اجتماعی

چرا ایران به قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» رای ممتنع داد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه به تشریح چرایی امتناع ایران از قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و گفت: در واقع یکی از دلایل مهم عدم وجود اجماع بر سر این قطعنامه و ممتنع تعدادی از کشورهای ذیل آن، کاستی‌های فراوان، بی‌توجهی به وظایف و وظایف قدرت‌های بزرگ استعمارگر به‌ویژه دولت‌های غربی، محیط‌زیست را تخریب کرده و در جهان بحران و بلاتکلیفی ایجاد می‌کند.

ناصر کنعانی، وی در پاسخ به مجله زنده خبری درباره دلیل رای ممتنع ایران در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره «حق بر محیط زیست پاک برای بشریت»، اظهار کرد: این قطعنامه با عنوان “حق داشتن محیط زیست سالم و پایدار” روز پنجشنبه به رای گذاشته شد و با 160 رای موافق و 8 رای ممتنع از چین، روسیه، بلاروس، کلمبیا، قرقیزستان، اتیوپی و ایران به تصویب رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی در روند مذاکرات این قطعنامه حضور فعال دارد. متأسفانه تدوین کنندگان قطعنامه از پذیرش اصلاحات ایران و بسیاری از کشورهای دیگر خودداری کردند.

کنعانی ادامه داد: در واقع یکی از دلایل مهم عدم اتفاق آرا در این قطعنامه و عدم پذیرش تعدادی از کشورها از آن، کاستی های متعدد، نادیده گرفتن وظایف و وظایف کشورهای بزرگ استعمارگر به ویژه دولت های غربی است که محیط زیست را تخریب می کنند. و در دنیا بحران و بلاتکلیفی ایجاد کرد این راه حل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران حفاظت و صیانت از محیط زیست را وظیفه خود می داند و متعهد است این مهم را در مجامع تخصصی و بین المللی ذیربط پیگیری کند اما با استفاده ابزاری و سیاسی از محیط و نادیده گرفتن آن اصول کلیدی محیط زیست در راه حلی یک طرفه، گزینشی و تفرقه‌انگیز با یکدیگر مخالفت می‌کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در گفت و گو با مجله زنده خبری اظهار کرد: کشور ما در منطقه ای از جهان قرار دارد که از یک سو دارای مزیت نسبی سوخت های فسیلی است و از سوی دیگر این منطقه دارای تنش آبی، کم آبی، خشکسالی است. ، پدیده های دایره ای و گرد و غبار و سدسازی در کشورهای همسایه، علاوه بر تلاش داخلی، حل این مشکلات نیازمند همکاری های لازم و موثر بین المللی است، اما تحت فشار سیاسی غرب نه تنها مانع همکاری موثر بین المللی در این زمینه می شود، بلکه همچنین با اجرای تحریم‌های سیاسی یکجانبه و حتی ایجاد بلاتکلیفی، ظرفیت و بسترهای مناسب برای احقاق این حق در منطقه و به‌ویژه در کشور ما توسط آمریکا و نیروهای سیاسی از بین رفته و از بین رفته است، بنابراین در چنین شرایطی. ایجاد «راست جدید» در یک نهاد استفاده سیاسی و در واقع ابزاری و غیرقانونی از محیط یک شعار و یک اهرم سیاسی است.

کنعانی افزود: در شرایط فعلی رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه سیاسی مذکور، تأکیدی بر رسیدگی صحیح به این امر در مجاری تخصصی و غیرسیاسی خود است. به عبارت دیگر، رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران در جهت پیشبرد این حق بود، نه مخالف حق استفاده از حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: هدف از این قطعنامه از دیدگاه کشورهای غربی پرداختن به سه موضوع مهم «تغییرات اقلیمی، تخریب تنوع زیستی و آلودگی» است و این در حالی است که از سوی دیگر، تعداد قابل توجهی از کشورها معتقدند که درمان تخصصی معضلات زیست محیطی باید در مجامع بین المللی محیط زیست دنبال شود، اما هدف بنیانگذاران غربی از پیشنهاد این قطعنامه تخصصی مهم در شورای حقوق بشر که در درجه اول یک نهاد سیاسی است، می باشد. برای سوء استفاده از محیط زیست تا حد. یک ابزار سیاسی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا