اجتماعی

تنها یک زمین – مجله زنده خبری

مجله زنده خبری/ خراسان رضوی برنامه روز جهانی محیط زیست توسط اداره محیط زیست سازمان ملل متحد در 5 ژوئن هر سال رهبری می شود و از سال 1973، میلیون ها نفر در سراسر جهان این روز را جشن می گیرند.

میزبان روز جهانی محیط زیست در سال 2022 سوئد است و شعار آن “تنها یک سرزمین” با تاکید بر زندگی پایدار در هماهنگی با طبیعت است.

تنها یک سرزمین شعار اولین کنفرانس سازمان ملل در مورد محیط زیست انسانی بود که در سال 1972 در استکهلم برگزار شد. این امر توسعه پایدار را در دستور کار جهانی قرار داده و به روز جهانی محیط زیست منجر شده است. روز جهانی محیط زیست یک پلتفرم جهانی برای تغییرات مثبت است که با مشارکت بین المللی بیش از 150 کشور، سازمان ملل، دولت ها، مشاغل، مدارس، افراد مشهور، شهرها و جوامع برای افزایش آگاهی زیست محیطی و انجام اقدامات انجام می شود. قدردان باشید.

روز جهانی محیط زیست در سال 2022 فرصتی برای نمایش برخی از اقدامات زیست محیطی پیشگام سوئد در 50 سال گذشته است. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) سالانه رویدادهای روز جهانی محیط زیست را سازماندهی می کند که آگاهی و اقدام جهانی را ترویج می کند.

طراحی پایدار توانایی جوامع گسترده تر و سیستم های شهری را برای به حداقل رساندن تأثیر آنها بر محیط زیست در تلاش برای ایجاد فضاهای پایدار تجلیل و ایجاد می کند و یک رویکرد اکولوژیکی است که نه تنها برای طبیعت بلکه برای عنصر انسانی در سطح محلی و جهانی نیز کاربرد دارد.

دستورالعمل‌های طراحی پایدار ابزاری مؤثر برای نشان دادن تئوری، کیفیت و کاربرد طراحی پایدار در جامعه شهری و همچنین در سطوح مختلف تعریف جامعه و ادغام منابع طبیعی با بافت محله‌ای، مسکن اجتماعی و واحدهای مسکونی است.

زمین در سه حالت با وضعیت اضطراری مواجه است که شامل آب و هوای بسیار گرم، از دست دادن زیستگاه و فشارهای دیگری می شود که تصور می شود یک میلیون گونه را در معرض خطر انقراض قرار می دهد و آلودگی همچنان هوا، زمین و آب را تحت تاثیر قرار می دهد. راه برون رفت از این معضلات این است که اقتصاد و جوامع خود را متحول کنیم تا آنها را فراگیرتر، منصفانه تر و سازگارتر با محیط زیست کنیم. ما باید از مرحله آسیب به سیاره به سمت بهبودی حرکت کنیم.

زمان رو به اتمام است و طبیعت در وضعیت اضطراری قرار دارد. برای نگه داشتن گرمایش جهانی زیر 1.5 درجه سانتیگراد در این قرن، باید انتشار گازهای گلخانه ای سالانه خود را تا سال 2030 به نصف کاهش دهیم. به اکوسیستم های آبی نشت خواهد کرد تقریبا سه برابر خواهد شد. تا سال 2040، ما نیاز به اقدام فوری برای رسیدگی به این مسائل داریم.

مردم می‌توانند با حمایت از کسب‌وکارها و دولت‌ها از طریق برنامه‌ریزی، تغییر را هدایت کنند. اقدامات این مشارکت بزرگتر می تواند تأثیری دگرگون کننده داشته باشد و به طور بالقوه رفتار مصرف و تولید پایدار را برای دهه های آینده قابل تحمل کند.

گزینه های تحول پایداری باید مقرون به صرفه، مقرون به صرفه و جذاب باشند تا مردم بتوانند تصمیمات روزمره بهتری بگیرند. زمینه های کلیدی برای تغییر عبارتند از چگونگی ساخت و زندگی در خانه ها، شهرها و محل کار، نحوه و مکان سرمایه گذاری، و فعالیت های اوقات فراغت و سرگرمی.

فقط یک زمین

با توجه به تهی شدن منابع جهانی و تخریب شدید محیط زیست، چشم انداز قرن جدید سوالات جدی در مورد سلامت و دوام شهرهای آینده ایجاد می کند. در طول قرن گذشته، شهرها به طور قابل توجهی از یک بافت موثر تغییر کرده اند و این روند نه تنها بر زیستگاه طبیعی ما تأثیر منفی گذاشته است، بلکه زندگی مکان های شهری سنتی را نیز از بین برده است.

بیشتر شهرها و روش‌های سنتی ساخت‌وساز به‌جای ایدئولوژی عرضه‌محور، از سر ضرورت تکامل یافته‌اند. در قرن گذشته، روش‌های مدرن ساخت‌وساز محدودیت‌های شرایط انسانی را نادیده گرفته و شروع به استفاده بیش از حد از فناوری برای حل موقعیت‌ها کرده‌اند.

در حال حاضر ساختمان بلند غالب ترین نماد شهرها و شگفتی های دست ساز انسان است که با رسیدن به ابرها باعث ایجاد جاذبه می شود و جلوه ای از آرزوهای بی قرار انسان برای ساخت و ساز در ارتفاعات بالاتر است. ساختمان های بلند به دلیل مقیاس بزرگ، توجه بسیاری از سهامداران از جمله مالکان، توسعه دهندگان، طراحان، معماران و مهندسان را به خود جلب می کنند. آنها تقاضای قابل توجهی برای زیرساخت ها و سیستم های حمل و نقل دارند که بر بافت تاریخی تأثیر می گذارد زیرا آنها خط افق شهر را تغییر می دهند. آنها همچنین با ایجاد سایه و مسدود کردن مناظر و نور خورشید بر محیط تأثیر می گذارند.

ساختمان های بلند مقدار زیادی انرژی مصرف می کنند و نیاز به هزینه های عملیاتی بالایی دارند. به این دلایل، برخی از منتقدان ساختمان‌های بلند را به‌عنوان نمایش نامطلوب شکل شدید جهش‌های تکنولوژیکی و از این رو «شیطان شهری» می‌دانند که کیفیت و سبک زندگی شهر را کاهش می‌دهد. پس از فروریختن برج‌های مرکز تجارت جهانی (WTC) در نیویورک در سپتامبر 2001، برخی از بدبینان آسمان‌خراش‌ها را تله‌های مرگ نامیدند و دیدگاه‌های بدبینانه خود را بیان کردند و با عجله و ناعادلانه نابودی آن‌ها را پیش‌بینی کردند.

با این حال، نتیجه برعکس بود، زیرا علاقه به ساختمان های بلند در جامعه پس از فاجعه به طور پیوسته افزایش یافت. دهه گذشته نشان داده است که این دیدگاه ها در بهترین حالت قابل دفاع هستند، زیرا شاهد رونق بی سابقه ای در ساخت ساختمان های بلند و بلند در سراسر جهان هستیم.

بسیاری از منتقدان از از دست رفتن سبک زندگی قدیمی ابراز تاسف می کنند و ساختمان های بلند را نمادی از ظلم و ستم و دخالت بی مورد در بافت شهری می دانند که کیفیت زندگی اجتماعی طبیعی شهر را کاهش می دهد. آنها ممکن است مهم باشند زیرا ساختمان های بلند عاری از برخی مشکلات اساسی نیستند، اما برای صرفه جویی در زمین های کشاورزی، کاهش ردپای کربن و وابستگی به وسایل نقلیه و صرفه جویی در انرژی ضروری هستند و در آینده نیز ضروری هستند.

منابع

witpress.com

un.org

sdg.iisd.org

worldenvironmentday.global

unep.org

mdpi.com

un.org

selfstudymantra.com

planeta.com

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا