سلامت و تندرستی

جایگزین دارو برای درمان پوکی استخوان

به گزارش شفاف، بیش از 40 درصد مردم ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند که در 10 تا 15 درصد موارد منجر به شکستگی و بی حرکتی می شود.

پوکی استخوان با تخریب بافت استخوانی مشخص می شود و در نتیجه استخوان های ضعیف به راحتی می شکنند.

در حال حاضر، داروهایی که به نام بیس فسفونات ها شناخته می شوند، رایج ترین نوع داروی پوکی استخوان هستند که عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد می کنند و برای برخی افراد به خوبی کار نمی کنند.

محققان کالج لندن به دنبال جایگزین موثرتری هستند و اخیراً هورمونی به نام اسیدین را که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، مطالعه کرده اند. تحقیقات قبلی نشان داده است که تزریق اسیدین از افراد مورد آزمایش به خوبی جواب می دهد و عوارض جانبی قابل توجهی ندارد.

در یک مطالعه جدید، 26 مرد 18 تا 36 ساله به مدت 90 دقیقه اسید داخل وریدی دریافت کردند. آنها همچنین یک ساعت و نیم دیگر دارونما دریافت کردند. در هر دو مورد، شمارش و تغییرات خون آنها هر 30 دقیقه کنترل می شود.

هنگامی که آنها این هورمون را دریافت کردند، مشخص شد که بدن آنها به طور متوسط ​​24٪ استئوبلاست بیشتری تولید می کند که سلول های استخوان ساز هستند.

پوکی استخوان معمولاً زمانی رخ می دهد که عدم تعادل بین استئوبلاست ها و استئوکلاست ها – سلول هایی که استخوان را تجزیه می کنند – وجود دارد. در حالی که استئوکلاست‌ها معمولاً عملکرد مفیدی دارند، آنها به سادگی استخوان‌ها را ضعیف می‌کنند و آنها را تغییر شکل می‌دهند به طوری که در طول زمان زمانی که نسبت به استئوبلاست‌ها برتری دارند، قوی‌تر می‌شوند.

برای آزمایش دیگری، تیمی از دانشگاه جنوب دانمارک اسید به سلول‌های استخوانی در ظروف پتری اضافه کردند. در این حالت، این هورمون نه تنها فعالیت استئوبلاست ها را افزایش می دهد، بلکه از فعالیت استئوکلاست ها نیز جلوگیری می کند.

دکتر الکساندر کامنینوس، دانشمند ارشد، گفت: “امیدواریم در مطالعات آتی به این نتایج تحقیقات جدید با هدف نهایی این که آیا اسید می تواند یک گزینه جدید ایمن و موثر برای درمان پوکی استخوان باشد، نگاه کنیم.”

این مطالعه در مقاله اخیر منتشر شده در مجله Clinical Endocrinology & Metabolism است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا