عمومی

این کار، ساده نیست! – مجله زنده خبری

آنها کار خود را یک شکل هنری می دانند. هنری که با شگفتی طعم و عطر، مخلوطی برای تازه نگه داشتن آن تهیه می کند تا حس خوبی را به مردم منتقل کند.

ساعت ها پشت دستگاه می ایستند و انواع قهوه سرو می کنند. به همین دلیل به آنها باریستا می گویند. “باریستا” یک کلمه ایتالیایی به معنای بارمن است. فردی که معمولا در یک کافه کار می کند و انواع نوشیدنی های قهوه سرو می کند. کافه ها از این عنوان برای توصیف فردی که قهوه درست می کند و اپراتور دستگاه اسپرسوساز است استفاده می کنند.

اول مارس روز جهانی باریستا است که معمولا در کشورهای مختلف از جمله استرالیا جشن گرفته می شود. روز باریستا برای اولین بار در سال 2019 برای به رسمیت شناختن جامعه باریستا برگزار شد. به همین مناسبت صحبت های این دو باریستا را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه تعداد باریستاها که اکثراً باتجربه هستند خیلی زیاد نیست، زیرا هر باریستایی بعد از یک دوره خود را حرفه ای می بیند و کار می کند در حالی که این حرفه را نمی توان ماشینی دید و باید به آن علاقه داشت. در او. امروزه دستگاه های زیادی وجود دارند که به صورت استاندارد قهوه درست می کنند، اما نمی توانند حس خوبی را که باریستا با قهوه خانگی به مشتری می دهد، به درستی منتقل کنند. اغلب باریستاهایی که تجربه کافی دارند یا در کافه مشغول کارهای دیگر هستند یا کلا کلاس را ترک می کنند.» اینها حرفه فرشاد چگانه است که هفت سال است قهوه درست می کند.

به گفته وی، باریستاهای خوبی که در این صنف کار می کنند معمولاً روزانه 8 ساعت حقوق ماهیانه حدود 5 تا 6 میلیون تن دریافت می کنند: «اگرچه معتقدم باید بیش از این مبلغ دریافت کنند، اما به دلیل هزینه های جانبی بالای قهوه. ، معمولاً برای “صاحب کافه نمی تواند بیشتر از این بپردازد.”

چوگون که مدتی باریستا بوده و اکنون دو کافه دارد، به مجله زنده خبری گفت: قهوه استانداردهای خاص خود را دارد، اما این استانداردها همه جا رعایت نمی شود. صاحب کافه می تواند تصمیم بگیرد که چگونه قهوه سرو کند. به عنوان مثال، برخی از کافه ها بسته به تایید قهوه توسط مشتریان خود، قهوه را در بازه زمانی مشخصی سرو می کنند. سروو تماماً قهوه به ذائقه باریستا نیست.

او می گوید: «مدیریت کافه یک تخصص است، از باریستا گرفته تا بخش های دیگر. کار در کافه مانند بسیاری از مشاغل دیگر پیچیدگی های خاص خود را دارد اما آنها فقط به آن نگاه می کنند. بسیاری از مردم فکر می کنند که با گذراندن دوره می توانند باریستا شوند. کافه ها معمولاً برای باریستاها بیش از هر چیز دیگری ارزش دارند. و این روزها تعداد باریستاها زیاد شده است و اگر در یک کافه شغلی را تبلیغ کنید، افراد زیادی به باریستا می آیند، اما تعداد کمی از آنها زیر بار کار در سالن می روند و فکر می کنند که بیشتر به ساقی احترام می گذارند.

چاگان لاته را محبوب ترین قهوه در کافه هایی می داند که در آن کار می کند: این به ماهیت پروتئین های شیر تبدیل می شود. به همین دلیل است که ما به مشتریان خود توضیح می دهیم که آیا نوع دیگری از قهوه بسیار داغ می خواهند. به نظر من همه افرادی که در کافه کار می کنند باید به مشتریان خود توضیحات کافی بدهند. بسیاری از مشتریان ما هر روز برای خوردن لاته به کافه می آیند.

آرشام بادباره هفت سال است که باریستا است و با توجه به دوره های آموزشی آنلاین خارجی، هر شش ماه یک بار حرفه خود را به روز می کند. او در مسابقات زیادی شرکت کرده و حالا خودش به تدریس این حرفه می پردازد و می گوید: هر ساله مسابقات باریستا در دنیا برگزار می شود اما از زمان شیوع ویروس کرونا این مسابقات دو سال است که برگزار نشده است. مسابقات باریستا در ایران معمولاً چالش برانگیز است و به طور کلی برگزارکنندگان آن واردکنندگان قهوه و ابزار در این زمینه نیز هستند. تعداد شرکت کنندگان در این مسابقه در ایران بین 40 تا 70 نفر است و در آخرین مسابقه که حدود دو ماه پیش برگزار شد، حدود 150 نفر شرکت کردند.

او باریستا را یک هنر توصیف می کند: «بسیاری از مردم با تماشای یک دوره آموزشی در یوتیوب و به امید کسب درآمد زیاد، خود را باریستا می دانند. بسیاری از دستگاه های قهوه ساز در کافه ها موجود نیستند زیرا افراد کم تجربه به فکر افتتاح یک کافه افتادند. آزاردهنده ترین قسمت کار یک باریستا بی تفاوتی اوست که شامل دستمزدهای پایین نیز می شود. «معمولا حقوق یک باریستای تازه کار حدود دو و نیم میلیون تن و حقوق یک باریستای حرفه ای حدود 6 میلیون تن است که با توجه به شرایط فعلی رقم ناچیزی است.

بادباره حدود دو سال است که دوره های مختلف باریستا را برگزار می کند. خیلی ها با او کار حرفه ای می کنند و بعد مهاجرت می کنند. معمولاً 10 درصد شاگردان وی پس از گذراندن این دوره ها مهاجرت می کردند. برخی از مشتریان او باریستاهایی هستند که برای به روز شدن در این کلاس ها شرکت می کنند، در حالی که برخی دیگر از صفر شروع می کنند و برای کار در کافه های مختلف در بادبارا معرفی می شوند. جوانترین مشتری او 13 سال و مسن ترین او 40 سال داشت.

به گفته وی، سه باریستای 13 ساله که بسیار مستعد بودند، سه ماه پیش به این مسابقات آمدند.

این باریستا می گوید: «مدیران کافه ها معمولاً باید هر چند ماه یکبار اطلاعات باریستاهای خود را به روز کنند و هزینه آن را بپردازند، اما باریستاها معمولاً خودشان این کار را انجام می دهند و از جیب خود پول می دهند. دوره های این اثر بخش های مختلفی دارد و شامل طعم، دانه بندی، فرآوری و دم کردن قهوه است.

بادبر همچنین به برخورد ناکافی برخی از مراجعین با باریستاها اشاره می کند: یک بار برای انجام کاری از وسط اتاق می گذشتم که مشتری با من تماس گرفت و گفت: تا کی می توانی منتظر ماشین من باشی؟ همسرش پاسخ داد: عزیزم این بنده خدا پارکبان نیست، باریستا است. به هر حال هر مشتری با هر شخصیتی وارد کافه می شود.

نقاشی روی قهوه لاته را به خوبی تمرین می کند و بیشتر از طرح های کلاسیک استفاده می کند: «آرت دیرینه حدود 80 سال پیش از ایتالیا به ایران وارد شد. باریستا می تواند هنر زیبایی کار خود را روی قهوه سدر انجام دهد که همه اینها به استخراج و کف کردن صحیح شیر برمی گردد و نیاز به تمرین زیاد دارد. مشتریانی هستند که وقتی طراحی هنری را جلوی آنها می گذاریم قهوه را با قاشق اشتباه می گیرند. هر کس اهمیت طراحی را درک کند و طعم قهوه را بداند، به آن شکر اضافه نمی کند.

باریستا در رابطه با تاریخچه قهوه می گوید: اولین دانه های قهوه 1200 سال پیش در اتیوپی شناخته شد که دو قرن بعد وارد عربستان سعودی، یونان و ترکیه شد و دستور پخت هر کشور را صادر کرد. سپس به ایران آمد. به عنوان مثال، فرآیند قهوه دال همچنان مانند قبل است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا