فرهنگ و هنر

چانه‌زنی با عربستان برای افزایش سن حاجی‌ها

نماینده ولی فقیه در امور حج و عبادت در دیدار جمعی از مراجع تقلید از رایزنی با عربستان برای افزایش سن حجاج خبر داد. تحت تأثیر ولیعهد عربستان، حجاج بالای 65 سال را از ادای حج امسال منع کرد.

به گزارش مجله زنده خبری، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج و عبادت، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب و سید صادق حسینی با حضور در دفاتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله جعفر سبحانی و آیت الله جعفر سبحار صفحایاتو آخرین احوالات و آیت الله حضار را به همراه داشتند. حسنج و برنامه.

نظر ایران درباره اصلاحات حج عربستان اعلام شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و عبادت در این دیدارها با اشاره به سهمیه عربستان برای اعزام 45 درصدی زائران ایرانی و اعلام شرط سنی زیر 65 سال از رایزنی برای افزایش سن زائران و افزایش تعداد زائران خبر داد. : نظر اصلاحی و سازنده خود را در این زمینه به دولت عربستان اعلام کرده ایم.

«وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَن تاتاعَ إِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنْ تاتاعَی إِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنْ تاتاعَی إِلَّا تَعَعَه.

وی افزود: در صورتی که شرط سنی زائران به بیش از 70 تا 75 سال افزایش یابد و فقدان بیماری ملاک زیارت سرزمین وحی باشد، در زائران افرادی هستند که در سلامت کامل هستند و می توانند به حج مشرف شوند. از طرفی هیچ تضمینی برای سلامت جسمانی افراد زیر 65 سال وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به موضوع تاج و تخت و تعطیلی حج طی دو سال گذشته از آمادگی مقام معظم رهبری و حج برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی خبر داد. شرایط سختی دارند اما شرایط لازم برای حضور در حج با شکوه مهیا است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای تشکیل کاروان ها و آمادگی روحانیون انجام شده است، افزود: با توجه به محدودیت زمانی، اقدامات لازم به خوبی آماده شده و کارکنان می توانند خادمان خوبی برای نمازگزاران خانه خدا برای ادای حج امسال باشند. “

آغاز اعزام حج ۲۳ خرداد

سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز از اعزام حدود 39 هزار و 600 نفر به حج امسال خبر داد و گزارشی از خدمات حج و زیارت در حوزه های اسکان، تغذیه، ایاب و ذهاب و … ارائه کرد. وی گفت: اعزام زائران به زیارت در داخل کشور مشکلی ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت سهمیه ایران را در سال های گذشته 85 هزار نفر و در سال 1399 74 هزار و 500 نفر آماده اعزام بود که به دلیل تاج گذاری به حالت تعلیق درآمد، افزود: امسال تنها 39 نفر به دلیل کاهش سهمیه 1600 نفر اعزام شدند.

حسینی همچنین نبود روابط کنسولی ایران و عربستان را یکی از مشکلات اصلی می داند و یادآور می شود: اولین پرواز به عربستان در 23 ژوئن و آخرین پرواز عربستان به ایران در 16 مرداد انجام می شود. .

مذاکره با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله مکارم شیرازی: حجاج را توجیه کنید که سوغاتی گران قیمت نخرند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار با نمایندگان حج با اشاره به زمان اندک باقی مانده تا عملیات حج 1401 خواستار آموزش های لازم و مناسب برای زائران و زائران شد.

وی بر رفع مشکلات زائران در داخل و خارج از کشور تاکید کرد و افزود: اگرچه روابط ایران با عربستان در وضعیت مناسبی نیست اما می توان از ظرفیت حج برای ایجاد خوش بینی و رفع بدبینی استفاده کرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه رفتار مناسب زائران ایرانی در سرزمین وحی موجب خوش بینی کشور میزبان و سایر مسلمانان می شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه مشورت کنید و از تجربیات خود برای مدیریت خوب استفاده کنید.

مکارم شیرازی همچنین با اشاره به حضور 50 درصدی بانوان در حج امسال، این زائران را آسیب پذیرتر از مردان دانست و بر لزوم ارائه آموزش های تکمیلی به آنان تاکید کرد.

وی همچنین یکی از مشکلات رایج زیارت به ویژه زیارت معنوی در گذشته را خرید سوغات سنگین و گران قیمت ذکر کرد و از مسئولان خواست در این زمینه توجیهات لازم را به زائران ارائه کنند.

مفسر حوزه علمیه کوم توجه به خواندن دعای کمیل، نوع قرائت و مراسم توجیه مشرکان را یادآور شد و گفت: این مراسم باید به نحو مطلوب برگزار شود و باعث تحریک بدخواهان نشود.

مکارم شیرازی گفت: امیدواریم حج امسال زمینه ساز شرایط بهتر در سال های آینده باشد.

مذاکره با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله سبحانی: سهمیه کارگزاران حج باید به حداقل برسد

آیت الله سبحانی همچنین تاکید کرد: اگرچه سهمیه کشورهای اسلامی و متعاقب آن جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع کاهش یافته است، اما سعی کنید حضور عوامل و کارگزاران بعثی را به حداقل برسانید.

وی گفت: بسیاری از زائران سال هاست که منتظر سفر معنوی حج ​​هستند. شایسته است زائران بیشتری که سال ها منتظر حضور در سرزمین وحی بوده اند به این سفر معنوی اعزام شوند.

این مرجع تقلید همچنین بر اهمیت آموزش زائران در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: به همه زائران توصیه کنید که از قوانین عربستان تبعیت کنند و از کارهایی که نباید انجام شود خودداری کنند.

سبحانی با بیان اینکه سالانه صدها هزار زائر به عربستان سفر می کنند، توصیه کرد: باید اخلاق میزبان را فرا گرفت و با توجه به شرایطی که در این کشور وجود دارد، زائران با عزت می روند و با عزت باز می گردند.

مذاکره با عربستان برای افزایش سن حجاج

آیت الله نوری همدانی: مسئولیت حج امسال خطیر است

آیت الله حسین نوری همدانی نیز مسئولیت کارگزاران حج را بسیار سنگین و خطیر دانست و از مسئولان خواست برای خدمت به نمازگزاران بیت الله الحرام تلاش مضاعف کنند.

وی خطاب به خادمان حج با بیان اینکه هرگز از وظایف خود کوتاهی نکنید، خاطرنشان کرد: شما به مکه می روید که امام زمان (عج) هر ساله در آنجا حضور دارد و سعی در خدمت به دو عبادت بیت الله الحرام دارد. .

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه موسم حج زمینه را برای نمایش عقاید اسلامی فراهم می کند، گفت: دنیای امروز بسیار خطرناک است.

وی افزود: زمانی که دشمنان به اسلام حمله می کنند مردم راه اسلام را به عنوان چراغی روشن به بندگان خدا نشان می دهند. این فریضه بزرگ در موسم حج بر عهده وزرای حج و عبادت است و هرگز نباید از آن غفلت کرد.

نوری همدانی با بیان اینکه در موسم حج مسلمانان در زمان ها و ایام خاصی گرد هم می آیند و جامعه اسلامی را تشکیل می دهند، بر لزوم بیان مشکلات کشورهای اسلامی و حل این مشکلات با وحدت، استقامت، صبر و رعایت الهی تاکید کرد. .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا