بین المللی

تناقض‌گویی رابرت مالی؛ فشار حداکثری شکست خورده، اما ادامه می‌دهیم!

رابرت مالی، نماینده آمریکا در ایران، در جلسه کمیته روابط خارجی سنا در جریان مذاکرات وین شرکت کرد و با اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از زمان ترامپ، اذعان کرد. وی با بیان اینکه تنها راه حل واقعی ما در اینجا دیپلماسی است، گفت: بهترین راه بازگشت به برجام است.

رابرت مالی گفت: «فشار حداکثری دولت قبلی به جای متقاعد کردن ایرانی‌ها برای دادن امتیاز، منجر به تحریک حداکثری شد». ایران و گروه های مسلح آن به شرکای ما در خلیج فارس حمله می کنند [فارس] و بر نیروی ما افزودند.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که دولت فعلی آمریکا، دولت جو بایدن، حتی یکی از تحریم های اعمال شده علیه ایران را لغو نکرده است.

سناتور دموکرات کریس مورفی گفت: ما گزینه اعمال فشار اقتصادی بر ایران و افزایش آن را امتحان کردیم و دیدیم که رفتار ایران بدتر شده است. سناتور جمهوری خواه رند پل نیز گفت تحریم ها ایران را به پای میز مذاکره نمی کشاند.

* ما پیام هایی از رابرت مالی و مقامات آمریکایی در بالاترین سطح آقای بایدن دریافت می کنیم که اندکی با مواضع رسانه ای آنها متفاوت است.

حسین امیرعبدالهیان، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) پنجم هورداد در نشستی در داووس و در گفتگو با فرید زکریا درباره اظهارات رابرت مالی گفت: آنها یک طیف قوی هستند. در داخل هر دو کشور که به دلایل خاص خود مخالف بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل هستند. البته از رابرت مالی و مقامات آمریکایی در بالاترین سطح آقای بایدن پیام هایی دریافت می کنیم که کمی با مواضع رسانه ای آنها متفاوت است. ما این را درک می کنیم. برای من قابل درک است که رابرت مالی چگونه باید در سنا و کنگره با نگاهی به امور داخلی کشورش صحبت کند. اما باید بگویم که در مسیر رفت و برگشت ما، ارتباطات غیر کاغذی بین ما و آمریکا از طریق انریکه مورا یا از طریق بورل و گاهی از طریق برخی وزرای خارجه در اروپا و در سطح منطقه رد و بدل می شود.

امیر عبداللهیان گفت: از زمان آغاز دور جدید مذاکرات درباره بازگشت کشورها به برجام و تعهداتشان، ایران ابتکارات متعددی را روی میز گذاشته است و اخیرا ابتکار جدیدی را روی میز گذاشتیم، اما بر این باورند که آقای بایدن “امیدوارم طرف آمریکایی واقع بین باشد. مهمترین چیز برای ما این است که از زمان بازگشت برجام باید از منافع اقتصادی همه کشورها استفاده کنیم. عواملی که حداکثر فشار را بر ترامپ وارد می کند باید باشد. حذف شد.» بایدن از ابتدای کارزار انتخاباتی اش: بازگشت به برجام غیرممکن است، اما ایران از منافع اقتصادی محروم خواهد شد و فشار حداکثری ترامپ باقی خواهد ماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: آقای بایدن باید یکی را انتخاب کند و باید تصمیم بگیرد. ما متعهد به دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار هستیم. برنامه هسته ای ما کاملا صلح آمیز است. این کشور آمریکاست که باید تصمیم بگیرد، ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشته ایم و امیدواریم اگر آمریکا واقع بینانه نگاه کند، بتوانیم به توافق برسیم. متاسفانه منافع ملی آمریکا به گروگان صهیونیست ها گرفته شده است و شواهد زیادی در این زمینه وجود دارد. (اطلاعات بیشتر)

به گزارش فارس، سعید حاطب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز در 26 اردیبهشت به خبرنگاران گفت: آنچه ایران گفت روشن است: همه بخش‌ها و مولفه‌های فشار حداکثری و هر آنچه که دولت قبلی آمریکا، ترامپ معرفی کرده است، و این پیچ‌ها باید یکبار دیگر دولت بایدن باید انجام دهد. تصمیم بگیرد که آیا می خواهد میراث ترامپ باقی بماند یا به تعهداتش بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند و میراث جدیدی در حقوق بین الملل برای ایالات متحده به جا بگذارد.

وی افزود: اکنون در نقطه ای هستیم که آمریکا باید طبق برجام و قطعنامه 2231 امکان بهره مندی کامل اقتصادی از ایران و عادی سازی تجارت خارجی و سایر تعهدات ایران را بپذیرد و نمی تواند برخی از فشارهای حداکثری را تحمل کند. و پیچ‌ها را حفظ می‌کند تا وجهه ایران را خدشه‌دار کند و راه را برای مبادلات اقتصادی هموار کند، در حالی که فکر می‌کند می‌تواند برای بازگشت به برجام با ایران و 1+5 به توافق برسد. (اینجا بخوانید)

اظهارات رابرت مالی زمانی بیان می شود که وی از عدم اعمال فشار حداکثری بر ایران صحبت کرد و نه تنها دولت تحریم های جدیدی را اعمال نکرد، بلکه در صورت عدم دستیابی به توافق، واشنگتن به این کار ادامه خواهد داد. جاده ادامه دارد آخرین نمونه تحریم‌ها علیه ایران روز چهارشنبه (25 ژوئن) اعمال شد و وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین فرد و شرکت را که ادعا می‌کنند بخشی از یک شبکه بین‌المللی درآمدزایی برای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، فهرست کرده است. حزب الله. در این فهرست که در وب سایت وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شده، 10 شخص و 9 شرکت فهرست شده اند. شهروندان تحریم شده شهروندان ترکیه، ایران، افغانستان و روسیه هستند و شرکت های تحریم شده در هنگ کنگ، لبنان، چین، ایران، روسیه، کره جنوبی و امارات متحده عربی مستقر هستند.

گفتنی است پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت 1395، علیرغم اعلام شعارهای انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا، دولت سابق آمریکا سیاست فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرد. که می خواست برگردد بستگی به برجام دارد و سیاستی متفاوت از دولت قبل در پیش خواهد گرفت، اما این سیاست همچنان در مورد ایران صدق می کند و شاهد آن تحریم هایی است که در این مدت علیه ایران اعمال یا تمدید شده است.

پس از تغییر دولت در آمریکا، در نهایت تصمیم گرفته شد برای احیای برجام مذاکره شود، البته مذاکرات مستقیم ایران و گروه 1+5 از فروردین ماه سال گذشته آغاز شد و مذاکرات غیرمستقیم از طریق نماینده سازمان ملل انجام شد. اتحادیه اروپا بین ایران و آمریکا و پیام هایی از طریق مورا رد و بدل شد. شش دور از این مذاکرات تا 30 خرداد 1400 در دولت دوازدهم انجام شد، اما علیرغم پیشرفت به هیچ خرابکاری از سوی آمریکا منجر نشد. سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد و معاون سابق وزیر امور خارجه همان روز پس از نشست کمیسیون مشترک در بیانیه ای با بیان اینکه ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب در مورد روند مذاکرات است، گفت: ما به پایان نزدیک شده ایم، اما راه در پیش است. آسان با روی کار آمدن دولت سیزدهم تصمیمی در این زمینه گرفته شد و در نهایت با رایزنی های انجام شده در 8 آذر سال گذشته این مذاکرات برای رفع تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در وین کلید خورد. هفتمین دور مذاکرات از هشتم آذرماه در وین آغاز شد و هیات ایرانی با ترکیب حقوقی و اقتصادی در نشستی با هدف تمرکز جدی بر رفع تحریم ها علیه ملت ایران شرکت می کند.

هشتمین دور مذاکرات روز دوشنبه (26 ژانویه) در وین آغاز شد و در 11 مارس برای رایزنی های نهایی در پایتخت ها پایان یافت. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همان روز توییت کرد: «مذاکرات در وین باید به دلیل عوامل خارجی متوقف شود». متن نهایی تقریباً روی میز آماده است. من به عنوان هماهنگ کننده به همکاری با تیمم ادامه خواهم داد تا با همه اعضای برجام و آمریکا تماس بگیرم تا بر وضعیت فعلی غلبه کرده و توافق را نهایی کنیم. سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در توئیتی نوشت: توقف اعلام شده در مذاکرات وین می تواند راه را برای حل مسائل باقی مانده و بازگشت نهایی هموار کند. موفقیت در گفت و گو محور اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک قرارداد جمعی تأثیر نمی گذارد.

همزمان خبرنگار «فارس» مطلع شد که این وقفه به معنای توقف مذاکرات نیست و رایزنی ها از پایتخت ها ادامه خواهد داشت. در همین راستا، از طریق انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات، و همانطور که امیرعبداللهیان امروز اعلام کرد، از طریق جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه، برخی از وزرای اروپایی و منطقه ای، ارتباطاتی بین ایران و آمریکا مبادله شد و غیر از آن رد شد. – اسناد بین ایران و آمریکا و معلوم شد که امیر عبداللهیان در داووس اعلام کرد که ایران در سفر اخیر انریکه مورا به تهران ابتکار جدیدی را روی میز گذاشته است. ابتکاری که سعید حاطب زاده پیشتر در نشست هفتگی با خبرنگاران به آن اشاره کرد و گفت: راهکارهایی پیشنهاد شده است و در صورت پاسخ آمریکا می توانیم به وین برگردیم. (ادامه مطلب)

انتهای پیام/ص




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا