عمومی

توسعه ناتو، مشکل اصلی بحران اوکراین

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان درباره اوکراین گفت: مشکل اصلی در مورد اوکراین این است که غربی‌ها به دنبال توسعه ناتو هستند و در گسترش نفوذ خود در جایی که می‌توانند تردید نخواهند کرد. وی گفت: مشکلات باید به دقت رصد و هوشیار باشند، زیرا آمریکایی ها و غربی ها به دنبال گسترش حوزه نفوذ خود در مناطق مختلف از جمله شرق و غرب آسیا و تضعیف استقلال و حاکمیت ملت ها هستند. 1401/03/29

پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده و اروپا در پاسخ به تهدید کمونیسم، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در 4 آوریل 1949 امضا کردند. در مقابل، اتحاد جماهیر شوروی با مشارکت کشورهای بلوک شرق، پیمان ورشو را ایجاد کرد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و فروپاشی پیمان ورشو، ناتو دچار نوعی بحران هویت شد و این سوال مطرح شد که اساساً پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کدام نهاد در برابر تهدید کمونیسم ایجاد می شود؟ برای مقابله با بحران هویت، رهبران ناتو تهدیدهای جدیدی از جمله مبارزه با تروریسم، مبارزه با بنیادگرایی اسلامی و جلوگیری از تکثیر سلاح های کشتار جمعی را برای استراتژی های جدید این سازمان و دلیل بقای آن شناسایی کرده اند.

این کشورها معتقدند شرق دارای مشکلاتی مانند تروریسم، ناهنجاری های زیست محیطی، اشاعه هسته ای، فقر، نقض حقوق بشر و آسیب های اجتماعی است و برای رفع این مشکلات به سمت شرق حرکت می کنند. در حالی که دلایل اصلی این مشکلات، خودداری آمریکا و غرب از اجرای تعهدات بین المللی خود و تفسیر گزینشی و غیر متعارف اعضای ناتو از موضوعاتی مانند تروریسم و ​​حقوق بشر بود.

از سوی دیگر، حوادثی مانند فروریختن دیوار برلین و الحاق دولت جدید آلمان به ناتو، نارضایتی و اعتراض شدید شوروی را برانگیخت تا جایی که جیمز بیکر، وزیر امور خارجه آمریکا، در فوریه 1990 به رهبران شوروی اطمینان داد که ناتو « یک اینچ”. . به سمت شرق گسترش نخواهد یافت.» میخائیل گورباچف، رئیس جمهور وقت اتحاد جماهیر شوروی، اتحاد دو آلمان را با همان وعده و اعتماد به آمریکا به رسمیت شناخت.

دیری نگذشت که دولت های غربی تعهدات لهستان مبنی بر پذیرش درخواست های عضویت لهستان، مجارستان، جمهوری چک و لیتوانی را زیر پا گذاشتند. اقدامی که با نارضایتی شوروی همراه بود. همزمان، بوریس یلتسین، دیمیتری مدودف و گورباچف ​​به تصمیم ناتو اعتراض کردند و یلتسین، اولین رئیس جمهور روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در کنفرانس خبری مشترک با بیل کلینتون در هلسینکی گفت: ما معتقدیم که توسعه ناتو در شرق است. اشتباه . . این هم یک اشتباه جدی است! با این حال، در نشست سران مادرید در سال 1997، ناتو برای گسترش نفوذ خود به شرق، عضویت لهستان، مجارستان و جمهوری چک را پذیرفت.

در پی این رویدادها اسلواکی، اسلوونی، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی و بلغارستان به عضویت ناتو درآمدند. متعاقباً با رویکرد یکجانبه ایالات متحده و گسترش مستمر ناتو، مداخله نظامی اعضای سازمان در افغانستان، عراق، سوریه و لیبی، فروش تسلیحات و ایجاد پایگاه های نظامی در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، گسترش سریع ناتو در شرق. با نزدیک شدن ناتو به اوکراین و گرجستان، تنش ها بین ایالات متحده و روسیه تشدید شده و مسکو را مجبور به واکنش جدی تری کرده است.

در نیمه دوم فوریه 2014، با مداخله آشکار آمریکا و اروپا در اوکراین، انقلاب رنگی شکل گرفت که به پیروزی ویکتور یوشچنکو، از چهره های طرفدار غرب انجامید. در پاسخ، روسیه برای محافظت از شهروندان روسیه نیروهایی را به اوکراین فرستاد. در نتیجه این تحول، جزیره کریمه در 16 مارس 2014 پس از همه پرسی به روسیه ضمیمه شد. اعمال تحریم های سنگین غرب علیه روسیه نتیجه الحاق کریمه به روسیه بود و تقویت نیروهای روسیه در امتداد مرزهای اوکراین سرویس های اطلاعاتی اروپا و آمریکا را متقاعد کرد که روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد.

از آنجایی که ناتو در اجرای تعهدات خود در سال 1997 شکست خورده است، به یک اقدام کاملا تحریک آمیز برای پذیرش اوکراین برای عضویت ادامه داده است. دستیابی به این هدف به معنای استقرار نیروها و تجهیزات نظامی در پیمان آتلانتیک شمالی در نزدیکی مرزهای روسیه و نادیده گرفتن نگرانی های امنیتی مسکو بود. تصمیمی که آتش جنگ بین روسیه و اوکراین را در 24 فوریه 2022 شعله ور کرد.

اقدامات تحریک آمیز ناتو در کشورهای مختلف به ویژه در بحران اوکراین نشان می دهد که حرکت ناتو به سمت شرق نه تنها امنیت روسیه را تهدید می کند، بلکه تهدیدات جدیدی را متوجه آسیای مرکزی، قفقاز و غرب آسیا می کند و مانع پیشرفت اقتصادی آنها می شود.

بیانیه مهم مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور قزاقستان مربوط به همین موضوع است و از این رو کشورهای منطقه با توجه به ریشه های بحران اوکراین باید با هم و با برنامه ریزی دقیق از حرکت ناتو جلوگیری کنند. شرق

* منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR

دکمه بازگشت به بالا