اقتصادی

بررسی دو فوریت لایحه ضد تورمی دولت

دو فوریت لایحه ضد تورم دولت

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تصویب لایحه ضد تورمی دولت نقش زیادی در کاهش هزینه های تولید و کاهش تورم خواهد داشت.

به گزارش مجله زنده خبری، امید کلیباف با اشاره به بررسی فوری لایحه اصلاح بودجه 1401، افزود: بر اساس این لایحه ضد تورمی، تعرفه مواد اولیه، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی از 4 درصد به 1 درصد کاهش می یابد.
سخنگوی سازمان حراست ادامه داد: در صورت تصویب نهایی این لایحه، 70 درصد وارداتی که مستقیماً با تولید مرتبط است مشمول کاهش تعرفه می شود.
کلیباف در تشریح جزییات لایحه ضد تورمی دولت گفت: تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مبنای محاسبه حقوق ورودی عنوان کرده بود که ناشی از تحولات بین المللی از جمله افزایش قیمت های جهانی بود. کالاها و همچنین مشکلات داخلی مانند نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت مواد اولیه در بورس و حذف معافیت های گمرکی ماشین آلات و تجهیزات، اجرای این قسمت از قانون بودجه را افزایش می دهد. هزینه های تولید و در نهایت افزایش تورم؛ از این رو دولت لایحه کاهش عوارض گمرکی از 4 درصد به 1 درصد (برای کالاهایی که حقوق ورودی آنها 10 درصد است) با دو فوریت تقدیم شورای اسلامی شد.
مشاور رسانه ای وزیر صمت به اهتمام مشترک دولت و مجلس برای اجرای سیاست های حمایت از فضای تولید و تجارت کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این لایحه باعث کاهش 28 هزار میلیارد تومانی از درآمد بودجه دولت می شود که با صدور و ابلاغ محقق شد. فروش اوراق قرضه مالی ، اما کاهش هزینه های تولید نقش زیادی در کنترل تورم خواهد داشت.
وی با ذکر مثالی بیان می کند: اگر کالایی هزار دلاری در سال 1400 وارد شده باشد، تولیدکننده با احتساب 10 درصد حقوق ورودی بر اساس نرخ ارز 4200 تومانی باید 420 هزار تومان برای شکل دادن به آن کالا بپردازد، در حالی که با توجه به بودجه قانون امسال این رقم به بیش از 2500000 تومان افزایش می یابد. این یعنی افزایش 6 برابری هزینه ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی.
قالیباف در پایان با اشاره به مصوبه اردیبهشت ماه هیات وزیران در خصوص کاهش سود تجارت در سال جاری، گفت: در صورت تصویب نهایی این لایحه، همان محصول هزار دلاری نرخی خواهد داشت. سود معاملاتی 1 درصد و عوارض 1 درصدی به نرخ سامانه مبادلات الکترونیکی ETS) با 500 هزار تومان شسته می شود.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا