عمومی

چرا افکار عمومی با پارک‌ بانوان “زاکانی” سر جنگ دارد؟

در ضعف رهبری تهران نسبت به اکثر شهرداران قبلی شکی نیست اما این رهبری نالایق طرحی هرچند قابل دفاع ارائه کرده است که متاسفانه نمی تواند به درستی از نقاط قوت خود دفاع کند و انتقادات را بشنود و پاسخ دهد.
چند سالی است که پارک های بانوان در نقاط مختلف شهر مستقر شده اند و محبوبیت نسبی پیدا کرده اند. زنان در این مکان ها با خیال راحت ورزش می کنند، مهمانی می گیرند، شادی می کنند و در عین حال هیچ ساختارشکنی صورت نمی گیرد و هیچکس آنها را اذیت نمی کند.
اکنون شهرداری این طرح را در برخی پارک های سطح شهر اجرا خواهد کرد. به این ترتیب زنان این فرصت را دارند که زمان، پول کمتری صرف کنند، با فرزندان یا دوستان خود به پارک بروند و ساعاتی را در محیطی بی دغدغه سپری کنند.
این تفکیک جنسیتی منفی نیست. تفکیک جنسیتی یک وضعیت منفی و غیرقابل قبول است که در آن حقوق زن یا مرد ضایع می شود. در مورد پارک های بانوان برعکس است، یعنی یکی از حقوق مسلم زنان که آزادی اوقات فراغت است، به آنها بازگردانده شده است.
متأسفانه نابسامانی های اجتماعی کنونی – که البته فقط شهرداری نیست – باعث بی اعتمادی مردم شده و حتی کارهای مثبت هم حاشیه ای و مرتبط با مسائل سیاسی تلقی می شود (به ویژه اینکه این اقدام اندکی پس از حادثه ورزشگاه مشهد مطرح شد. در گذشته اینطور نبوده است، مثلاً زمانی که مترو راه اندازی شد، دو واگن اول و آخر برای خانم ها در نظر گرفته شده بود و مورد استقبال قرار می گرفت و این امر همچنان مطلوب است، اما همانطور که برخی از خانم ها به جای استفاده، سوار واگن های دیگر می شوند. یکی، برخی از زنان مجبور نیستند وقت خود را در پارک های خود بگذرانند و می توانند از پارک های دیگر استفاده کنند.
چه خوب که شهرداری و نهادهای دولتی در صدد برگرداندن اعتماد از دست رفته ملت هستند، هرچند به تدریج، تا به جای تبدیل یک اقدام مثبت به تلخی با حاشیه هایی که برای آن ایجاد شده، به نسیمی خنک، هرچند سبک تبدیل شود. و کوتاه مدت . .
به شهردار محترم تهران نیز توصیه می کنم از افرادی که به دلیل نداشتن سابقه خشونت و بداخلاقی و بی ادبی برای توجیه حسنات احتمالی شهرداری استفاده می کنند استفاده کند.

23302

دکمه بازگشت به بالا