سلامت و تندرستی

اجرای برنامه ایراپن نیازمند ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: اجرای ملی برنامه ایراپن 2500 میلیارد تومان نیاز دارد.

به گزارش مجله زنده خبری، دکتر کمال حیدری در نشست مدیران غیر وابسته دانشگاه های علوم پزشکی تهران، هتل قلب گفت: ایراپن مهمترین برنامه ماست که در نظر داریم آن را به صورت سراسری در تمام شهرهای کشور اجرا کنیم. این برنامه از قبل اجرا شده است اما برای اجرای ملی آن به 2500 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه برای سند ایراپن حدود 10 سال زحمات زیادی کشیده شده اما آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: به دلیل کرونا تاخیر ناخواسته در اجرای برنامه های غیر واگیر برای دو یا دو نفر وجود دارد. سه سال که باید با توانمندسازی همکاران و نظارت بیشتر انجام شود، برنامه ها را با قدرت بیشتری اجرا کرد.

70 درصد بار بیماری غیرواگیر است

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 70 درصد بار بیماری ها مربوط به بیماری های غیرواگیر است، گفت: بیماری های غیرواگیر و مزمن باعث مرگ زودرس می شود. ما همیشه با بیماران مزمن سر و کار داریم، بنابراین آموزش مداوم و توانمندسازی آنها برای سبک زندگی سالم بسیار مهم است.

اجرای طرح پزشک خانواده

حیدری گفت: تاکید دولت بر اجرای طرح پزشک خانواده است و به احتمال زیاد باید از نیمه دوم امسال این برنامه را در سراسر کشور اجرا کنیم.این برنامه حدودا در دو استان فارس و مازندران اجرا شده است. 10 سال است، اما اجرای آن در سراسر کشور با موانعی مواجه است.

وی یادآور شد: معرفی پزشک خانواده در حوزه بیماری های غیرواگیر فرصتی طلایی است زیرا در تشخیص زودهنگام بیماری ها و برنامه های غربالگری در مدیریت بیماری های غیرواگیر کمک زیادی می کند.

حیدری افزود: در مدیریت بیماری های غیرواگیر ارتباط بین ادارات بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال ریشه بیماری های اسکلتی عضلانی توسط مدارس شکل می گیرد و ارتباط بیشتر با این حوزه و آموزش های لازم به کنترل بیماری کمک می کند.

وی در پایان خواستار استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی شد و گفت: در حوزه آزمایشگاهی در زمان شیوع کرونا شاهد نتایج خوبی از ارتباط با بخش خصوصی بودیم و می توان از این تجربه موفق برای سایر حوزه ها استفاده کرد.

به گزارش وبدا، لازم به ذکر است که برنامه ایراپن شامل چهار بیماری دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و استعمال دخانیات است. برنامه ایراپن بر اساس سند ملی پیشگیری از بیماری ها با هدف پیشگیری و کنترل این چهار بیماری و چهار عامل خطر و کاهش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 2025 در مراکز و پایگاه های تحت پوشش اجرا می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا