سلامت و تندرستی

گرداب طلایی در اعماق کهکشان/عکس

این کهکشان که “NGC 4303” نامیده می شود و اغلب با نام “مسیه 61” شناخته می شود، یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله 50 میلیون سال نوری از زمین در “خوشه سنبله” واقع شده است. NGC 4303 یکی از بزرگترین کهکشان‌های خوشه سنبله است که شامل مجموعه‌ای قابل توجه از کهکشان‌های همسایه است.

رصدخانه جنوبی اروپا توضیح داد: این خوشه حاوی تعداد زیادی ستاره نوپا است و توسط ستاره شناسان به عنوان آزمایشگاهی برای درک بهتر پدیده های شگفت انگیز تشکیل ستاره ها استفاده شده است.

“NGC 4393” نمونه ای از یک کهکشان ستارگانی است که در آن تعداد زیادی ستاره تشکیل شده است. رصدخانه جنوبی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که با مطالعه این نوع کهکشان، ستاره شناسان می توانند نحوه شکل گیری ستارگان در کیهان را بهتر درک کنند.

این بیانیه ادامه می دهد: ستارگان از فروپاشی ابرهای متشکل از گاز سرد تشکیل می شوند. تابش پر انرژی ستارگان تازه متولد شده گاز اطراف را گرم و یونیزه می کند.

این تصویر که در شیلی با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ گرفته شده است، ابرهای در حال چرخش خیره کننده ای از پلاسمای یونیزه شده را نشان می دهد که ساختاری شبیه به “گرداب طلایی” را تشکیل می دهند. بر اساس بیانیه رصدخانه جنوبی اروپا، ابرهای چرخان مانند خرده نان عمل می کنند که مسیر طی شده توسط ستاره های در حال رشد را نشان می دهد.

برای به دست آوردن این تصویر، ستاره شناسان از کاوشگر طیف سنجی چند عنصری (MUSE) که بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ نصب شده است، برای رصد NGC 4303 در طول موج های مختلف نور استفاده کردند. آنها با ترکیب مشاهدات خود، یک گرداب طلایی خیره کننده پر از ابرهای گازی آبی، سبز و قرمز پیدا کردند که به ترتیب نشان دهنده ابرهای یونیزه شده از اکسیژن، هیدروژن و گوگرد است.

این مشاهدات جدید به عنوان بخشی از پروژه PHANGS انجام شد که به دنبال شناسایی کهکشان های نزدیک در تمام طول موج های الکترومغناطیسی است.

46

دکمه بازگشت به بالا