فرهنگ و هنر

وزیر ارشاد: ما به‌ دنبال تحمیلِ نوعِ خاصی از مدِ لباس و پوشش نیستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما به همه تنوع اجتماعی در مد و لباس احترام می گذاریم و به دنبال تحمیل نوع خاصی از مد و لباس نیستیم. ما همه تفاوت ها را تشخیص می دهیم.

به گزارش مجله زنده خبری، محمدمهدی اسماعیلی که در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی مد و لباس فجر گفت: ما به همه تنوع اجتماعی در مد و لباس احترام می گذاریم و به دنبال تحمیل نوع خاصی از مد و لباس نیستیم. ما همه تفاوت ها را تشخیص می دهیم.

وی از نحوه عرضه پوشاک در کشور ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: می دانیم که برخی از مغازه های ما خالی از لباس مناسب است و گاهی خانم های عفیف ما ابراز نگرانی می کنند که نمی توانند لباس مناسب پیدا کنند، این مشکل حتما مرتبط است. به سیاست های ما

وزیر ارشاد ادامه داد: موضوع مد و لباس و مسائل مربوط به آن را یکی از موضوعات مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی می دانیم و به همین دلیل کارگروه مد و لباس را در دبیرخانه سازمان سنجش تشکیل دادیم. شورای فرهنگ عمومی و فلسفه استقرار این کارگروه در شورای فرهنگ عمومی به دلیل جایگاه اجتماعی، فرهنگی و هنری این عرصه است.

اسماعیلی در ادامه گفت: سابقه فرهنگ و هنر در عرصه پوشاک بسیار درخشان، درخشان و غنی است. ويژگي فرهنگي هزاران ساله ما در تمدن ايراني بر پايه عفاف است و پس از آميختگي با اسلام به عنوان يك هويت ايراني اسلامي تبلور يافته است. ایرانیان همواره پرداخت های هنری را برگزیده اند و این هنر در برابر فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی حفظ شده است. این در حالی است که برخی از تمدن ها عنوان برهنگی دارند و این با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما فاصله زیادی دارد. پوشش همیشه بخشی از هویت تاریخی مردم سرزمین ما بوده است. در تمام آثار تاریخی ایران که در موزه ها و بناهای تاریخی به چشم می خورد، پیش از ورود اسلام به ایران، گوهر عفت و پوشش می درخشد. پوشش بخشی از هویت تاریخی ماست و به آن افتخار می کنیم.

وزیر ارشاد تصریح کرد: جهان اسلام در 200 سال گذشته همواره با هجمه های فرهنگی هویت زدایی غرب مواجه بوده است. به همین دلیل است که ما با هویت غرب در تضاد هستیم زیرا آنها به دنبال هویت زدایی از ما هستند. برخی سعی می کنند نشان دهند که بین عفت و پوشش و موفقیت و فعالیت در جامعه برای زنان تعارض وجود دارد. آنها سعی می کنند با دوقطبی به زنان و دختران ایرانی نشان دهند که اگر حجاب دارند به معنای عدم حضور آنها در مناسبات جامعه و دین است. اما زنان ایرانی در همه عرصه ها درخشیده اند، ما این راه را با قدرت ادامه خواهیم داد.

وی بیان کرد: تلاش کارگروه مد و لباس در برگزاری این جشنواره این است که این ایده ها و آثار خلاقانه در حد ایده باقی نماند و وارد بازار شود. در دوره های قبل این کار محدود بود و محدود به جشنواره می ماند اما این دوره با کمک صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات و وام های ارزان قیمت چهار درصدی سعی دارد این ایده ها را در اختیار عموم قرار دهد.

اسماعیلی در پایان درباره توجه به هنرمندان شهرهای مختلف گفت: اهمیت کار این جشنواره توجه به تمام مناطق کشور است. بیشتر حاضران در یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از شهرهای دیگر ایران بودند و این باعث افتخار است. نباید این مشکلات را مقوله ای متمرکز و مکانیزه ببینیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا