عمومی

لزوم احتیاط در مکان‌های آبی پرخطر/ راهکارهای نجات فرد غرق‌شده – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، شنا در دریا یکی از مهم ترین تفریحات مردم و مسافران و گردشگران در سواحل به ویژه در ماه های گرم و فصل تابستان است.

در اوج استقامت مسخره بازی و روزهای نفس گیر در شارجه، مردم ساعاتی از روز را به شنا، استراحت و ورزش های آبی می گذرانند تا از این تفریح ​​لذت ببرند.

شنا در دریا و رودخانه به خصوص برای کودکان و مردم می تواند بسیار لذت بخش باشد نه محیط آشنا محیط خطرناکی است، بنابراین نکات ایمنی در این زمینه باید رعایت شود تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

همچنین دانستن این نکات ایمنی می تواند جان خود و دیگران را در صورت بروز حادثه نجات دهد.

در همین زمینه کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر از شبکه بهداشت و درمان شهرستان گاناوچ نکاتی را در مورد غرق شدگی بیان می کند. موجود و رعایت توصیه های ایمنی پرداخت.

هاجر عوض پور در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: همه ساله با شروع فصل تابستان گردشگران و مسافران به منظور تفریح ​​و یا انجام ورزش های تابستانی و در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن آن به شنا و قایق سواری در دریا و اماکن آبی می پردازند. با رعایت اصول ایمنی غرق می شوند.

کارشناس بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گاناو با اشاره به اینکه غرق شدگی یکی از شایع ترین حوادث در اماکن آبی است، افزود: در این نوع حوادث گاهی فرد غرق شده با عوارض جبران ناپذیری مواجه می شود.

وی گفت: در واقع کلمه غرق شدن به حالتی اطلاق می شود که فرد مدتی نمی تواند نفس بکشد یا با قطع تنفس مواجه می شود.

غرق شدگی سومین عامل مرگ و میر در تصادفات است

عوض پور با بیان اینکه غرق شدگی سومین عامل مرگ و میر تصادفی است، گفت: غرق شدگی بیشتر در روزهای آخر هفته و در ماه های گرم سال اتفاق می افتد و قربانیان غرق شدگی بیشتر کودکان و جوانان هستند.

وی بیان کرد: بیماری های زمینه ای مانند صرع، بیماری های قلبی، ضعف عضلانی، عقب ماندگی ذهنی و… همچنین مصرف قرص های خواب آور، مشروبات الکلی و مواد روانگردان قبل از شنا باعث غرق شدگی می شود.

عوض پور یادآور شد: کودکان یک تا چهار ساله در دریاچه، استخر و وان در معرض خطر غرق شدن هستند.

کارشناس بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گاناو گفت: دیدن شخصی که به طور غیر طبیعی در آب راه می رود یا سرش مدام زیر آب می رود و بالا می آید یا فردی که صورتش برای مدت طولانی در آب است ممکن است اخطار یعنی با یک مورد غرق شدن مواجه هستیم.

وی افزود: یکی از دلایل غرق شدن در دریا این است که وقتی فردی غرق می شود افراد دیگری برای نجات او وارد دریا می شوند و آنها نیز غرق می شوند.

عوض پور افزود: سه دقیقه بعد از زیر آب از دست دادن هوشیاری و بعد از 6 دقیقه آسیب مغزی شروع می شود و چند دقیقه بعد ضربان قلب نامنظم می شود و پمپاژ خون مختل می شود.

گفت: لب و پوست رنگ پریده یا کبود، سرفه همراه با خلطکاهش هوشیاری، تنگی نفس، مشکل در تنفس و ضربان قلب نامنظم می تواند نشانه غرق شدن حتی برای فردی که در ساحل و خارج از آب است باشد.

کودکان را در مناطق خطرناک آب تنها نگذارید

کارشناس بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه با اشاره به رعایت اصولی برای جلوگیری از غرق شدگی در تمامی مکان های پرخطر آبی گفت: کودکان را در ساحل و رودخانه، نزدیک مکان های آبی پرخطر، وان، دریاچه و استخر تنها نگذارید. خیر و کودکان نباید بدون بزرگسال وارد آب شوند.

لزوم رعایت اصول پیشگیری از غرق شدگی در مناطق آبی پرخطر

عوض پور توصیه می کند: از محدوده مجاز شنا در دریا که با توپ های رنگی مشخص شده است فراتر نروید و در هنگام مواج بودن دریا در دریا شنا نکنید.

وی تاکید کرد: اگر شنا بلد نیستید در آب های خطرناک شنا نکنید.

وی توصیه کرد: کودکان وسایل ایمنی شنا (جلیقه شنا، نوار شنا، حلقه شنا، تخته شنا و… رشته فرنگی) به داخل استخر بروید و همه باید هنگام قایق سواری جلیقه نجات بپوشند.

عوض پور تاکید کرد: در آب های کم عمق یا آبی که عمق آن را نمی دانید شیرجه نزنید زیرا احتمال آسیب مغزی یا آسیب به ستون فقرات و استخوان ها وجود دارد. همچنین اگر در حین شنا احساس کردید که عضلات شما سفت یا خسته شده اند، فوراً از آب خارج شوید.

از ورود ناگهانی به آب سرد خودداری کنید

کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: از ورود ناگهانی به آب سرد خودداری کنید زیرا به دلیل سرد بودن آب احتمال وجود دارد. سنکوپ و شوک دما وجود دارد.

وی توصیه کرد: بهتر است در هنگام شنا در دریا یکی از دوستان و آشنایان خود را در ساحل دریا داشته باشید تا شما را زیر نظر داشته باشد و در صورت نیاز به نیروهای امدادی اطلاع دهید.

عوض پور افزود: اگر غریق را از آب خارج کنید، در این مواقع باید سر غریق را پایین تر از بقیه بدن قرار دهید تا آب از مجاری تنفسی او خارج شود.

پنج حلقه از زنجیره بقا در غرق شدن موجود

عوض پور با اشاره به پنج حلقه نجات غریق یادآور شد: اولین حلقه نجات را پیشگیری می نامند که شامل آموزش شنا، آموزش کمک های اولیه، شنا در مناطق مجاز و … می شود.

وی افزود: درخواست کمک و تماس با ۱۱۵، جلوگیری از غرق شدن قربانی در آب، ناجیان غریق، بیرون آوردن فرد غریق از آب و شروع عملیات احیای چهار نوبت باقیمانده نجات غریق. موجود دانستن این پنج حلقه می تواند جان یک انسان را نجات دهد.

دکمه بازگشت به بالا