سلامت و تندرستی

آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

به گزارش شفاف، امروز هشتم اردیبهشت مصادف با 28 آوریل 2022، روز جهانی ایمنی و سلامت در کار است.

روزی برای جلب توجه مقامات بهداشتی جامعه به سلامت جسمی و روانی کارکنان و سایر افراد شاغل در بخش های دولتی و خصوصی.

آقای کارما!  من باید ایمن باشم تا خوب کار کنم

سلامت و ایمنی محیط کار و ارائه خدمات مختلف به افراد و اقشار مختلف جامعه موضوعی مهم و قابل توجه بوده و هست، زیرا زمانی که کارایی کار و تلاش هر فرد به عبارتی متفاوت نمایان و مطلوب به نظر برسد. کیفیت.از نظر جسمی و روحی کامل باشد و با خیال راحت کار کند و با آرامش در مسیر تولید و اشتغال قدم بگذارد.

در بیش از دو سال، همه‌گیری کرون محیط کار را در جوامع و صنایع مختلف تغییر داده و مشاغل مختلف را به طور کامل از چرخه تجاری حذف کرده و هزاران کارمند را حذف کرده است.

از جمله تغییرات خشونت آمیز در دوران تاج و تخت، اتکای گسترده به دورکاری، کسب و کار اینترنتی و غیره است که علاوه بر فواید، آسیب های روانی اجتماعی را افزایش داده است.

شیوع این ویروس کشنده، سودهای کلان را به جامعه کارگری تبدیل به زیان های هنگفتی کرده و کارگران بی شماری را درگیر معیشت روزمره خود کرده است.

جعفر جندگی رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس وی گفت: سازمان جهانی کار در این روز مصادف با هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در ایران مراسمی را برای پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی برگزار می کند.

وی ادامه داد: روز جهانی ایمنی و سلامت در محل کار در واقع یک فعالیت بین المللی سالانه برای نهادینه سازی کار ایمن و سالم در سراسر جهان است.

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت افزود: برگزاری این مراسم بخش مهمی از راهبردهای جهانی سازمان بین المللی کار برای ارتقای ایمنی و سلامت در کار است که باعث افزایش آگاهی عمومی و افزایش ایمنی و سلامت می شود. در محل کار «سازمان بین المللی کار از برگزاری این رویداد و سیاست مطابق با اعلامیه همه دولت ها حمایت می کند.

ایجاد فرهنگ جهانی ایمنی و بهداشت در کار

جندگی بیان کرد: سازمان جهانی کار در سال های اخیر با استقرار الزامات نظام مدیریت ایمنی و بهداشت کار، سعی در فرهنگ سازی ایمنی و بهداشت در کار داشته است.

وی گفت: در سال 2021 تمرکز بر تقویت سیستم های ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای به منظور افزایش تاب آوری سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای در مواجهه با بحران های کنونی و آینده است و امسال با شعار “بیا” به دستاوردهای مثبت برسیم. فرهنگ ایمنی و بهداشت در کار “کار با هم”.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: در این شعار بر ایجاد و اجرای فرهنگ پیشگیرانه ایمنی و بهداشت در کار از طریق مذاکره و گفت‌وگوی اجتماعی بین دولت، سازمان‌ها و تشکل‌های کارفرمایی و کارگری تاکید شده است. (سه جانبه گرایی) و نقش بسیار مهمی ایفا می کند.«و نکته کلیدی، مشارکت کامل ذی نفعان در تضمین، حفظ و ارتقای سلامت کارکنان است.

تلاش 3 وزارتخانه و سازمان برای سلامت محیط کار

جندگی گفت: از این رو شایسته است تا حد امکان بین جامعه کارگری، کارفرمایان و سازمان های دولتی از جمله وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و سایر ذینفعان تاثیرگذار توسعه و تعامل صورت گیرد. در این زمینه «و نهادینه کردن فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت در کار در جامعه.

وی گفت: در واقع فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای فرهنگی است که در آن حق برخورداری از محیط کار ایمن و سالم در همه سطوح محترم شمرده می شود و محلی است که دولت ها، کارفرمایان و کارگران در آن مشارکت فعال دارند و مسئولیت ها و مسئولیت هایی را بر عهده دارند. به طور سیستماتیک فرض می شوند. تعریف شده بر اساس تضمین یک محیط کار ایمن و سالم و به طور کلی اصل پیشگیری بالاترین اولویت را دارد.

شغل شایسته چیست؟

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: در تعیین کار شایسته، کارکنان از حقوق مناسب، شرایط کار ایمن و سالم، امنیت شغلی، آینده کاری معقول و حمایت قانونی کافی برخوردار هستند.

جندگی گفت: در واقع از طریق گفت‌وگوی اجتماعی مؤثر، دولت‌ها و شرکای اجتماعی در تمام مراحل تصمیم‌گیری در زمینه ایمنی و سلامت در کار مشارکت فعال دارند.

وی افزود: این مهم از تدوین و بازنگری سیاست‌ها و چارچوب‌های نظارتی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای برای رسیدگی به پایداری و چالش‌های جدید سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای تا اجرای مؤثر اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای حائز اهمیت است. سلامت در محل کار “

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: گفت‌وگوی اجتماعی نه تنها به بهبود مستمر سیاست‌ها و راهبردهای بهداشت و ایمنی در کار کمک می‌کند، بلکه اجرای یک سیستم مؤثرتر بهداشت و ایمنی را تسهیل می‌کند. در محل کار، با ایجاد تعهد. ”

ایجاد مراکز بهداشتی در کارخانه ها و کارگاه ها

جندگی گفت: در کشورمان در برنامه ارائه خدمات اولیه بهداشتی به کارگران با ایجاد مراکز بهداشتی درمانی کارگران در کارگاه ها با همکاری و هم افزایی مشترک سه دستگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و تلاش وزارت بهداشت در جهت تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت کارگران است و ما در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته ایم.

وی افزود: از سوی دیگر با همکاری داوطلبانه کارفرمایان سلامت محور، مسیر دستیابی به هدف والای بهداشت حرفه ای یعنی ارتقای سلامت کارکنان برای ما هموارتر می شود.

سیستم قوی ایمنی و بهداشت در کار؛ عاملی برای یک محل کار سالم

رئیس مرکز بهداشت و محیط زیست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: علاوه بر این، با توجه به تجربه موفق پیشگیری و کنترل کووید-19 در محیط های کاری خود و تلاش بازرسان حرفه ای بهداشت در این حوزه، از توانمندی بالایی برخوردار هستیم. سیستم ایمنی و بهداشت حرفه و مشارکت هدفمند سازمان ها، تشکل های کارفرمایی و کارگری و کلیه ذینفعان مرتبط و فعال در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی در بنگاه ها و در سطح ملی نقش حیاتی در ایجاد محیط کار سالم ایفا می کند. و حفظ سلامت کارکنان

شهادت بازرسان طب کار در دوران تاج

جندگی گفت: از ابتدای اپیدمی کرونا علیرغم دخالت تعداد زیادی از بازرسان بهداشت حرفه ای و شهادت برخی از آنان برای حفظ سلامت نیروی کار کشور هیچ نظارت بهداشتی انجام نشده و مشاغل متوقف شده است. “

وی افزود: با تلاش و نظارت بازرسان بهداشت حرفه ای و نظارت مستمر کارشناسان بهداشت حرفه ای در صنعت، خوشبختانه به جز در موارد محدود، شاهد اپیدمی خوشه ای در صنعت و در این شرایط خاص اقتصادی و با وجود تحریم های شدید نبوده ایم. ، صنعت کشور بدون وقفه به کار خود ادامه دادند.

برنامه ویژه وزارت بهداشت برای سلامت محیط کار

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: برای حفظ سلامت کارگران در محیط کار، برنامه های متعددی در وزارت بهداشت اجرا و دنبال می شود. این موارد شامل بازرسی های هدفمند بهداشت حرفه ای، مراقبت های بهداشتی محل کار در مراکز پزشکی و بیمارستان ها، مدیریت بلایای شیمیایی مطابق با تعهدات بین المللی Saikem، بهداشت کشاورزان و فرش، بهداشت معدن، سلامت کارگران ساختمانی و سلامت ایستگاه های خدماتی است.

جندگی بیان کرد: بهداشت پرتویی، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به زندانیان، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به کارگاه های کوچک و خوداشتغال و مشاغل غیررسمی، حذف تدریجی جیوه از صنایع بر اساس کنوانسیون میناماتا، ممنوعیت استفاده از آزبست با رعایت کنوانسیون روتردام، اجرای برنامه خوداظهاری کارفرمایان، کمیسیون های حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای، تشخیص مشاغل سنگین و زیان آور، کنترل خطرات شغلی (شیمیایی، فیزیکی و ارگونومیکی) و معاینات پزشکی.

توجه کن! برای داشتن کیفیت کاری مطلوب در هر صنف و حرفه ای عامل اصلی آن یعنی نیروی کار باید از سلامت جسمی و روحی مطلوبی برخوردار باشد و محیطی امن و آرام را برای فرد و افراد شاغل در این مجموعه فراهم کند. ارائه بهترین کیفیت کار و خدمات مورد نظر درآمد دریافت کنندگان خدمات خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری

دکمه بازگشت به بالا