عمومی

هفتگانه‌های اعجاب آور در کریمان/ حضور گسترده زائران در شهر کرمان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: استان کرمان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در پسابرجام است و به گفته مسئولان، تعداد سفرها به کرمان نسبت به سال ۹۸ افزایش چشمگیری داشته است. شهدای مدافع حرم مقاومت به ویژه شهید قاسم سلیمانی در حضور گردشگران در استان کرمان بسیار موثر هستند.

در حال حاضر به گفته مسئولان بیش از 80 درصد ظرفیت اقامتگاه های رسمی استان کرمان حفظ شده و بوم گردی استان مملو از گردشگرانی است که از جاذبه های گردشگری کرمان دیدن می کنند.

348 راهنما در محوطه های تاریخی کرمان ایجاد شده است و پیش بینی می شود در دور اول سفر سه میلیون نفر به استان کرمان سفر کنند.

بهترین استقبال در حوزه گردشگری مذهبی در کرمان صورت می گیرد و حضور گسترده مسافران و زائران در گلزار شهدای کرمان و در جوار مزار شهید سلیمانی چشمگیر است.

بی عملی عجیب کارکنان برای توسعه گردشگری مذهبی در کرمان

با وجود استقبال گسترده مسافران، متاسفانه مسئولان به ویژه در شهر کرمان آمادگی بسیار کمی برای برگزاری ویژه برنامه ها و جشنواره های نوروزی از خود نشان داده اند، اما مشاهده می شود که در بستر سفر به نوروز، مردم کرمان از خود نشان داده اند. دوباره سر کار بیایند و به مسافران به ویژه زائران خدمات ارائه کنند.

علیرغم زمینه های مختلف فرهنگی و مذهبی در زمینه گردشگری مذهبی و توسعه فرهنگ سلیمانی، متاسفانه هیچ گونه حرکت خلاقانه ای در حوزه شهری و فرهنگی وجود ندارد و کارکنان از هماهنگی با مسافران و مردم کرمان کوتاهی می کنند که این امر نیز می تواند سالگرد شهید سلیمانی گرامی باد.

عدم توسعه زیرساخت های شهری و گردشگری در کرمان در حالی رخ داده است که مسئولان شهری و گردشگری همه کاستی ها را به سایر دستگاه ها نسبت می دهند اما برنامه عملی برای آینده دیده نمی شود.

اما چرخ صنعت گردشگری بر پایه سرمایه های تاریخی و مذهبی کرمان استوار است و مردم بستر مهمی برای پویایی این صنعت هستند.

افزایش 50 درصدی سفرها به کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: پس از واکسیناسیون و تاج گذاری نسبی شاهد حضور گسترده مسافران در کرمان هستیم که بیشتر مسافران برای زیارت گلزار شهدا به کرمان می آیند.

فریدون فیالی، زیارت مزار شهید سلیمانی، بازدید از ویژه برنامه های گلزار شهدا، موزه دفاع مقدس و بیت الزهرا مهمترین مقصد گردشگری مذهبی است و باغ شاهزاده ماهان، باغ فتح آباد، شاهزاده. باغ ارگ بم، کویر لوت و ارگ راین از مهمترین آنها هستند. یکی از جاذبه های گردشگری استان کرمان محسوب می شود.

وی افزود: 80 درصد هتل ها و مسافرخانه های کرمان پر است اما برای رفع کمبود از ظرفیت مدارس استفاده شده و در همه شهرستان ها ستاد اسکان در مدار ایجاد شده و تمامی خدمات طبق دستورالعمل ارائه می شود. .

این فعال گردشگری از فعالیت 348 راهنمای گردشگری در استان کرمان خبر داد و افزود: آموزش های لازم به راهنمایان گردشگری انجام شده و پیش بینی می کنیم تعداد مسافران در کرمان نسبت به سال قبل از فوران تاج 50 درصد افزایش یابد. .

وی از در دسترس بودن 7 اثر معتبر جهانی در کرمان خبر داد و افزود: بازرسی و نظارت دقیق بر ارائه خدمات به مردم در تمامی شهرهای گردشگری کرمان انجام می شود.

وی از مسافران خواست از هر گونه عادی سازی خودداری کنند و به تمام دستورالعمل ها عمل کنند.

فرهنگ شهادت در سفرهای نوروزی

افزایش حضور گردشگران در شهر کرمان را تنها در یک چیز می توان جستجو کرد و آن علاقه مردم ایران به فرهنگ شهادت و مکتب سلیمانی است.

در ایام تحویل سال زائران زیادی با حضور در گلزار شهدا و حرم شهید سلیمانی، امکانات موجود مناسب سازی شده و با حضور گسترده در شهر کرمان به زیارت معبد شهید سلیمانی می پردازند.

هفت سین شگفت انگیز در کریمان / حضور گسترده زائران در کرمان

در گلزار شهدای کرمان در کنار صدها شهید دفاع مقدس، مزار بسیاری از همرزمان سلیمانی دیده می شود که برای پاسداری از اسلام و مردم مظلوم و هر دو مزار جان خود را فدا کردند.

حضور گسترده مردم در گلزار شهدای کرمان و همچنین حضور بیت الزهرا در کرمان که منزل سابق شهید سلیمانی بوده و به عنوان محل عزاداری حضرت وقف شده است بسیار چشمگیر است. فاطمه در زمان حیاتش. یکی از موزه های کرمان که بسیار مورد توجه قرار گرفته، موزه دفاع مقدس است که شامل آثاری از شهدا و رزمندگان دفاع مقدس به ویژه سپاه ثارالله به فرماندهی سرداش حاشید حاج قاسم سلیمانی است.

هفت اثر ثبت جهانی استان کرمان نیز مورد توجه گردشگران است که در ادامه به آنها می پردازیم.

ارگ بم توسط گردشگران اشغال شده است

با شنیدن نام بم در کنار زلزله مهیب سال 1361 هر بیننده ای به یاد نام بزرگترین بنای خشتی جهان می افتد.ارگ بم همواره جزو سه بنای جذاب کشور برای گردشگران خارجی بوده است. .

اگرچه این ارگ در زلزله بم 80 درصد تخریب شد اما هم اکنون مرمت شده و مراحل مرمت این بنا در مراحل پایانی است و امسال گردشگران می توانند از حاکم این ارگ دیدن کنند.

هفت سین شگفت انگیز در کریمان / حضور گسترده زائران در کرمان

ارگ بم همراه با مناظر بم، اولین شهر ایران است که در جهان به ثبت رسیده و تحت نظارت دقیق بازرسان یونسکو قرار دارد.

گفته می شود این بنا بیش از 2500 سال قدمت دارد و نام این ارگ بارها در شاهنامه فردوسی آمده است.

این بنا در شوم ترین حمله به این استان یعنی لشکرکشی شاه قاجار خونخوار نقش تعیین کننده ای داشت و آخرین شاه زندیه در این ارگ به دست قاتل قاجار کشته شد.

این ارگ تا 150 سال پیش سکونت داشت و آخرین نگهبان این قلعه که پیرمردی است هنوز در یکی از شهرهای شرقی استان کرمان به نام ریگان زندگی می کند.

روستای سه هزار ساله میمند و مردمانی با قرن ها تمدن

روستای میمند یکی از آثار تاریخی استان کرمان است که در شهرستان شهربابک در شمال کرمان واقع شده است. این روستا قدمتی سه هزار ساله دارد و در دل کوه مدفون است. می گذرند و حتی لهجه این افراد با پارسی باستان همخوانی دارد.

مردم این روستا در واحدهای بوم گردی پذیرای مردم و مسافران هستند و مسافران می توانند روزهای نوروزی خود را در دل کوه سپری کنند.

هفت سین شگفت انگیز در کریمان / حضور گسترده زائران در کرمان

روستای 3000 ساله میمند بزرگترین و تنها روستای تاریخی جهان است که روابط سنتی زندگی در آن همچنان ادامه دارد و تعامل انسان و طبیعت در هزاره دوم میلادی را به خوبی نشان می دهد.

میمند روستایی صخره‌ای با قدمت چند هزار ساله است که یادآور روزهایی است که مردم در کوهستان خدایان خود را می‌جویند و کوه نشانه صلابت، قدرت و استواری و اراده است.

بنای تاریخی میمند در بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز و در روستای میمند شهرستان شهربابک در استان کرمان واقع شده است.

اما چندین هزار سال پیش مردم دل سنگ ها را پاره کردند و یادگاری از خود به جای گذاشتند که امروز پس از گذشت سال ها همچنان نماد عزم و اراده و قدرت نیاکان ایرانی است.

کویر شهداد و شگفتی ها، از جمله گرم ترین مکان روی زمین

این کویر که به عنوان اولین اثر طبیعی ایران به ثبت رسیده است در سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد، اما از آنجایی که 70 درصد این اثر در استان کرمان و 90 درصد آثار و آثار تاریخی آن واقع شده است. زیبایی ها در این استان قرار دارند جهانی نیز در کرمان واقع شده است.

هفت سین شگفت انگیز در کریمان / حضور گسترده زائران در کرمان

غنیمت بیابانی توسط تمدن شهداد به عنوان مخترع اولین پرچم جهان و شهر کوتوله آن شناخته می شود. در این مجموعه گرم ترین نقطه روی زمین است.

تماشای آسمان، کویر نوردی و کمپ کویری شهداد جاذبه هایی هستند که در تمام طول سال هزاران گردشگر خارجی را به خود جذب می کنند.

این منطقه شامل صخره های شهداد، نبکاس، رودخانه شور، بزرگترین تپه های ماسه ای جهان، ده ها قلعه تاریخی، شهر کوتوله شهداد و گندم برایان به عنوان گرم ترین نقطه روی زمین است.

باغ شاهزاده ماهان تلفیقی از آب و معماری است

باغ شاهزاده ماهان نیز یکی از آثار ثبت شده جهان در استان کرمان است که در باغ شهری بسیار زیبایی به نام ماهان قرار دارد.

این باغ در دامنه کوه تیگران قرار دارد و آبی که از کوه تیگران می آید از میان حوضچه های پلکانی این باغ می گذرد.

در دو طرف باغ انواع درختان سردسیری و گرمسیری روییده است و در دو طرف باغ صدها افرا قدیمی وجود دارد که زیبایی وصف ناپذیری به این بنا بخشیده است.

هفت سین شگفت انگیز در کریمان / حضور گسترده زائران در کرمان

باغ شاهزاده در فصل بهار مملو از گل های رنگارنگ است و عمارت مرکزی و شاه نشین با ارتفاع این عمارت متمایز می شود.

در حال حاضر اتاق های اطراف این باغ برای پذیرایی از مهمانان نوروزی طراحی شده و زیبایی وصف ناپذیری به این بنا بخشیده است.

این بنا توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله فرمانفارما در دوره قاجار ساخته شده است. وی ۱۱ سال متوالی بر کرمان و بلوچستان حکومت کرد و در سال ۱۳۰۹ درگذشت.

باغ شاهزاده ماهان یکی از زیباترین باغ های باکلاس ایران است که تلفیقی از زیبایی و اصالت ایرانی است که با هارمونی آب و باغ و معماری چشم نواز تا بهشت ​​در استان کرمان باقی مانده است.

باغ شاهزاده یا باغ شاهزاده یکی از زیباترین باغ های تاریخی ایران است. این باغ در حدود چهار کیلومتری شهر ماهان و در اطراف شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران قرار دارد و مربوط به اواخر دوره قاجار است. این باغ در حدود 5.5 هکتار مساحت دارد و شامل دو مجموعه شرقی و غربی است.

روستای دارستان و هلو سیرجان شریک گلیم

جنگل روستایی است که از هر کوچه و نخلستان صدای قالیبافان می آید. .

یک قطعه کوچک از این فرش در حال حاضر با قیمت قابل توجهی به فروش می رسد. اکنون نام دارستان جهانی شده است و زنان و دختران این روستای کوچک به خود می بالند که با انگشتان خود نام روستا را در دنیا بلند کرده اند و افتخار می کنند که قاب خانه های روستایی دیگر نامی را نمی پوشاند. این صنعت، اما اکنون ما منتظر هستیم. باید با بازاریابی مناسب شاهد عرضه این صنایع دستی در مناطق مختلف دنیا باشیم.

اگرچه گلیم شریک پیچ در مرکز جنگل تولید می شود، اما در سال 1954 اقداماتی برای توسعه بافت این فرش انجام شد و اولین کارگاه گلیم شریک پیچ راه اندازی شد.

این فرش را شریک پیچ می نامند زیرا چند نفر با هم کار می کنند تا فرش را ببافند.

دو قنات ثبت جهانی در کرمان

بی شک در کرمان رگه های خاکی وجود دارد که می توان آن را به جوپار، اکبرآباد، بم و صدها قنات دیگر نسبت داد و دو قنات استان در جوپار و بم ثبت جهانی شده است.

این قنات ها راز زندگی در استان کرمان هستند. در بم برخی از این قنات ها مانند رودخانه های خروشان از دل کویر بیرون می آیند و نخلستان های شما را سیراب می کنند و در طول سالیان همچنان جاری هستند.

در کاوش های اخیر بر روی دیوارهای قنات های بم، کتیبه هایی از دوره هخامنشی به دست آمده است و هر ساله بسیاری از این قنات ها مورد بازدید گردشگران قرار می گیرند.

دکمه بازگشت به بالا