اقتصادی

اربعین امسال چه خدمات ارتباطی به زائران ارایه می‌شود؟

هر ساله با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه تدابیر و خدماتی را برای تسهیل ارتباط مسافران در نظر می گیرند.

به گزارش مجله زنده خبری، پیاده روی اربعین یکی از آداب مهم شیعیان است که همه ساله در ایام قبل از اربعین حسینی برگزار می شود، از این رو این مراسم به عنوان بزرگترین اجتماع مذهبی سالانه اخیر در جهان ثبت شده است، از این رو ایرانیان شرکت مخابرات در سال جاری اعلام کرد برای پایداری ارتباطات در مسیرهای منتهی به پایانه های چذابه، شلمچه، مهران و خسروی در استان های خوزستان، ایلام و کرمانشاه اقدامات ویژه ای انجام داده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در چارچوب اقدامات پیش بینی شده برای اربعین امسال (سال 1401) از راه اندازی تلفن عمومی رایگان در پایانه های مرزی خبر داد و از راه اندازی تعداد زیادی تلفن همگانی رایگان خبر داد. به منظور رفاه حال زائران اربعین حسینی در پایانه های مرزی چذابه، شلمچه و خسروی در استان خوزستان و مهران در استان های ایلام و خسروی و در استان کرمانشاه نصب و راه اندازی شده است.

رئیس ستاد اربعین شرکت مخابرات ایران، زیرساخت های لازم را برای تامین پهنای باند مورد نیاز اپراتورها، نهادها و سازمان های خدمات رسانی به زائران، فراهم می کند و اظهار داشت: با تقویت شبکه و افزایش ظرفیت، پهنای باند مورد نیاز نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله ما اپراتورهای ارتباطی، بزرگراه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای، رادیو و تلویزیون، پایانه‌های گمرک مرزی، نیروهای پلیس و نهادهای امنیتی و غیره را تامین می‌کنیم. همچنین راه اندازی وای فای رایگان در پایانه های مرزی یکی دیگر از برنامه هاست.

به گفته محمدرضا بیدخام، در حوزه نگهداری، تیم های متعددی به صورت شیفتی و شبانه روزی بر پایداری شبکه نظارت خواهند داشت.

اما با پیگیری های مجله زنده خبری از اپراتورهای موبایل اول و ایرانسل برای اطلاع از خدمات و امکاناتی که برای زائران اربعین امسال در نظر گرفته اند به این نتیجه رسیدند که این موضوع همچنان در دست بررسی است و به زودی خدمات برنامه ریزی شده اعلام و اطلاع رسانی می شود، این اتفاق رخ داد.

اما سال گذشته اپراتور همراه اول به منظور رفاه حال زائران و شرایط موجود، تعرفه های ارتباطی بخش رومینگ بین الملل خود را کاهش داد و اعلام کرد مشترکان همراه اولی که قصد عزیمت به عراق را دارند، از تخفیف 1000 تومانی برخوردار می شوند. دقیقه مکالمه با ایران 500 تومان تخفیف در هر دقیقه تماس های دریافتی از ایران و 500 تومان تخفیف به صورت پیامک ارسال می شود.

بنابراین با توجه به سرعت ترافیک بین المللی و پس از اعمال تخفیف، قیمت هر دقیقه مکالمه با ایران 9500 تومان، هر دقیقه تماس از ایران 6000 تومان، ارسال پیامک 3000 تومان و هر مگابایت اینترنت همراه بود. 2000 تومان. این تخفیفات ویژه اربعین سال گذشته شامل نرخ مکالمات بین المللی در عراق بود. به این ترتیب هزینه مکالمه از خطوط همراه اول پس از اجرای تخفیف تلفن ثابت در عراق دقیقه ای 4500 تومان و برای تلفن همراه در آن کشور 6000 تومان بوده است.

وی با ارتقای پهنای باند خدماتی و افزایش تعداد کریدورهای ارتباطی برای حمل تردد، علاوه بر هماهنگی و جلسات مقدماتی با تمامی اپراتورهای عراقی و وزارت ارتباطات عراق، تمام تلاش خود را برای ایجاد پوشش ارتباطی مطلوب برای زائران ایرانی به کار گرفت.

همچنین اپراتور ایرانسل در سال 1400 تغییراتی در تعرفه ها ایجاد کرد و اعلام کرد که تعرفه هر دقیقه مکالمه صوتی خروجی (از عراق به ایران) از 9900 تومان به 9500 تومان و همچنین تعرفه هر دقیقه مکالمه صوتی ورودی افزایش یافته است. (از ایران تا عراق) از 6900 تومان به 6000 تومان و تعرفه یک مگابایت اینترنت همراه از 3000 تومان به 2000 تومان کاهش یافت. دریافت پیامک نیز در طول سفر رایگان بود و روشن کردن تلفن و فعال کردن رومینگ در عراق نیز برای مشترکان ایرانسل رایگان بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا