اقتصادی

کدام کالای ایرانی بیشترین مشتری اروپایی را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران با اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2022 پرداخته است.

به گزارش مجله زنده خبری، بر اساس آمارهای ارائه شده، اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست امسال با تجارت خارجی 1266 میلیارد یورویی، 31 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. در این مدت صادرات منطقه حدود 592 میلیارد یورو و واردات 674 میلیارد یورو بوده است. صادرات اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد و واردات 46 درصد افزایش یافته است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، صادرات و واردات از اتحادیه اروپا افزایش یافت و تنها در ماه مارس سال جاری واردات 19 درصد و صادرات 15 درصد افزایش یافت.

از سال 2019 که تحریم ها تشدید شده است، حجم تجارت مشترک ایران و اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. مجموع مبادلات تجاری ایران با اروپا در سال 2019 بالغ بر 4.87 میلیارد یورو است که حدود یک چهارم سال قبل است.

تجارت ایران با اروپا در سه ماهه اول سال 2022 به 1.33 میلیارد یورو رسید که حدود 20 درصد آن مربوط به صادرات و حدود 80 درصد مربوط به واردات بوده است. در این دوره تجارت مشترک ترکیه با اتحادیه اروپا تقریباً دو برابر شد. ترکیه در حال حاضر حدود 23 میلیارد یورو به اتحادیه اروپا صادر می کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، تجارت این کشور با اتحادیه اروپا نیز تغییر کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، واردات اروپا از روسیه در ماه مارس امسال 12 درصد افزایش یافت، اما صادرات به این کشور حدود 49 درصد کاهش یافت. بخش قابل توجهی از تجارت دوجانبه به صادرات فرآورده های نفتی روسیه به اتحادیه اروپا اختصاص دارد.

در این سال ها تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا همواره منفی بوده است. در سه ماهه اول سال 2022، این کشور به 779 میلیون یورو رسید.

عمده کالاهایی که از اروپا به ایران صادر می شود ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی، مواد شیمیایی، محصولات صنعتی، نوشیدنی و تنباکو است و بر خلاف مواد غذایی و حیوانات زنده، محصولات شیمیایی، مواد اولیه غیرخوراکی، روغن های گیاهی و حیوانی عمده ترین کالاهای صادراتی از ایران است. ایران به اروپا

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا