اجتماعی

سه هزار نیروگاه خورشیدی با هدف توانمندسازی اقشار کم برخوردار در قم ایجاد می شود

مجله زنده خبری/ Com طرح توانمندسازی مستضعفان از طریق ساخت 3000 سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی بر اساس توافق پنج جانبه معاونت توسعه روستایی و مناطق کم برخوردار ریاست جمهوری، وزارت نیرو، سازمان بسیج سازندگی، امداد امام خمینی (ره) در حال اجراست. کمیته (ره) و سازمان مراقبت اجتماعی قم.

محسن امیدیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم امروز 30 مردادماه در نشست مشترک طرح توانمندسازی مستضعفان از طریق ساخت 3000 سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی که با حضور مدیرکل سازمان برگزار شد. دفتر توسعه مولدهای کوچک ساتبا و برخی از استانداران استان ضمن حمایت از این امر. در این طرح بر تلاش جدی و همکاری همه نهادهای ذیربط برای اجرای آن تاکید شد.

امیدیان عملکرد این طرح را در زمینه توانمندسازی اقشار محروم ارزیابی کرد و تاکید کرد: با توجه به رشد 270 درصدی تبصره 16 در تمامی بخش ها، فصل جدیدی باز شده و می توانیم حمایت های لازم را از این طرح داشته باشیم.

وی خواستار تشکیل جلسه هماهنگی هفتگی بین دستگاه ها برای تسریع در اجرای طرح ساخت سه هزار و 5 کیلووات خورشیدی برای مستضعفان شد و یادآور شد: صنایع استان نیز می توانند با توجه به نیاز و ظرفیت خود در طرح نصب سیستم های خورشیدی پیشگام باشند. آنها دارند

در این جلسه مدیرکل توسعه ژنراتورهای کوچک ستبا نیز طرح توانمندسازی مستضعفان با ساخت 3000 سامانه خورشیدی را به عنوان طرحی هوشمند که می تواند کمبود برق در کشور را جبران کند، مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 1401 6 هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است، یادآور شد: امیدواریم با همکاری بسیج و سایر دستگاه های دست اندرکار این طرح هر چه سریعتر اجرایی شود.

جعفر محمدنژاد سخنگوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) با بیان اینکه امروز بهانه ای برای عدم اجرای این طرح نداریم، توضیح داد: استان قم از نظر جغرافیایی شرایط مناسبی برای ایجاد سامانه های خورشیدی دارد.

وی بر شناسایی هر چه سریعتر مناطق روستایی و معرفی آنها به شرکت توزیع برق برای نصب سیستم های خورشیدی تاکید کرد و گفت: برخلاف تصور عموم، تولید انرژی از نیروگاه های تجدیدپذیر ارزانتر از نیروگاه های سوخت فسیلی است.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) برق را یکی از زیرساخت‌هایی دانست که اهرم‌های توان ملی یک کشور محسوب می‌شود و توضیح داد: اگر کشوری به انرژی دسترسی داشته باشد، می‌تواند ادعای برق داشته باشد.

وی با بیان اینکه سالانه هزینه های زیادی برای تقویت برق در مناطق فرسوده هزینه می شود، گفت: با توجه به اینکه این طرح در روستاها اجرا می شود، امکان استقرار صنایع تبدیلی در این مناطق وجود دارد.

محمدنژاد تصمیم توانمندسازی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را بی نظیر عنوان کرد و یادآور شد: اگر حتی 50 درصد این طرح اجرا شود در کل دنیا بی نظیر خواهد بود.

مهندس سید محمد ارجمندزاده معاون بهره برداری و اعزام شرکت توزیع نیروی برق قم نیز در این جلسه اظهار داشت: میزان نیروگاه های تولید پراکنده در حال بهره برداری در استان 78 مگاوات است که حدود 13.2 مگاوات آن نیروگاه های تجدیدپذیر خورشیدی است.

وی با اشاره به آمار نیروگاه های خورشیدی در استان قم گفت: در حوزه مساجد و مدارس 10 واحد، 16 واحد و 112 واحد در حوزه دستگاه های اجرایی استان با ظرفیت 162 کیلووات در حال فعالیت هستند. .

ارجمندزاده با بیان اینکه در حال حاضر تنها 24 میلیون کیلووات مصرف سالانه از نیروگاه های خورشیدی تامین می کنیم، گفت: این عدد بسیار ناچیز است و هدف ما این است که بتوانیم این سهم را در حوزه نیروگاه های خورشیدی افزایش دهیم.

وی کاهش مصرف سوخت های فسیلی، صرفه جویی در مصرف آب، عدم انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش آلاینده های محلی را از مزایای توسعه سیستم های تولید انرژی های تجدیدپذیر دانست و یادآور شد: تاکنون این سامانه ها در برخی مناطق مستقر شده است. مدارس علمیه، برخی از دستگاه های اجرایی را نیز فعال کرده ام و به بهره برداری رسیده است.

در این جلسه مهندس مهدی آخانین پنجه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم گفت: امسال استقرار 3000 سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی مطابق با طرح توانمندسازی مستضعفان سهمیه استان قم است. استانداری با کمیته امداد، رفاه و بسیج سازندگی.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای تسریع در اجرای این طرح گفت: برای تحقق این پروژه باید ماهانه 500 سامانه راه اندازی کنیم.

در قسمت پایانی این جلسه با اجرای برنامه پرسش و پاسخ در خصوص شبهات و سوالات پیرامون اجرای این طرح، حاضرین نظرات و پیشنهادات خود را برای تسریع در اجرای موفق برنامه و هدف تعیین شده بیان کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا