فرهنگ و هنر

بخش بین‌الملل سینما حقیقت جدی‌تر برگزار شود

محمد هزائی رئیس سازمان سینمایی در جلسه هیئت سیاسی شانزدهمین جشنواره سینما هکوریت گفت: بخش بین المللی جشنواره سینما هکوریت باید به نحوی موثر و از نظر سینمای مستند منطقه برگزار شود. .

به گزارش مجله زنده خبری، به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، نخستین جلسه رسمی شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما قکریت» روز پنجشنبه برگزار شد. 19 شهریور ماه با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان در مرکز توسعه.

رئیس سازمان در این نشست گفت: جشنواره «سینما-غکریت» به عنوان مهم ترین رویداد سینمای مستند ایران می تواند صدای همه سینماگران همه کشورها باشد. با توجه به ماهیت این نوع کارها می توان تصویر امروز ایران را از طریق مستند به جهانیان عرضه کرد. تصویری رنگارنگ از اقلیم، فرهنگ، باورهای مذهبی و آیین های محلی، تصویری که مخاطبان کمتر آن را دیده اند و با آن ناآشنا هستند. سینمای مستند ایران در سال‌های اخیر در کنار مردم بوده و از مهم‌ترین رویدادها و نقاط عطف، اسنادی ماندگار بر جای گذاشته است.

خزایی تاکید کرد: بخش بین المللی این دوره از جشنواره بسیار حائز اهمیت است. با عادی شدن شرایط امکان برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی وجود دارد و امیدوارم بخش بین المللی نیز با کارایی و جدیت بیشتری برگزار شود. تمرکز بر مستند منطقه ای بخش مهمی از برنامه این بخش است. سینمای ایران در تمامی زیرمجموعه های خود از جمله مستند جایگاه ویژه ای در آسیا و منطقه دارد و برای ما مهم است که جشنواره سینما حقیقت صدای فیلمسازان درجه یک در عرصه مستند را منعکس کند. باید به سینمای کشورهایی که ریشه های فرهنگی، مذهبی و مشترک با ما دارند توجه شود.

رئیس سازمان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تعامل با سینمای مستند و سینماگران از برنامه ها و اولویت های سازمان سینمایی است. خوشبختانه توسعه این رابطه دو سویه دارد و «سینما-قکریت» از این غنا و همدلی بهره می برد.

وی ادامه داد: توسعه عدالت فرهنگی و توجه به سینماگران استانی از اولویت های سازمان سینمایی است که به طور حتم تمرکز تیم برگزار کننده شانزدهمین جشنواره سینما-غکریت خواهد بود. کاری که باید در سازمان و زیر مجموعه های آن انجام دهیم، آگاهی بخشی و توجه به اخلاق و امید است. در این زمینه فیلم های مستند می توانند تاثیر بیشتری نسبت به فیلم های داستانی داشته باشند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: احیای جشنواره های مستند منطقه ای می تواند راهی برای نمایش و عرضه آثاری باشد که به دلایلی به جشنواره کینو گکریت راه پیدا نکردند اما در ویترینی دیگر قابل مشاهده و قدردانی هستند.

در بخش دیگر جلسه، هر یک از اعضا پیشنهادات و توصیه های خود را در خصوص این دوره، کارکردها و اولویت ها ارائه کردند. رضا خوشدل راد و امین قدمی، نمایندگان اصناف در شورا نیز به صورت ویژه به همراهی اصناف سینمای مستند در جشنواره سینما-قکریت اشاره کردند و سوالاتی را در این زمینه بیان کردند.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای شورا به اهمیت توجه به ظرفیت پخش آنلاین پرداخت و گفت: می توان از این ظرفیت برای نمایش آثار در کشورهای دیگر استفاده کرد. توجه به حوزه تفکر در بحث های جشنواره و کارگاه ها ضروری است، بحث کیفی و فنی مهم است اما باید به تولید فکر توجه ویژه شود. در سینمای مستند می توانیم پیشنهاد جدیدی برای دنیا داشته باشیم که در سینمای داستانی امکان کمیاب است.

مهدی مسعودشاهی به ضرورت پژوهش در سینمای مستند اشاره کرد و گفت: پژوهش در سینمای مستند بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. از سوی دیگر توجه به استان ها، نیروهای جوان و حمایت از تولید و نمایش آثار مرتبط با فرهنگ و اقوام مختلف باید از اولویت های جشنواره باشد.

سید سلیم غفوری بر اهمیت برگزاری سمینارهای آموزشی در جشنواره سینما-غکریت تاکید کرد و گفت: سمینارهایی با موضوعات مختلف از جمله آسیب شناسی اسنادی می تواند زمینه را برای انتقال دانش و تجربه فراهم کند. از سوی دیگر باید به موضوع پیدایش گونه هایی بپردازیم که کمتر در این زمینه کار شده است. بهتر است به بازنمایی تصویر ایران در آثار بیشتری توجه شود. پیوست رسانه ای و پخش برنامه های تلویزیونی مرتبط با جشنواره «سینما-غکریت» زودتر از روزهای جشنواره آغاز شود.

کدیر آشنا علاوه بر پررنگ شدن موضوع توجه به هنرمندان استانی و استانی در هیات داوران و هیات انتخاب گفت: تعیین دبیر برای سه دوره متوالی جشنواره باعث می شود زودتر به اهداف خود برسیم.

محسن یزدی از تولید آثار معنادار و فکری گفت و گفت: سینمای مستند از نظر فنی پیشرفت کرده است اما در تولید معنا و اندیشه مشکل داریم. تولید ما باید در جهت تعریف معنا و بر اساس باورها و بینش ما باشد تا جشنواره های خوشایند. این یک نگرانی و الزام جدی است.

رضا خوشدل راد با اشاره به اهمیت و نقش اصناف سینمای مستند گفت: باید با اعضای اصناف برخورد جدی داشته باشیم و شرایط عادلانه ای را برای فعالیت و مشارکت همه فراهم کنیم و در دوره گذشته تعامل بین تولیدکنندگان ایجاد شده است. انجمن صنفی و جشنواره «سینما-غکریت» اتفاقات خوبی را در پی داشت که امیدوارم این تفاهم و دوستی در جشنواره امسال نیز محقق شود.

امین قدمی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای نقد و بحث در جشنواره سینما حقیقت گفت: هیات های گزینش و ارزشیابی موضوعات مهمی هستند که روی آن تمرکز زیادی وجود دارد. چه خوب است که به هنرمندان درجه یک و حرفه ای فرصت همراهی با جشنواره داده شود، همدلی هنرمندان و متخصصان با جشنواره موضوع مهم و حیاتی است. افزایش تعداد اعضای کمیته گزینش احتمال خطا را کاهش می دهد.

محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در پایان این نشست با قدردانی از اعضای شورا و توجه رئیس سازمان به جشنواره «سینما قکریت» گفت: پس از تجربه موفق در جشنواره پانزدهم، یکی از برنامه‌های ما این است که به اکران و پخش مستند به صورت جدی و حرفه‌ای فکر کنیم. برگزاری جشنواره و نمایش آثار در آن تنها هدف نهایی ما نیست. از مساعدت اعضای شورا تشکر می کنم و امیدوارم در جلسات آتی وارد بحث های تخصصی شده و از تخصص شما استفاده کنیم.

در پایان این جلسه محمدرضا اصلانی، کدیر آشنا، سید سلیم غفوری، مهدی مسعود شاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، رضا خوشدل راد و امین قدمی از اعضای شورای سیاسی این جشنواره تصمیمات خود را دریافت کردند. رئیس سازمان.

ششمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم از 28 تا 28 آذرماه 1401 در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا