بین المللی

لاوروف: از آمریکا ضمانت کتبی گرفته‌ایم/ تحریم‌های مسکو مانع همکاری با ایران نمی‌شوند

به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز پس از دیدار با حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو، در یک کنفرانس خبری مشترک گفت که اظهارات آمریکا مبنی بر اینکه مسکو تلاش‌های احیا را با مشکل مواجه می‌کند. توافق هسته ای است، درست نیست.

لاوروف می‌گوید روسیه تضمین‌های کتبی از واشنگتن دریافت کرده است که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو از زمان حمله روسیه به اوکراین، همکاری‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.[با ایران] من با چارچوب موافق نیستم.

اظهارات لاوروف زمانی بیان شد که هشتمین دور مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته ای به دلیل تغییرات در روابط سیاسی بین المللی پس از حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم های اقتصادی علیه مسکو، پیچیده شد. مذاکرات چند روز پس از رویدادهای اخیر متوقف شد که هر دو طرف گفتند پیشرفت قابل توجهی داشته اند.

بخشی از این تحولات، جنجال بر سر روابط واشنگتن و مسکو بر سر درخواست روسیه برای تضمین کتبی از آمریکا برای حفاظت از روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران در برابر تحریم ها است. دولت آمریکا موضوع تحریم های روسیه را که پس از تهاجم این کشور به اوکراین وضع شده است را بی ارتباط با مذاکرات وین می داند و تاکنون با هرگونه انتشار یا تصمیمی مخالفت کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در تصمیم آمریکا برای مخالفت با درخواست روسیه برای تضمین کتبی برای تضمین روابط تجاری اقتصادی این کشور با ایران رخ داده است؟ وی گفت: نه، و آیا ایالات متحده آماده بررسی این درخواست و شاید مذاکره با روسیه است یا خیر. ما به صراحت اعلام کرده ایم که تحریم های جدید علیه روسیه ربطی به برجام ندارد و نباید بر اجرای آن تاثیر بگذارد. ما قصد نداریم هیچ چیز جدید یا خاصی در مورد این تحریم ها به روسیه ارائه دهیم و برای دستیابی به توافق موفقیت آمیز بر اجرای کامل برجام نیازی به چیز جدیدی نداریم.

311311

دکمه بازگشت به بالا