عمومی

سیزده پرسش رایج درباره دوز چهارم واکسن کرونا

مهمترین فایده و دلیل تزریق واکسن کووید 19 جلوگیری از شکل شدید بیماری است که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض شدید و مرگ ناشی از آن می شود، بنابراین احتمال ابتلا به بیماری حتی احتمال ابتلا همچنان وجود دارد. شکل شدید بیماری اما احتمال این رویداد در افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است.

به گزارش مجله زنده خبری، پاسخ سیزده سوال متداول در مورد نوبت چهارم واکسن کرونا را در زیر می خوانید:

1. هنگام تزریق نوبت چهارم واکسن باید از واکسن خاصی استفاده کرد؟

انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان یادآوری استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود تمام افرادی که بیش از شش ماه از تزریق قبلی خود می گذرد واکسن را دریافت کنند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

2. نوع واکسن دوزهای قبلی مربوط به دوره چهارم هست یعنی چه واکسنی زدیم الان چیکار کنیم؟

دریافت یک تقویت کننده مهم تر از نوع واکسن است.

3.اگه کسی تا حالا واکسن نزده میتونه نوبت چهارم رو بزنه یا فقط برای افرادی که دوز اول و دوم و سوم میگیرن هست؟

افرادی که علیه کووید-19 واکسینه نشده اند در معرض بالاترین خطر ابتلا به عفونت هستند. بنابراین این فرد باید در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کرده و اولین دوز واکسن را دریافت کند و یک ماه بعد نوبت دوم را دریافت کند.

4. واکسن های ایرانی چقدر از نظر کیفیت و کارایی قابل اعتماد هستند؟

تمامی واکسن های تولید داخل طبق استانداردهای بین المللی و داخلی آزمایشات بالینی را پشت سر گذاشته اند و در مقایسه با واکسن های وارداتی نتایج بسیار خوبی دارند. همچنین مقایسه وضعیت آلودگی در ایران و کشورهای اروپایی نشان دهنده همین نتیجه واکسیناسیون در کاهش بستری شدن و مرگ و میر ناشی از این بیماری است. در حالی که واکسن های مختلفی استفاده شده است.

5. برخی می گویند ما فقط باید واکسن کرونا را که ماهیت پروتئینی دارد بزنیم. بقیه تاثیری نداره درست است؟

انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان یادآوری استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود تمام افرادی که بیش از شش ماه از مصرف قبلی خود می گذرد واکسینه شوند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

6. آیا با مصرف واکسن در مقابل ویروس کرونا مصون می شویم و دوباره به ویروس کرونا مبتلا نمی شویم؟

مهمترین مزیت و دلیل واکسن کووید-۱۹ این است که از شکل شدید بیماری که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض شدید و مرگ می شود جلوگیری می کند. احتمال این رویداد در افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است.

7. احتمال عوارض ناشی از واکسیناسیون در بدن چقدر است؟

بیش از سه میلیارد واکسن کووید 19 در کشورهای مختلف دنیا تزریق شده است و بیش از 150 میلیون تزریق واکسن کرونا در ایران داشته ایم. خوشبختانه عوارض جانبی واکسن معمولا خفیف و قابل تحمل است. مهم ترین عوارض آن درد در محل تزریق و بی حالی و ضعف یا خستگی است که در عرض دو تا سه روز برطرف می شود که در مقایسه با درد و رنج ناشی از کووید-۱۹ و عوارض شدید آن کاملا قابل قبول است.

8. تفاوت واکسن آسترازنکا با واکسن های ایرانی چیست؟

واکسن‌های ضد کووید-۱۹ با استفاده از فناوری‌های مختلفی تولید می‌شوند. در تولید واکسن AstraZeneca، آدنوویروس شامپانزه (که برای انسان بیماری زا نیست) به عنوان یک ناقل برای حمل جزء آنتی ژنی ویروس کووید-19 استفاده شد و به اصطلاح مبتنی بر ناقل است. سایر واکسن‌ها با فناوری‌های مختلف مانند تکثیر ویروس و سپس غیرفعال کردن آن (واکسن ویروس غیرفعال)، با استفاده از بخشی از ژنوم ویروس کووید-19 به عنوان آنتی ژن و تکثیر در رده‌های سلولی (واکسن پروتئین نوترکیب) یا بخشی از زنجیره ژنوم ویروسی (RNA) و تولید واکسن (واکسن‌های ژنتیکی).

9. تزریق واکسن چهارم برای چه دوره ای است؟ آیا هنوز باید قبل از پایان سال واکسن بزنیم؟

وضعیت بیماری کرونا در دنیا و داخل کشور به دقت رصد می شود و بر اساس آخرین اطلاعات علمی در خصوص تزریق واکسن کووید-۱۹ تصمیم گیری می شود. بنابراین، یادآوری یا عدم تذکر جدید بستگی به شرایط و اطلاعات و یافته های جدید در ماه های آینده دارد. برخی از محققان بر این باورند که احتمالاً ادامه واکسیناسیون هر سال برای حفظ ایمنی در برابر ویروس کووید-19 ضروری خواهد بود.

10. آیا تزریق نوبت چهارم واکسن محدودیت سنی دارد؟

به همه افراد بالای 18 سال که شش ماه از آخرین تزریق خود می گذرد توصیه می شود که یک یادآوری دریافت کنند. افرادی که در رده سنی 12 تا 18 سال قرار دارند، در صورتی که از بیماری هایی با سیستم ایمنی ضعیف رنج می برند یا بیماری های زمینه ای شدید دارند، در صورتی که 6 ماه از آخرین نوبت قبلی گذشته باشد، کاندیدای نوبت یادآوری واکسن هستند. افراد زیر 12 سال نیازی به دریافت ساعات یادآوری ندارند.

11. بیماران خاص و مبتلایان به سرطان از چه واکسنی استفاده کنند؟

می توان از تمام واکسن های موجود استفاده کرد.

12. آیا کسی که سرماخورده یا کرونا دارد می تواند واکسن بزند؟

به افرادی که به بیماری کرونا مبتلا هستند توصیه می شود حداقل یک ماه پس از بهبودی صبر کنند و سپس واکسینه شوند.

13. آیا برای دریافت واکسن باید روزه بگیریم یا بعد از آن باید دستورات خاصی را رعایت کنیم؟

برای دریافت واکسن نیازی به ناشتا بودن ندارید. پس از تزریق واکسن، حضور 15 تا 20 دقیقه در مرکز واکسیناسیون توصیه می شود. افرادی که پس از هر تزریق یا نمونه خونی سابقه ضعف شدید دارند باید از فرد تزریق کننده واکسن مطلع شوند و پس از تزریق چند دقیقه استراحت کرده و دراز بکشند. برای تزریق واکسن توصیه می شود قبل از مراجعه صبحانه بخورید. نوشیدن مایعات بیشتر در روز اول و دوم پس از واکسیناسیون مفید است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا