ورزش و نشاط

واکاوی فوتبال خراسان شمالی/ از حواشی اترک تا رشد بانوان فوتسالیست – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

آنلاین – خبرگزاری گروه استان ها: فوتبال خراسان شمالی در سال های اخیر رشد خوبی داشته است. خرید تیم از لیگ دسته دوم و حضور در لیگ دسته سوم، افزایش تعداد مدارس فوتبال، داشتن تیم فوتسال بانوان و … از این موارد است.

اما فوتبال خراسان شمالی همیشه حواشی زیادی داشته است; تخریب پیست دو و میدانی تختی بجنورد و شرایط بسیار نامساعد تیم اترک شامل می شوند.

از این رو به سراغ هیات فوتبال خراسان شمالی رفتیم تا با تشریح شرایط کنونی فوتبال استان، جزئیات این حواشی را توضیح دهیم.

در همین رابطه حسین جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار آنلاین در خصوص تخریب پیست ورزشگاه تختی اظهار داشت: با دریافت نامه ای از سازمان لیگ فوتبال مبنی بر اینکه جداول زمین فوتبال خراسان شمالی پس گرفته شود. در حدود یک متری هیئت فوتبال خراسان شمالی وارد عمل شد. تختی برای تعمیر ورزشگاه بسازید.

رئیس هیئت فوتبال خراسان شمالی گفت: برای تداوم کسب امتیاز لیگ برای مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور نیازمند ترمیم جداول زمین فوتبال هستیم.

وی افزود: وجود خاک آجری نه تنها برای دوندگان بلکه برای فوتبالیست ها نیز مفید است. بنابراین ساخت و تعمیر زمین دو و میدانی به نفع این جامعه ورزشی است.

جعفرزاده ادامه داد: هیئت فوتبال خراسان شمالی هم اکنون در حال ساخت زیرساخت ها است سلام یک پیست دو و میدانی باید ساخته شود، اما برای ساخت این پیست نیاز به مشارکت شورای دو و میدانی استان است.

حسین جعفرزاده برای تیم اترک مشخص شده: تیم فوتبال اترک خراسان شمالی از سال 1377 فعالیت خود را در خراسان شمالی آغاز کرد و از همان ابتدا مشکلاتی را در قالب باشگاه داری ایجاد کرد.

وی افزود: با حمایت سازمان همیاری شهرداری ها تاکنون این تیم در اختیار دارد اترک خراسان شمالی در لیگ دو کشور باقی ماند؛ آقای هاتفی قبلاً مالکیت و امتیاز تیم را دریافت کرده است.

جعفرزاده درباره سرمربی سابق این تیم نیز توضیح داد: آقای اشراکی کاری شبیه فداکاری کرد که در آن زمان مدیریت تیم را بر عهده گرفت و اگر این کار را نمی کرد از لیگ دو سقوط می کردیم.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: تیم فوتسال بانوان “کیمیا اسفراین” چند سالی است که در لیگ دسته اول کشور فعالیت می کند و سال گذشته در فوتسال بانوان به لیگ برتر صعود کرد.

وی افزود: باید برای تیم فوتسال کیمیا اسفراین هزینه شود اما نمایندگان اسفراین از آن حمایت نمی کنند و پشت این تیم قدرتمند فقط تیم فوتبال خراسان شمالی قرار دارد.

16 مدرسه فوتبال در خراسان شمالی

محمد شاهدی دبیر هیئت فوتبال استان نیز در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: در سال 91 پنج مدرسه فوتبال در استان مستقر در شهرستان راه اندازی شد. اشخان تیم ها به رقابت پرداختند.

شاهدی ادامه داد: اکنون با پیگیری های انجام شده در استان، مدارس فوتبال خراسان شمالی به 16 مدرسه دارای مجوز رسیده است.

وی ادامه داد: لیگ مدارس فوتبال در دو رده سنی 8 تا 10 سال و 10 تا 12 سال برگزار می شود که در این جشنواره ها حضور دارند. استعدادیاب سلام خراسان شمالی به ارزیابی و آنالیز بازیکنان می پردازد و سپس به تیم های لیگ فوتبال خراسان شمالی می پیوندد.

دبیر هیئت فوتبال خراسان شمالی افزود: خراسان شمالی تنها استانی است که جشنواره مدارس فوتبال را به صورت لیگی میزبانی کرده است.

تحلیل فوتبال خراسان شمالی/ از حاشیه اترک تا رشد فوتسالیست ها

وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی های ثبت نام در مدارس فوتبال استعدادیابی از بازیکنان است. استعدادیاب سلام استان ذکر می کند که برای بازیکنان یک مدیر فنی دارد، به ازای هر 20 بازیکن یک مربی دارد و برای هر فصل یک طرح درس اجرا می کند و تمرینات را بر اساس طرح درس انجام می دهد.

شاهدی ادامه داد: با مدارسی که از اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی مجوز ندارند برخورد می کنیم و این مدارس را جریمه و متوقف می کنیم.

داوری در خراسان شمالی رشد کرده است

جهان برقی، رئیس کمیته داوران هیئت فوتبال خراسان شمالی نیز به خبرنگار آنلاین گفت:

وی افزود: در قسمت بانوان خانم رحیمی و فدایی و در قسمت آقایان حمزه داوران ارزنده و افتخاری خراسان شمالی بازی می کنند.

برگی در پایان گفت: امسال در خراسان شمالی کلاس های داوری پایه 3 در شهرستان بوینورد و داغ است کلاس داوری فوتسال برای اولین بار در بوینورد برگزار شد.

وضعیت بانوان در فوتبال و فوتسال خراسان شمالی

سمیه وحدانی مسئول فوتبال بانوان استان نیز در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: اکنون تیم قرمز پوشش دادن اترک خراسان شمالی در لیگ دسته اول فوتبال بانوان حضور دارد.

وی افزود: در سال 1400 لیگ فوتسال جوانان در روستا برگزار کردیم و تیم فوتبال بجنورد قهرمان شد. همچنین سوپرلیگ فوتسال بانوان این روزها در هفته چهارم این مسابقات به سر می برد.

وی به دعوت شدگان به اردوی تیم ملی اشاره کرد و گفت: فاطمه گلستانی دو بار برای دختران زیر 18 سال، حنانه حمیدی و بیا دیگه ایزانلو به اردوی تیم ملی فوتبال دختران زیر 17 سال دعوت شد.

وحدانی ادامه داد: همچنین حضور زهرا رحیمی در مسابقات کافی سال 2022 یک رویداد مهم برای زنان در تاجیکستان است.

برگزاری کلاس های مربیگری در روستا

علی رضاپور مسئول مسابقات فوتبال هیئت فوتبال خراسان شمالی نیز به خبرنگار آنلاین گفت: در سال 1400 کلاس آسیایی C جاجرم، کلاس D آسیایی در بوینورد، کلاس B آسیایی، کلاس B آسیایی، کلاس دروازه بانی، کلاس فوتسال ایران. 1، آموزش مربی لیگ های فوتبال و مدارس داشتیم.

وی در پایان گفت: شورای فوتبال خراسان شمالی کمیته مربیگری تشکیل داده است که همه افراد می توانند پس از تایید این کمیته در کلاس های مربیگری شرکت کنند.

اگرچه فوتبال به طور کلی در خراسان شمالی رشد کرده است، اما وجود مشکلات مالی جزء مسلم تیم های حاضر در لیگ است. لازم است مسئولان و صنایع بزرگ خراسان شمالی در این زمینه تلاش خود را بیشتر کرده و به وظیفه خود در قبال فوتبال دوستان استان عمل کنند.

دکمه بازگشت به بالا