حوادث و رویدادها

“اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق” از تکرار حوادث تلخ جلوگیری می‌کند

یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: یک اپراتور هوشمند مانیتورینگ اعلام حریق می تواند از تکرار حوادث تلخ گذشته جلوگیری کند.

به گزارش مجله زنده خبری، مراسم افتتاح اولین «اپراتور هوشمند مانیتورینگ اعلام حریق» با حضور احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، هادی محرنیا برگزار شد. مدیر عامل سازمان فاوا و قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و حسین تهرانی مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت برگزار شد.

احمد صادقی در این مراسم گفت: خدا را شاکرم که امروز در جمع شما دوستان شاهد راه اندازی پروژه ای در حوزه اینترنت اشیا هستیم که مدت هاست در حوزه اینترنت اشیا احساس می شود. تکنولوژی در این شهر «اپراتور هوشمند مانیتورینگ اعلام حریق» به منظور پایش هوشمند حریق ساختمان های شهری امکانی است که در هر شهر توسعه یافته و البته شهرهایی که در این راستا گام برمی دارند اتفاق افتاده و در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: پتانسیلی که تغییرات اساسی در نحوه تعامل افراد با محیط خود ایجاد می کند و با ایجاد توانایی نظارت و کنترل، بهینه سازی عملکرد سیستم ها و فرآیندها، تصمیم گیری بر اساس داده ها و اطلاعات را ممکن می سازد. جدید شوند و در نهایت کیفیت زندگی انسان را بهبود بخشند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شاید این مشکل جدیدی برای ما باشد اما دنیا بارها آن را تجربه کرده است. همانطور که می دانید عقب ماندگی تاریخی ما در حوزه IOT و به طور مشخص در حوزه فناوری اطلاعات ناشی از تحریم هایی است که به قبل از انقلاب اسلامی بازمی گردد. اما تاریخ به ما نشان داده است که ملت بزرگ ایران همواره از تهدیدها فرصت ایجاد کرده است و اغراق نیست اگر بگوییم ققنوس وار ظهور کرده ایم.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: گواه این گفته نیز دستاوردهای حوزه فناوری در سال های اخیر است که با وجود تداوم و تقویت تحریم های ظالمانه، در بخش های مختلف حمل و نقل، ورزش، پزشکی و سایر حوزه ها با کمک مردم آمده اند تا شرایط زندگی را برای همه بهبود بخشند و این به دلیل نگاه خلاقانه و علمی نخبگانی است که به خود و این کشور ایمان دارند و قله های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح می کنند. .

صادقی خاطرنشان کرد: اکنون شاهد رونمایی از نظارت هوشمند آتش نشانی ساختمان های شهری در مکانی خواهیم بود که چند سال پیش در آتش سوخت و مردم سرزمینمان را داغدار کرد. این اتفاق ناگوار باعث شد تا نخبگان برای اصلاح ایرادات موجود با حرکاتی در حوزه IOT حرکت کنند که مطمئنا اگر همین روش در سال 1394 در این ساختمان وجود داشت شاید امروز عزیزان در کنار ما بودند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: به هر حال با گرامیداشت یاد و خاطره همه جان باختگان این حادثه دلخراش و آتش نشانانی که داستان ایثار آنها برای همیشه در اذهان و شنیده ها ماندگار خواهد بود. توجه شما را به چند نکته در زمینه شهرهای هوشمند جلب می کند: «شهرهای هوشمند رویایی در آینده نیستند، اما از 40 سال پیش که این ایده به دنیا معرفی شد، راه حل های نوآورانه اینترنت اشیا باعث شد. این رویا یک واقعیت است لازم به ذکر است که در حال حاضر شهرهای هوشمند در برخی از نقاط جهان فعال هستند و به سرعت در حال گسترش هستند، از کپنهاگ دانمارک که در حال حاضر رتبه اول جهان را دارد تا استکهلم سوئد و زوریخ سوئیس تا سنگاپور که دومین شهر هوشمند جهان و در همین ردیف، توکیو، تایپه، سئول، هنگ کنگ، پکن، شانگهای، کوالالامپور، دهلی نو و بمبئی را می توان از آسیا به حساب آورد.
شهرهای هوشمند که شهرهایی هستند که بر اساس فناوری اطلاعات ساخته شده اند، بر شش عنصر اصلی بنا شده اند. این شش عنصر هوشمند عبارتند از: مردم، زندگی، دولت، حمل و نقل، محیط زیست و اقتصاد.

صادقی تاکید کرد: پروژه شهر هوشمند در کشور ما در پنج شهر پایتختی مشهد، اصفهان، تبریز، تهران و ارومیه آغاز شده است، اما برای رسیدن به اهداف تعیین شده همچنان نیازمند زیرساخت ها و سرمایه گذاری هستیم تا حداقل از آن عقب باشیم. کشورهای همسایه بمانیم زیرا همانطور که اشاره کردید کشورهای همسایه سرمایه گذاری زیادی در این زمینه کرده اند.

وی افزود: بنابراین برای داشتن شهر هوشمند نیاز به زیرساختی داریم که به کمک آن بتوانیم از نقاط مختلف شهر داده دریافت کنیم و بین آنها ارتباط برقرار کنیم. این اولین قدم در شهر هوشمند است که با حفظ حریم خصوصی افراد در سطوح مختلف حکومتی مورد استفاده قرار می گیرد. اما باز هم تاکید می کنم که برای داشتن شهر هوشمند به هر 6 عنصر اساسی نیاز داریم.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: دولت شهر تهران در دوره جدید با ایجاد پل های ارتباطی بین نهادهای مختلف و فراهم کردن زیرساخت های لازم به عنوان کارگروه تلاش کرده تا در حد توان خود گام های موثری بردارد. و رفع موانع و مقاومت ها ابزار مهمی برای رسیدن به چنین هدف بزرگی است که می تواند کیفیت زندگی مردم شهرمان را بهبود بخشد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، صادقی تاکید کرد: با تجهیز این شهر به سامانه هوشمند مانیتورینگ حریق در ساختمان های شهری که توسط جوانان نخبه این منطقه طراحی شده است، نه تنها حوادث تلخ گذشته تکرار نمی شود. روزهای نسبتاً پر امید و شادی در انتظار مردم شهرمان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا