اقتصادی

علت سانحه هواپیمای مشهد – اصفهان اعلام شد

گزارش اولیه سقوط هواپیمای مشهد-اصفهان منتشر شد که بر اساس آن نقص فنی در سیستم ترمز هواپیما باعث این مشکل و مسمومیت تعدادی از مسافران و خدمه پرواز شد.

به گزارش مجله زنده خبری، دوازدهم خرداد امسال، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مسیر مشهد به اصفهان هنگام خزیدن قبل از پرواز با تاکسی به فرودگاه مشهد دچار سانحه شد که لغو شد و تعدادی از مسافران و خدمه پرواز مجروح شدند.

در گزارشی که از سوی سرویس بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد، آمده است: هواپیمای A300 با علامت ثبت EP-IBG متعلق به شرکت های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، چند سالی است که در ایستگاه فرودگاه مشهد مستقر و مشغول به کار است. در روز چهارشنبه 1401/03/11 برای پرواز مسیر مشهد – کویت – مشهد و هواپیما در ساعت 13:00 به وقت محلی
(UTC 08:30) پرواز 669 از فرودگاه مشهد بلند شد و در ساعت 10:35 UTC در فرودگاه کویت به زمین نشست. این خبر اعلام شد و وی با تهیه لوازم یدکی لازم از خطوط هوایی کویت در صدد تعمیر این هواپیما است.

در نهایت این نقص برطرف نشد، بنابراین هواپیما در شهر کویت فرود آمد. پس از انجام هماهنگی های لازم روز بعد، قطعات لازم به مکانیک مجاز هواپیمای مسافربری A330 شرکت مذکور در مسیر اصفهان – کویت تحویل داده شد و در نهایت هواپیما در ساعت 19:50 به مقصد مشهد پرواز کرد و در فرودگاه مشهد به زمین نشست. به وقت محلی، انفجار چرخ های اصلی در سمت چپ هواپیما (نقطه مسطح) پس از فرود مشاهده شد و کادر فنی نسبت به تعویض آن اقدام کردند.

سرویس بررسی حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه این گزارش توضیح می دهد: با توجه به برنامه ریزی این شرکت برای انجام پرواز 391 در مسیر مشهد به اصفهان با این هواپیما در ساعت 08:40 روز پنجشنبه 21 اسفند 1401، با تاخیرهای متعدد مواجه شد. for the Flight اعلام کرد که تعدادی از مسافران به هتل منتقل شده اند و برخی دیگر به خانه بازگشته اند. سرانجام این هواپیما در پارکینگ فرودگاه مشهد با 14 خدمه پرواز و 251 مسافر آماده پرواز به اصفهان شد و ساعت 22:10 به وقت محلی با حدود 14 ساعت تاخیر به پرواز درآمد. گزارش شواهد عینی نشان می دهد که هواپیما پس از برخاستن متوقف شده و پس از چند دقیقه دوباره حرکت کرده و در ورودی “TWY” Q روبروی باند فرودگاه، ناگهان ترمز هواپیما گرفته و هواپیما متوقف شده و خلبان می خواهد. پیاده شدن TWY انجام داد.

در ادامه این گزارش در تشریح وضعیت مسافران هواپیما آمده است: با ورود عوامل زمینی و پزشکی به هواپیما مشخص شد 15 مسافری که هنوز کمربند ایمنی خود را نبسته بودند بر اثر برخورد با تجهیزات داخل کابین مصدوم شدند. افراد به صورت سرپایی معاینه و ترخیص شدند اما 8 نفر برای ادامه درمان به بیمارستان شهرستان اعزام شدند. بررسی ها نشان می دهد که 3 نفر از میزبان ها دارای شکستگی های ساده استخوان های اندام هستند که برای تعیین میزان آسیب نیاز به معاینه پزشکی دارد. پس از تخلیه مسافران و انتقال هواپیما به پارکینگ، سیستم چرخه هواپیما توسط کادر فنی شرکت هواپیمایی بررسی شد، اما نقص خاصی مشاهده نشد و هواپیما تمیز شد، اما به دلیل آسیب دیدگی خدمه پرواز، پرواز انجام شد. لغو شد.

سرویس بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در تشریح بررسی این حادثه گفت: در صورت تایید شکستگی استخوان خدمه پرواز توسط متخصصین ارتوپدی، این رویداد بر اساس طبقه بندی ایکائو یک سانحه هوایی محسوب می شود و دفتر بررسی حوادث پیوست 13 می باشد. کنوانسیون شیکاگو و لازم است که به ICAO و سازمان تحقیقات سانحه فرانسه به عنوان سازنده هواپیما اطلاع داده شود. برای بررسی بیشتر این حادثه درخواست مطالعه ضبط اطلاعات پروازی داده شد و مشخص شد فایل ضبط صوت کابین خلبان به دلیل عملکرد آن حذف شده و تلاش برای خواندن سیستم FDR هواپیمای روزانه درج شده است. تحلیل این رویداد

نکات ایمنی فوری در پایان این گزارش توصیه می‌شود: با توجه به لزوم توجه به ایمنی پرواز و جلوگیری از صدمات وارده به مسافران هواپیما، توصیه می‌شود دستورالعمل‌های اجرایی خدمه کابین هواپیما مورد بررسی قرار گیرد. در صندلی های هواپیما گزارش تکمیلی در پایان بررسی ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا