فرهنگ و هنر

در رونمایی از کتاب محمدرضا زائری چه گذشت ؟

جلسه نقد و بررسی کتاب «مسافر سنت در هزاره سوم» نوشته حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری برگزار شد.

به گزارش مجله زنده خبری و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، هجدهمین نشست مرکز نقد و بررسی کتابخانه سنترال پارک شهر با نقد و بررسی کتاب «مسافر سنت در هزاره سوم» با حضور حجت الاسلام والمسلمین حجت الاسلام والمسلمین امام حسین(ع) برگزار شد. و مسلم محمدرضا زائری نویسنده کتاب، سجاد صفر هرندی منتقد و جمعی از کتابداران و دوستداران کتاب به میزبانی کتابخانه عمومی پارک شهر تهران و با همکاری کتابخانه روح الله رجایی زنده‌یاد و انتشارات آرما به صورت زنده پخش شد. فضای مجازی

محمدرضا زائری در ابتدای این نشست ضمن اشاره به سابقه حضور خود در مطبوعات، امروز دیدن پشت صحنه زندگی روحانیت را برای عموم جالب دانست و گفت: نشنال جئوگرافیک زمانی عکسی از داخل داشت. واتیکان و می خواست داخل آشپزخانه واتیکان را نشان دهد و … چه خبر است. این فضای دیده نشده برای مخاطب جذاب است. کتاب «کفش های من» به همین دلیل جذاب بود و رهبر معظم انقلاب درباره این اثر می فرمایند: «چه خوب است مردم زندگی درونی روحانیت را ببینند».

وی افزود: از اول انقلاب فکر می‌کردیم اگر روحانی را در فیلم‌ها عادی نشان دهیم بد است اما بیان صحنه‌های فیلم طلا و عسل درباره رابطه روحانی با پسرش باعث شد. کار خوبی برای بیان واقعیت ما از اول انقلاب تا کنون در عین ارائه مشکلات مردم از همه اقشار، روحانی را تنها به عنوان یک مسئول نمایندگی کرده ایم. در سریال در ارائه مشکلات طبقات مختلف مردم از اقشار مختلف، اما معنوی نیست.

زائری با تاکید بر اینکه باید معنویت را در متن زندگی مردم نشان دهیم، گفت: در دهه های اخیر دو اتفاق افتاده است. در گذشته محیط روابط اجتماعی محدود بود و یک روحانی می توانست سال ها از محله دور بماند. قبلاً آخوند با بیل زمین را می کند و بعد ظهر با بقیه نماز می خواند. از طرفی در گذشته شبکه های مجازی وجود نداشت و گاهی دین مورد هجمه دشمنان قرار می گرفت. دوستان گاهی فکر می کنند که آمریکا باید در صدور انقلاب با ما همکاری کند! طبیعی است اما متاسفانه ما به دنیا آمده ایم و اشتباه می کنیم. زیرا دزد می دزدد و دشمن دشمن است! می خواستم با مخاطبی که از چپ به راست به من نگاه می کند یا با هنرمند تئاتر روی صحنه که نگران حضور من در سالن است، دیالوگ داشته باشم و بگویم که از هم دور نیستیم.

وی یادآور شد: البته فکر نمی کنم همه مشکلات ما ناشی از سوء مدیریت در جامعه دینی باشد و طبیعی است که عوامل مختلفی بر مشکلات ما تأثیر بگذارد. مثلا ما امروز حجاب را تک عاملی معرفی می کنیم، اما این اشتباه است. من در این کتاب دریچه خودم را باز کرده ام و البته اگر در جایی گزاره تحلیلی تک عاملی داده باشم اشتباه است.

صفر هرندی منتقد این اثر در بخشی دیگر از این نشست با بیان اینکه نوشته زائری همیشه برای او الهام بخش بوده و با مطالعه این کتاب به دهه 70 بازگشته است، گفت: از جمله اخلاق، سیاست، مناسک و غیره. این عنوان؛ اما او در چارچوب بندی و پیشبرد مسئله دین در ایران معاصر و پس از انقلاب از دو مشکل رنج می برد. اولاً نوشته‌های او تاریخی نیست و دارای یک فرض تاریخی ضمنی است که به تحلیل و تصویر کلی لطمه می‌زند. از سوی دیگر، این تصویر غیرقابل توجیه غیرجهانی است و بدون توجه به تمام جهانی که در آن هستیم و کشورهایی که تجربیات مشابه و متفاوتی از ما و کل تاریخ دو سه قرن اخیر دارند، به ایران و فقط ایران می پردازد. از این رو، این موضوع در نزد یک عابد مبهم یا به شکل خاصی وجود دارد که باز هم این تصویر از وضعیت دین و علل آن، تصویری مخدوش است.

سپس اعلام کرد: مشکل ما و مشکل در دین ناشی از نقص و انحرافات نظام منسوب به دین نیست. این در حالی است که این موضوع از نظر زائری بزرگنمایی و بزرگنمایی شده است و از منظر تاریخی ممکن است این سوء استفاده ها یک لحظه تاریخی باشد، اما اگر این یک وضعیت آخرالزمانی تلقی شود، درک ما از مشکل متفاوت خواهد بود. البته در صداقت و دلسوزی او تردیدی ندارم، اما تصور می‌کنم تصویر او از مسئله به دلیل مشکلاتی که در جامعیت و فرمول‌بندی آن دارد، نمی‌تواند منجر به اتخاذ راهبرد درستی برای مقابله با مشکل شود.

صفر هرندی همچنین گفت: عنوان کتاب نیز بین شما روحانی و مردم فاصله می‌اندازد. انگار با متوسط ​​جامعه ایرانی فاصله دارید، در حالی که ندارید، حتی آنهایی که ظاهر غیرمذهبی و مذهبی دارند، گرایش مذهبی دارند. بنابراین احساس من در مورد کتاب این است که در این مرحله بیش از حد تبلیغات شده است. دینی که روی صحنه نرود اشکالی ندارد، به عبارتی دینی که پشت پنجره مقدس بنشیند و به میدان نیاید و به گل تبدیل نشود مشکل دارد. مواجهه بزرگان دین با موضوع سیاست نیز نشان می دهد که آنها نیز مورد حمله قرار گرفته اند.

بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ حاضران اختصاص داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا