فرهنگ و هنر

«اسلام و حقوق کودک»؛ کتابی برای فهم جایگاه کودک در دین خاتم

مجله زنده خبری/ کوم کتاب اسلام و حقوق کودک توسط آیت الله دکتر احمد بهشتی در 270 صفحه و ده بخش از بوستان کتاب منتشر شده است.

امام سجاد (ع): اما حق فرزندت این است که بدانی او پاره تن توست و خیر و شر او در دنیا به تو بستگی دارد و تربیت و آداب و خداشناسی او بر عهده توست و باید تابع باشد. به خدا امر کن در آنچه به تو و او مربوط است کمک کن. شما او را با نیکی پاداش می دهید و او را برای بد مجازات می کنید. اعمال شما نسبت به او باید مانند رفتار کسی باشد که در این آتش آرایش به حسنات خود ایمان داشته باشد و از دفاع نیکو از وظایف و مسئولیت ها در پیشگاه خداوند معذور باشد.

از آنجایی که سازمان ملل متحد در اعلامیه های حقوق بشر خود تاکید می کند که همه مردم، صرف نظر از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده دیگر، منشاء اجتماعی یا ملی، ثروت یا سایر ویژگی ها، مشمول حقوق و آزادی های توصیه شده در قانون هستند. اعلامیه جهانی حقوق بشر با توجه به اینکه کودک قبل و بعد از تولد به دلیل عدم رشد جسمی و ذهنی نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد که شامل حمایت قانونی می شود… به همین دلیل است که مجمع مجمع عمومی سازمان ملل به طور رسمی اعلامیه حقوق کودک به منظور حصول اطمینان از این که دوران کودکی زمان شادی و برخورداری از حقوق و آزادی هایی است که به نام خود و جامعه خود به دنبال خواهد داشت.

اینها بخشی از کتاب اسلام و حقوق کودک نوشته آیت الله دکتر احمد بهشتی است که در 270 صفحه و ده فصل توسط انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.

این کتاب با استناد به آیات و روایات دیدگاه اسلام را در مورد حقوق کودک ارائه و با اعلامیه جهانی حقوق کودک مقایسه می کند. یک بررسی ارسال کنید.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: در این کتاب سعی شده است محتوای اعلامیه حقوق کودک با مضامین پسندیده اسلام مقایسه شود تا نشان داده شود هر چقدر هم که انسان ها در زمینه حقوقی و تربیتی پیشرفت کنند. اسلام را نخواهد گفت، زیرا جز وحی الهی و بیانات پیشوایان معصوم سخنی ندارد.

نویسنده در قسمت اول کتاب با عنوان رفع تبعیض به حقوق کودکان در آموزش به ویژه کودکان دارای ناتوانی های یادگیری پرداخته و بیان می کند که هم اعلامیه جهانی حقوق بشر و هم اعلامیه جهانی حقوق کودک تغییر می کند. حاکمیت قانون تمام اعمالی که فقط منبع احساسات و گاه جنون آمیز هستند را محکوم می کند. قرآن را به عنوان اولین منبع تعالیم اسلامی، منبع برنامه های کنترل عواطف و شکستن موانع عدالت معرفی می کند و ادامه می دهد: قرآن کریم به هیچ وجه اجازه نمی دهد که انسان حق و عدالت را فدای خودخواهی، شهوترانی کند. بغض و شفقت و سپس برای اثبات آن آیات قرآن و داستان هایی از معصوم آورد.

بخش دوم کتاب با عنوان حمایت از کودک، اصل دوم اعلامیه جهانی حقوق کودک است که می گوید کودکان باید از حمایت ویژه و امکانات و تجهیزات لازم برای تربیت جسمی، فکری، اخلاقی و اجتماعی برخوردار شوند. . در محیطی سالم، طبیعی و آزاد.) و پیامبر(ص)، رهبران باید توجه کنند، اسلام این را به ما یادآوری می کند.

بخش سوم کتاب به اصل سوم اعلامیه جهانی حقوق کودک یعنی حق داشتن نام و تابعیت می پردازد و دو اصطلاح «وطن اسلامی» و «وطن» را در رابطه با شهروندی تعریف می کند. برخی مشکلات روانی مانند تحقیر و قصه گویی ایجاد می کند که نشان از اهمیت اسلام در مقوله انتخاب نام برای کودک دارد.

در بند چهارم، اصل چهارم اعلامیه بیان می کند که کودک باید از امنیت اجتماعی برخوردار باشد و در محیطی سالم تربیت شود که برای این منظور کودکان و مادران باید از مراقبت و حمایت ویژه برخوردار شوند – که شامل توجه کافی قبل و بعد از تولد است. مزیت – فایده – سود – منفعت. کودک باید بتواند از تغذیه، مسکن، تفریح ​​و خدمات پزشکی کافی برخوردار باشد و در این راستا از امنیت کامل جسمی و جسمی کودک در خانواده به عنوان یک نهاد کوچک اجتماعی و کشور و جهان به عنوان یک جامعه بزرگ برخوردار باشد. او با بیان داستان های مختلف به مبارزه اسلام با سنت دخترکشی و حمایت شوهر همسرش در نقش مادر توجه می کند.

بخش پنجم کتاب به اصل پنجم اختصاص دارد که بیان می کند کودکی که از نظر جسمی، ذهنی یا اجتماعی ناتوان است باید مورد توجه ویژه، آموزش و مراقبت متناسب با شرایط خاص او قرار گیرد و نویسنده بر این نکته تاکید دارد که برای کودکان دارای جسمی ناتوانی یا روحیه دارند، دو راه است، یکی ادامه دارد، یکی راه شفقت و تأمین نیازهایشان بدون اینکه از آنها توقعی باشد. راه دیگر این است که آنها را مجبور کنیم کارها و فعالیت ها را به بهترین نحو انجام دهند و در ازای تلاش و کارشان مانند دیگران حقوق و دستمزد بگیرند و زندگی شایسته ای داشته باشند جز طبیعت و استقلال برای خودشان شکل بگیرد. بدون شک راه دوم هم به نفع خود بچه هاست و هم به نفع جامعه.

فصل های ششم تا دهم این کتاب با ده اصل دیگر اعلامیه جهانی حقوق کودک منطبق است، از جمله: کودک برای رشد کامل و متوازن شخصیت خود به محبت و درک نیاز دارد و باید تحت مراقبت و مراقبت باشد. نظارت پدر و مادرش برای اینکه کودک در امنیت اخلاقی و مادی تربیت شود باید حداقل در مقطع ابتدایی آموزش رایگان و اجباری ببیند. کودک باید از آموزشی بهره مند شود که با هدف ارتقا و ارتقای فرهنگ عمومی او باشد و آنقدر سازنده باشد که استعداد، قضاوت فردی، درک مسئولیت اخلاقی و اجتماعی خود را شکوفا کند و به فردی مفید برای جامعه تبدیل شود. شرایط برابر. هر موقعیتی باید یکی از اولین موقعیت هایی باشد که از حمایت ها و امکانات بهره مند می شود، کودک باید در برابر هرگونه بی توجهی، ظلم، ظلم و استثمار محافظت شود، کودک باید در برابر تمام اعمال و رفتارهایی که امکان ترویج نژادی، مذهبی و مذهبی را فراهم می کند محافظت شود. تبعیض دیگر با اشعار و داستان ها و حتی برخی اشعار توضیح داده می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا