فرهنگ و هنر

مرگ تدریجی فرش دستباف ایرانی

مجله زنده خبری/ خراسان رضوی فرش در فرهنگ ایرانی جایگاه بالایی دارد و می توان گفت که فرهنگ و فرش ایرانی به هم پیوسته و مانند تاروپودها گرده افشانی شده اند، اما متاسفانه امروزه فرش دستباف ایرانی که جزء لاینفک خانه های ایرانی است در جای خود جای دارد. روی فرش های ماشینی داده می شوند.

مونا سلطانی، عضو هیأت علمی گروه هنر در گفت وگو با مجله زنده خبری، درباره جایگزینی فرش ماشینی به جای فرش دستباف ایرانی، گفت: تاریخچه فرش ماشینی در ایران به دهه 50 برمی گردد. درآمدها کاهش یافته و متاسفانه طی چند دهه گذشته با کاهش قدرت خرید مردم به دلیل تورم، هر روز بر تعداد مشتریان فرش ماشینی افزوده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سرعت تولید فرش ماشینی بسیار بالا و قیمت آن بسیار پایین است، بنابراین فرش دستباف قدرت رقابت با فرش ماشینی را ندارد. به عنوان مثال اکنون می توانید یک فرش ماشینی 6 متری با طرح و مدل فرش کرمان با قیمت مناسب 5 میلیون تن خریداری کنید اما می توانید فرش 6 متری دستباف کرمان را با همان طرح و مدل خریداری کنید. با کیفیت متوسط ​​. . با پایین آمدن حداقل 30 میلیون تن باید هزینه شود.

تغییر سبک زندگی یکی از دلایل استفاده از فرش ماشینی است

استاد فرش دانشگاه هنر گفت: تغییر سبک زندگی ایرانیان در دهه های اخیر یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از فرش ماشینی است. تا 3 دهه گذشته در بسیاری از نقاط ایران به ویژه در میان دهقانان و عشایر، قالی بر اساس شیوه زندگی و محل سکونت و بر اساس سلیقه بافنده که معمولاً قالی‌کار بود، بافته می‌شد. در واقع ایرانیان قالی های مورد نیاز خود را بر اساس نیاز خود و مطابق با سنت بافت در محل زندگی خود می بافتند.

سلطانی ادامه داد: البته بسیاری از این قالی ها دارای بافتی خشن با نقش و نگارهای بسیار ساده به نام پارچه خرسی بودند، اما نکته مهم این بود که بافت و استفاده از قالیچه های دستبافت بخشی از سبک زندگی ایرانیان بود که سبک ایرانی را تغییر داد. او بر اساس سلیقه آنها در انتخاب فرش (به عنوان یک کالای لوکس) تأثیر گذاشته است.

وی افزود: علاوه بر این، بسیاری از بافندگان به ویژه بافندگان جوان که قالی بافی آنها نقش مهمی در خانوارشان داشت، به قالی بافی پرسودتر روی آوردند و قالی بافی سنتی و اصیل منطقه خود را فراموش کردند. – قالیچه های بافته شده از فرش ماشینی به عنوان کف پوش استفاده می کنند و دیگر خبری از این قالیچه های سنتی در خانه هایشان نیست.

سلطانی بیان کرد: فرش دستباف علاوه بر اینکه جزء لاینفک فرهنگ و هنر ایرانی است، به دلیل استفاده از مواد طبیعی در بافت و همچنین تأثیر مستقیم روح و روان انسان در تولید، از ویژگی های بصری منحصر به فردی برخوردار است. فرآیند، به ویژه بافندگان. افرادی که استفاده از فرش دستباف و ماشینی را تجربه کرده اند به راحتی، گرما و روحیه ای که فرش دستباف به محیط زندگی خود بخشیده است، کاملا واقف هستند. این ویژگی منحصر به فرد فرش دستباف است که فرش ماشینی فاقد آن است. همچنین لازم به ذکر است که تولید فرش دستباف در طول تاریخ نقش مهمی در اقتصاد ایران و ایجاد اشتغال داشته است.

مرگ تدریجی فرش دستباف ایران

احیای فرش های اصیل و محلی باید مورد توجه قرار گیرد

وی گفت: اگرچه ارزش فرش دستباف با فرش ماشینی قابل مقایسه نیست، اما متاسفانه در حال حاضر با توجه به قیمت فرش دستباف و شرایط اقتصادی اکثر جامعه ایران، راه حلی برای آن دشوار است. بازگشت فرش دستباف به ایرانیان.

سلطانی افزود: شاید یکی از راهکارهای بازگشت فرش دستباف به منازل ایرانی، احیای قالی های اصیل و محلی مناطق مختلف و تلاش برای آگاه سازی مردم در زمینه استفاده از این قالی ها باشد.

استاد فرش دانشگاه هنر درباره نحوه تبلیغ فرش توضیح داد: جامعه فرش ایران همچنان بسیار سنتی است و معمولا فرش به روش سنتی تولید و عرضه می شود. با توجه به حجم بالای تولید فرش دستباف، تعداد تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این محصول در ایران، تبلیغات به معنای واقعی کلمه در این زمینه انجام نمی شود.

سلطانی ادامه داد: طی یک دهه اخیر برخی تولیدکنندگان به این سمت حرکت کرده و از ابزارهای تبلیغاتی برای فروش محصولات خود استفاده کردند که به نظر می رسد تاثیر بسزایی در شناخته شدن و در نتیجه فروش محصولات آنها داشته است.

مرگ تدریجی فرش دستباف ایران

ایران بیشتر بازار فرش خود را به دلیل تحریم ها از دست داده است

وی افزود: قطعا فرش دستباف ایرانی در دنیا شناخته شده است و دنیا ایران را با قالی های آن می شناسد. اما واقعیت این است که در دنیای امروز مکانیسم های تحویل و فروش بسیار تغییر کرده است و دیگر نمی توان در این بازار به روش سنتی قدم زد و آن را حفظ کرد. به خصوص در دهه‌های اخیر، ایران به دلیل تحریم‌ها بخش عمده‌ای از بازار خود را از دست داده است و رقبای دیگری مانند چین، هند و غیره. آنها از این فرصت استفاده کردند و بسیار قوی وارد این عرصه شدند.

استاد فرش دانشگاه هنر گفت: باید توجه داشت که حضور در سایر بازارهای جهانی مبتنی بر گذشته تاریخی ایران و شهرت فرش ایرانی نیست و نیازمند برنامه ریزی و استفاده از دانش تخصصی در زمینه بازاریابی، تبلیغات و فروش است. “

80 درصد هزینه تولید فرش مربوط به حقوق بافندگان است

سلطانی در خصوص دلایل گرانی فرش دستباف ایرانی گفت: قیمت فرش دستباف را می توان بسیار واقعی دانست چرا که حدود 70 تا 80 درصد هزینه های تولید مربوط به دستمزد بافندگان است، در حالی که این قیمت بسیار واقعی است. عموماً معتقد بودند که بافنده مظلوم است.» و کمترین دستمزد را در فرآیند تولید دریافت می‌کنند که امروزه اینطور نیست.

وی ادامه داد: در گذشته ممکن بود کودکان و افراد نیازمند در فرآیند تولید مورد استثمار قرار می گرفتند، اما امروزه اینگونه نیست، بنابراین با توجه به اینکه 70 تا 80 درصد هزینه ها مربوط به بافندگان است، حقوق بافندگان نیز می باشد. امروز بسیار افزایش یافته است.”

مرگ تدریجی فرش دستباف ایران

یک استاد فرش دانشگاه هنر گفت: اگرچه درآمد بافندگان برای حمایت از آنها کافی نیست، اما در هر صورت بخش زیادی از هزینه تولید فرش به بافندگان تعلق می گیرد. اینکه فرآیند قالیبافی حدود یک سال یا یک سال و نیم به طول می انجامد یا به عبارتی فاصله زمانی بین عرضه فرش در بازار، نوعی رویای سرمایه ای را برای تولیدکننده به همراه دارد، بنابراین فروشنده باید بتواند محصول خود را بفروشد تولید زنده؛ بنابراین به نظر من قیمت عرضه فرش قیمت غیرمنطقی نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا