تاکنون گزارشی از جنایت علیه چنین افرادی ارائه نکرده اند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا