فرهنگ و هنر

آیین بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران برگزار می‌شود

استاد علینکی وزیری (نهم آنلاین 1265 – 18 شهریور 1358)، معروف به کلنل وزیری، نوازنده برجسته و از پیشگامان آهنگسازی برای اجرای ارکسترال موسیقی ایرانی بود. او که به دلیل سالها خدمت در ارتش به سرهنگ وزیری شهرت داشت و به درجه سرهنگی رسید، به موسیقی عشق می ورزید و در نهایت بین سربازی و کار موسیقی، دومی را انتخاب کرد.

علینقی خان وزیری خدمات مهمی به موسیقی ایرانی کرد. از جمله، نت نویسی را در سنت موسیقی شفاهی ایرانی رواج داد. او همچنین دبیرستان موسیقی را تأسیس کرد و بعدها مدیریت آموزشگاه موسیقی دولتی (مدرسه موسیقی نظام) را بر عهده گرفت و سعی کرد موسیقیدانان ایرانی را با مبانی نظری موسیقی، اصول آهنگسازی و ارکستراسیون غربی آشنا کند. معلمان روانشاد ابوالحسن خان صبا، روح الله خالقی، موسی معروفی و ​​اسماعیل مهرتاش از مهم ترین شاگردان علینقی خان وزیری بودند.

استاد وزیری در نواختن تار و آهنگسازی نیز مهارت زیادی داشت. «دختر آشفته»، «دو عاشق» و «سمفونی نفت» از معروف ترین آثار این نوازنده هستند.

مراسم یادبود علینکی وزیری پدر موسیقی نوین ایران به مناسبت یکصد و سی و ششمین زادروز این استاد برجسته موسیقی روز پنجشنبه (23 مهرماه) ساعت 17:00 با حضور بزرگان موسیقی ایران؛ حسن ناهید، میلاد کیایی، بهرام گودرزی، محمد مقدسی، فرهاد فخرالدینی، جهانشاه صارمی، لوریس چکناواریان، هادی منتظری، مسعود حبیبی و جمعی دیگر از هنرمندان و موسیقیدانان در فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی برگزار می شود.

بهنام مهدان (پندار) تنها متولی آرامگاه علینکی وزیری و برگزارکننده مراسم بزرگداشت این استاد با بیان نحوه برگزاری این مراسم گفت: از سال 1397 بازسازی و مرمت آرامگاه استاد وزیری در محل انجام می شود. با هزینه شخصی و بدون مشارکت و کمک هیچ شخص حقیقی یا حقوقی و سازمانی موسسه ای ایجاد کردم.

موحدان گفت: آرامگاه پدر موسیقی ایران از سال 58 به مدت 40 سال در اثر فراموشی و بی توجهی دولت و ملت به ویژه بی توجهی، بی احتیاطی و سوء مدیریت سازمان ها و متولیان این هنر به ویژه به ویرانه تبدیل شده است. خانه موسیقی و خانه هنرمندان. در مرحله اول مرمت، ضریح را به طور کامل رنگ آمیزی کردم و با هزینه 38 میلیون تومانی، گچ و سنگ قبر را تعویض کردم.

مراسم بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران در حال برگزاری است

وی افزود: «سردیس استاد» توسط امیر محدان نقاش و مجسمه ساز و طی مراسمی در مهرماه ۱۳۹۷ با حضور اساتید برجسته موسیقی ساخته شد. ارفع عطارایی، حسن ناهید، بهرام گودرزی، میلاد کیایی، کامبیز روشنروان، معصومه مهرعلی و تنی، چند تن از نوازندگان از جمله شهرام صارمی و مهدی فلاح با تجلیل از استاد، از سنگ جدید آرامگاه و سردی رونمایی کردند.

خادم آرامگاه استاد علینکی وزیری گفت: مرحله دوم بازسازی ضریح استاد با هزینه ای بیش از 6 میلیون تومان در شهریور 1398 انجام شد که مجموعه ای زیبا از عکس های استاد وزیری، روح الله خالقی و ابوالحسن را جمع آوری کردم. صبا و آنها را بر دیوارهای مقبره و پرده نصب کرد. تابلوی حکاکی استاد را بر پنجره مقبره نصب کردم و در مهرماه 1398 دومین بزرگداشت استاد وزیری با حضور اساتیدی چون ارفع عطارایی، حسن ناهید، میلاد کیایی و بهرام گودرزی برگزار شد.

موحدان تصریح کرد: مرحله سوم بازسازی و مرمت بقعه استاد وزیری را در شهریورماه امسال پیگیری کردم و با صرف بیش از 45 میلیون تومان، کف قسمت داخلی بقعه، قسمت بیرونی و محوطه ورودی مقبره کاملاً با سنگ و موزاییک پوشانده شده است. تمام دیوارها، در و سقف آرامگاه کاملاً گچ بری و نقاشی شده است. مرمت و زیباسازی تقریباً تمام شده است و فقط قسمت کوچکی از عملیات زیباسازی نهایی باقی مانده است که در آینده آن را تکمیل خواهم کرد.

وی گفت: با توجه به سپری شدن دوران شیوع کرونا و رفع محدودیت های اجتماعی، در نظر دارم جشن استاد وزیری را با حضور اساتید و همه دوستداران موسیقی و عموم مردم در فرهنگسرای اندیشه برگزار و رسما افتتاح شود. مقبره استاد وزیری برای بازدید عموم..

برگزارکننده مراسم بزرگداشت استاد علینکی وزیری افزود: بنده و علیرضا میرعلینگی پژوهشگر و مورخ موسیقی در خصوص جایگاه، نبوغ هنری، تاثیر اندیشه و هنر استاد وزیری در روند توسعه و دستاوردهای عالی سخنرانی خواهند کرد. از فرهنگ موسیقی کشور دونوازی هادی منتظری (نوازنده ویولن) و احمد خاق طینت (نوازنده) و پخش قسمت هایی از مستند استاد علینکی وزیری با عنوان کلنل از دیگر بخش های این آیین است.

5757

دکمه بازگشت به بالا