فرهنگ و هنر

پیشنهادهای رییس فرهنگستان هنر برای بهبود وضعیت هنر

در آستانه تهیه برنامه هفتم توسعه، فرهنگستان هنر طی مکاتبه با ریاست جمهوری، شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت حوزه هنری ارائه کرد.

به گزارش مجله زنده خبری، بهمن نامورطلک، رئیس این فرهنگستان با بیان اینکه در آستانه تدوین و ابلاغ برنامه هفتم توسعه هستیم و این فرصت ویژه ای است، گفت: حوزه هنری پیشنهادات خود را ارائه خواهد کرد که مورد بحث و بررسی اندیشمندان قرار گرفته است. و گروه های تخصصی هنری، در نامه های جداگانه ای به ریاست جمهوری، شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار بررسی سهم فرهنگ و هنر در برنامه هفتم توسعه شدند.

رئیس حوزه هنری در این زمینه توضیح داد: قوانین برنامه توسعه از جمله قوانین بسیار مهم بالادستی کشور است که برنامه ها و سازوکارهای تحقق اهداف نظام را در افق پنج ساله مشخص می کند و فرصت های ویژه ای را برای آن در نظر می گیرد. پیشرفت و ارتقاء در اقشار مختلف جامعه و کشور.» برنامه هفتم نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ به این معنا که فرصتی بی نظیر برای پیشرفت کشور است و بی توجهی هر بخش از جامعه می تواند منجر شود. خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.»

وی در همین راستا ادامه داد: فرهنگ هنر در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه، پیشنهاداتی را در خصوص حوزه هنری طی مکاتباتی با ریاست جمهوری، شورای اسلامی و مجلس برای تشخیص مصلحت ارائه کرد. برای رسیدن به این پیشنهادات، جلسات مفصلی با گروه های تخصصی داخلی فرهنگستان و همچنین کارشناسان خارج از فرهنگستان برگزار کردیم و در نهایت به این خلاصه و پیشنهاداتی رسیدیم که به دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. هیئت تشخیص امروز

توجه به حوزه هنر برای رشد 50 درصدی

بهمن نامورتالک در ادامه به تشریح این موضوع پرداخت و افزود: در این پیشنهادات خواستار توجه ویژه به حوزه هنر برای رشد 50 درصدی در کشور شدیم و همچنین بندهای موثری را که در برنامه های قبلی بود و اجرا نشد. قابل اجرا و امکان اجرا در برنامه هفتم. یعنی بندهای قبلی را ذکر کردیم و به طور مشخص با یک برنامه کمی و کیفی رشد 50 درصدی را می خواستیم که معتقدیم اگر به این پیشنهادات رسیدگی شود این رشد 50 درصدی محقق می شود و با اجرای آن در برنامه هفتم توسعه. ، این اتفاق خواهد افتاد. این برای هنر کشور عالی است.»

برنامه های توسعه فرصتی بی نظیر است که نباید از دست داد

وی با بیان اینکه مرحله کنونی مرحله بسیار حساسی برای هنر است، خاطرنشان کرد: هنر یکی از محورهای مهم و محرک در عرصه توسعه در دنیای مدرن است. توسعه موضوعی چندوجهی، چند بعدی و چند وجهی و یکی از ابعاد توسعه «فرهنگ و هنر» هر کشوری است. اگر درک تک بعدی از توسعه داشته باشیم، دیگر توسعه نیست، بلکه چیزی است که قبلاً به آن رشد می گفتند. اساساً رشد تک بعدی، کمی و عرضی است. ما در مقطع حساسی هستیم. هر برنامه توسعه‌ای در واقع فرصتی است که یک بار در زندگی می‌آید که اگر آن را از دست بدهیم در آینده پشیمان خواهیم شد.”

توسعه پایدار مستلزم توجه همه جانبه به همه ابعاد است

رئیس فرهنگستان هنر در ادامه در این زمینه تصریح کرد: توسعه ذاتاً پایدار است و توسعه پایدار تعبیر و ویرایش جدیدی از توسعه است که در آن بر عناصر مختلف تأکید شده است، به ویژه اگر در رشد تأکید بر اقتصاد بود، در توسعه، تاکید بر جامعه و محیط زیست است. اما امروزه در کنار مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، مسائل فرهنگی بیش از گذشته مطرح شده است. بنابراین اگر این برنامه هفتم دارای ابعاد اجتماعی، اقلیمی، زیست محیطی و فرهنگی قابل توجهی نباشد، اولاً توسعه محسوب نمی شود و ثانیاً بسیار ناقص است و راه به جایی نمی برد. بنابراین اگر در برنامه های توسعه به فرهنگ و هنر پرداخته نشود، این طرح ها ناقص خواهند بود.

عصر حاضر، عصر صنایع خلاق است

نامورتالک عصر امروز را عصر خلاقیت می داند و در این زمینه یادآور می شود: در حال حاضر در عصری به سر می بریم که به آن عصر خلاقیت می گویند و تاکید داریم در این عصر باید به هنر توجه ویژه شود. در این دوره صنایع خلاق، اقتصاد خلاق و شرکت‌های خلاق پیشتاز هستند و خلاقیت به عنوان اصل اصلی توسعه شناخته می‌شود و وقتی از صنایع خلاق صحبت می‌کنیم، تقریباً همه آنها شایستگی هنری دارند. این بدان معناست که ما در عصری از نرم افزارهای بشری زندگی می کنیم که نقش هنر بیش از هر دوره دیگری از تاریخ مهم و برجسته شده است و بنابراین این نقش مهم و مهم باید در برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد.

تلاش فرهنگستان هنر برای آشکار کردن نقش و جایگاه هنر

نقش محرک فرهنگ و هنر در توسعه کشور در این زمینه عضو دائمی فرهنگستان هنر اظهار داشت: متأسفانه در اکثر برنامه های توسعه ای حوزه هنر مغفول مانده است. هدف فرهنگستان هنر به عنوان یک نهاد سیاستگذار، آشکار ساختن جایگاه و نقش هنر در دستور کار توسعه و تبیین و یادآوری این نقش مهم به برنامه ریزان است. اغلب مدیران و برنامه ریزان ما به توسعه نگاه تک بعدی دارند و بیشتر بر عناصر اقتصادی و شاید تا حدی بر عناصر اجتماعی تاکید دارند، اما به سایر عناصر توسعه مانند هنر توجه چندانی نداشته اند. تجربه ما این است که بگوییم توسعه بدون رجوع به فرهنگ و هنر ناقص است و نمی تواند به اهداف خود برسد.

هنر کار می آفریند و پاداش می دهد

بهمن نامورطلک به موضوع اشتغال زایی و ارز آفرینی هنری پرداخت و در این زمینه توضیح داد: «هنر از دو جهت می تواند در بحث های توسعه نقش اساسی داشته باشد که اغلب نادیده گرفته می شود. اولاً اگر هنر در کشور و جهان توسعه پیدا کند، بخش بزرگی از کشور توسعه می یابد. یعنی با توجه به اشتغال چندین میلیون نفر در رشته های مختلف و متنوع هنری مانند سینما، تئاتر، صنایع دستی، هنرهای تجسمی، توسعه این بخش توسعه بخش بزرگی از کشور است و اگر بتوانیم توسعه این بخش، در واقع بخش مهمی از جامعه است، اما نقش دیگری که می تواند ایفا کند این است که اساساً فرهنگ و هنر نقش محرکی در توسعه سایر بخش ها ایفا می کند. یعنی تا زمانی که نتوانید این توسعه را توجیه کنید و با زبان هنری و فرهنگی ذینفعان این بخش را قانع کنید، در توسعه اقتصادی موفق نخواهید شد. اگر حتی در بخش‌های غیرفرهنگی هم نتوانید متقاعد کنید، این توسعه به درستی و آن‌طور که باید اتفاق نمی‌افتد».

گردش مالی شرکت های فرهنگی و هنری بیشتر از صنعت نفت و خودرو است

وی به جایگاه هنر در طرح جامع پرداخت و افزود: متاسفانه هنر کشور در این طرح ها جای خود را نگرفته است و امیدواریم در طرح جامع هفتم جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد. اگر بخواهیم فرهنگ خود را صادر کنیم و در ازای صادرات فرهنگ ارز کسب کنیم و هویت و زیبایی شناسی خود را در داخل و خارج ارتقا دهیم، باید به فرهنگ توجه کنیم. فرهنگ ما با صادرات نفت تکثیر نمی شود، بلکه با صادرات فیلم، موسیقی یا انیمیشن که رشد زیادی داشته است، می توانیم هویت خود را منتشر و منتشر کنیم و برای آن ارز کسب کنیم. ما حوزه هنر را جدی نگرفته‌ایم و با توجه به منابع و ظرفیت‌هایی که کشورمان برای آفرینش‌های هنری دارد، باید از هنر بیشتر از صادرات نفت خود استفاده می‌کردیم. امروزه صنایع فیلم هالیوود و بالیوود و گروه های موسیقی کشورها در حال افزایش ارزش هستند و افکار و زیبایی شناسی خود را صادر می کنند. در حال حاضر گردش مالی برخی شرکت های هنری و فرهنگی بسیار بیشتر از گردش مالی شرکت های نفت و خودرو است.

بی توجهی به هنر باعث تغییر سبک زندگی و هویت ایرانی-اسلامی شد

رئیس حوزه هنری گسترش اندیشه و سبک زندگی و تغییر هویت ملی و میهنی را ناشی از غفلت از فرهنگ و هنر دانست و در این زمینه گفت: بی توجهی به هنر موجب تحول در ایرانیان می شود. -سبک زندگی و هویت اسلامی. ما کشوری با فرهنگ غنی و کهن داریم، باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم. استفاده از این فرصت به هوش برنامه نویسان نیاز دارد. به همین دلیل تاکید می کنیم که جدای از اینکه زیبایی شناسی ما منتشر نمی شود، زیبایی شناسی دیگران با ما منتشر می شود و شیوه زندگی ما را تغییر می دهد. به جای اینکه همیشه سرمایه گذاری خود را در بخش هایی متمرکز کنیم که مدام زیان می دهند، باید در حوزه فرهنگ و هنر نیز سرمایه گذاری کنیم، در این صورت سبک زندگی خود را در داخل ترویج و به خارج از ایران صادر می کنیم و اشتغال و درآمدزایی خواهیم داشت. هنر نزد مردم معنا پیدا می کند و با پیشرفت تکنولوژی، حضور هنرمند نیز بیشتر می شود.

ما به برنامه ریزی هنری با دیدگاه جهانی نیاز داریم

وی هنر را یکی از عوامل محرک توسعه در عرصه جهانی می داند که باید از منظر جهانی به آن نگریسته شود و در این زمینه می گوید: «در حال حاضر در دنیایی زندگی می کنیم که مشکلات دولت ها و ملت ها در هم تنیده شده است. در برنامه های توسعه، ما باید به این درهم تنیدگی جهانی بپردازیم و طیف وسیعی از مخاطبان داخلی و خارجی را در برنامه ها در نظر بگیریم. مثلاً در حوزه فرش، اگر امروز با رکود روبه‌رو هستیم، به این دلیل است که در بحث زیبایی‌شناسی فرش، به تغییراتی که در خارج از مرزها و در سبک زندگی خارجی‌ها رخ داده، توجه نکرده‌ایم. در نتیجه صادرات فرش ایران با رکود مواجه شد و کشورهایی که فرش نداشتند گوی سبقت را ربودند. پس در برنامه ریزی علاوه بر نگاه به داخل کشور، باید به مخاطب جهانی نیز نگاه کنیم. به هر حال، هنر در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان ممکن است برای ما یک مزیت نسبی تلقی شود. زیرا ما هم تجربه و هم سابقه هنر خود را داریم و هم نیروی انسانی بسیار خوبی برای این کار داریم و حیف است که از این موهبت ها استفاده نشود و با وجود این همه ظرفیت و استعداد کشور ما گرفتار کمبود هنر شده است. توسعه یا عدم توسعه پایدار.

برنامه هفتم توسعه فرصتی استثنایی برای احیای زیرساخت های هنری کشور است

رئیس فرهنگستان هنر در پایان استفاده از برنامه هفتم توسعه را برای رفع عقب ماندگی در عرصه هنر ضروری دانست و آن را فرصتی استثنایی برای احیای زیرساخت های هنری کشور ارزیابی کرد. در این زمینه خاطرنشان شد: نگاه شایسته به هنر در برنامه هفتم توسعه علاوه بر جبران بخشی از ناکامی‌ها در حوزه هنر، ما را به آینده‌ای بهتر و توسعه پایدار سوق می‌دهد. اگر این فرصت را از دست بدهیم، شکاف های آینده بیشتر و غیرقابل جبران خواهد بود. مطمئناً با توزیع عادلانه امکانات در کشور و احیای زیرساخت های فرهنگ و هنر، علاوه بر شکوفایی فرهنگ و هنر کشور، شاهد حضور قوی، مفید و پیش برنده در این عرصه نیز خواهیم بود. توسعه در سایر زمینه های تولید، تحقیق و آموزش.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا