اقتصادی

ساحل عاج دروازه ورود به یک بازار ۱۰۰ میلیونی است/نگرانی برای سرمایه گذاری وجود ندارد

مجله زنده خبری/مرکزی سفیر ساحل عاج گفت: با توجه به ثبات اقتصادی در ساحل عاج، نگرانی از سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ایرانی در کشور وجود ندارد.

تاماکولو واتارا در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان مرکزی در اتاق بازرگانی اراک گفت: ساحل عاج ۲۸ میلیون نفر جمعیت دارد و ارز آن ثابت است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور در حوزه کشاورزی است و عمده محصولات آن قهوه، کاکائو و بادام هندی است، گفت: سالانه دو میلیون تن کاکائو در ساحل عاج تولید می شود که 40 درصد نیاز دنیا را تامین می کند.

اوتارا با اشاره به اینکه این کشور از نظر صنعتی پیشرفته نیست و 25 درصد پیشرفت آن در حوزه نفت و پتروشیمی است، افزود: شرکت های ارتباطی، راه ها و امکانات بهداشتی و حمل و نقل نیز بقیه اقتصاد عاج محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: ساحل عاج به همراه 7 کشور دیگر در غرب آفریقا عضو یک اتحادیه هستند و بیشترین درآمد بین این کشورها مربوط به ساحل عاج است و در واقع اگر دسترسی به یکی از این کشورها در غرب آفریقا امکان پذیر شود. به هفت کشور می توان دسترسی داشت و حدود 100 میلیون نفر جمعیت دارد و بازار خوبی برای ایران محسوب می شود.

سفیر عاج در ایران با بیان اینکه روابط سیاسی دو کشور به سال 1975 برمی گردد اما روابط اقتصادی آن طور که انتظار می رود نیست، گفت: مبادلات اخیر دو کشور در دو سال گذشته بالغ بر 40 میلیون دلار بوده است که می توان توسعه یافته بندر ابیجان دومین نقطه مهم در قاره آفریقا است که دسترسی از طریق آن برای تبادل صادرات و واردات امکان پذیر است.

وی بیان کرد: استان مرکزی می تواند در زمینه کشاورزی با ساحل عاج همکاری کند، کاکائو و بادام هندی بلافاصله پس از برداشت به فروش می رسد ضمن اینکه می توان آنها را فرآوری کرد و در این زمینه همکاری کرد. ایده آل دولت عاج صادرات پودر یا کره کاکائو است، اما در حال حاضر به صورت حبوبات صادر می شود و فرصت هایی برای سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در این زمینه وجود دارد.

اوتارا با اشاره به اینکه کشور عاج دارای معادن آهن، نیکل، طلا و الماس است که می توان در زمینه معدن همکاری کرد و از سرمایه گذاران ایرانی استقبال می کنیم، گفت: مشکل اکثر کشورهای آفریقایی به عنوان مثال بحث زیرساخت هاست. در محدوده فرودگاه کستی در این کشورها مشکلات جدی وجود دارد و حتی امکان تعامل با کشورهای آفریقایی در زمینه توسعه زیرساخت ها از جمله زیرساخت های حمل و نقل وجود دارد. 80 هزار کیلومتر جاده در ساحل عاج نیاز به آسفالت دارد، هرچند یک شرکت ایرانی در این زمینه فعالانه فعالیت می کند، اما زمینه برای فعالیت شرکت های بیشتری وجود دارد.

وی افزود: طرح ها و پروژه های زیادی برای ساخت بنادر، راه آهن و فرودگاه در ساحل عاج وجود دارد و ممکن است فهرست این پروژه ها به اتاق تعاون و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اراک ارائه شود تا بتوانند در آن مشارکت کنند. روند مناقصه بودن

اوتارا با بیان اینکه امکان سرمایه گذاری در حوزه انرژی نیز وجود دارد، گفت: این کشور اگرچه زیرساخت های قوی در زمینه برق ندارد، اما صادرکننده برق به غنا، نیجریه و مالی است.

وی تصریح کرد: تولید نفت و گاز در این کشور زیاد نیست اما شرکت های ایرانی می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند، همچنین تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت ایران و ساحل عاج منعقد شده است. هلال احمر یک کلینیک فعال در ساحل عاج دارد که با استقبال خوبی روبرو شد و این فعالیت ها قابل توسعه است و با توجه به تولید ملزومات یکبار مصرف پزشکی در استان مرکزی می توانیم از ظرفیت این تفاهم نامه برای توسعه صادرات بهره ببریم.

با بیان اینکه در حوزه ساخت و ساز نیازهای زیادی وجود دارد، شرکت های ایرانی پا به عرصه وجود گذاشته اند اما بازار همچنان برای حضور سایر شرکت ها باز است، افزود: در حال حاضر 10 تا 15 شرکت ایرانی در ساحل عاج مشغول به کار هستند و ما نیز امیدواریم این تعداد افزایش یابد و خوشبختانه طی جلسه ای با استاندار مقرر شد تفاهم نامه ای بین اتاق و سفارت امضا شود.

وی گفت: رشد اقتصادی کشور به 7 درصد رسید که پس از کرونا کمی کاهش یافت و اکنون رشد اقتصادی به 6 درصد رسیده و شرایط باثباتی دارد و جای نگرانی برای سرمایه گذاری نیست. تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی در زمینه های مختلفی از جمله شرایط مالیاتی لحاظ شده است، به عنوان مثال تسهیلاتی در حوزه نفت و گاز و ساختمان در نظر گرفته شده است.

اوتارا تاکید کرد: تجار ایرانی نگران سرمایه گذاری در ساحل عاج هستند که این امری طبیعی است، البته سفارت نمی تواند تضمینی بدهد اما شرکت ها باید با حضور در این کشور تحقیقات میدانی انجام دهند، بازار را به دقت بسنجند و تصمیم نهایی را بگیرند. و سفارت فقط می تواند در مورد نیازهای کشورمان اطلاعات ارائه دهد.

وی بیان کرد: اگر شرکتی بخواهد برای اولین بار در ساحل عاج سرمایه گذاری کند، می تواند ابتدا با کمک ساحل عاج شرکت تاسیس کند، حساب بانکی افتتاح کند و تا 50 درصد تخفیف گمرکی و مالیات دریافت کند. سود سرمایه گذاری را تحمل نمی کند

سفیر عاج در جمهوری اسلامی افزود: به دلیل تحریم ها، مبادلات با مشکل مواجه است، اما شرکت های ایرانی فعال در ساحل عاج که در کشورهای ثالث حساب بانکی دارند، پول را جابجا می کنند و به این ترتیب تبادلات مالی انجام می شود. در مورد سرمایه گذاری در ساحل عاج اجرا شده است.

با بیان اینکه ساحل عاج به 30 هزار واحد مسکونی در سال نیاز دارد و برای سال های 2022 تا 2024 طرح ملی برای ساخت 150 هزار واحد مسکونی فعال شده است که اگر عرصه بتواند صادرات داشته باشد به ساخت ساحل عاج کمک می کند. همچنین کشور به قیر نیاز دارد. 80 هزار کیلومتر راه در این کشور نیاز به قیر و آسفالت دارد که تنها 10 هزار کیلومتر آن آسفالت است و در این راستا با ما ایران هستیم.

وی افزود: تا سال 1391 نمایشگاه دائمی معرفی بازار ایران در ابیجان بدون هزینه گمرکی فعال بود اما به دلیل بحران سیاسی در ساحل عاج این نمایشگاه لغو شد و امیدواریم در کمیسیون بازرگانی این نمایشگاه برگزار شود. که در تاریخ 18 الی 22 اکتبر برگزار می شود، موضوع باید مطرح شود و نمایشگاه دوباره برگزار شود.

سفیر عاج در ایران گفت: تنها 10 درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می شود و مابقی از کشورهای هند، چین و اروپا وارد می شود و اگر امکان صادرات دارو از ایران وجود داشته باشد، با کمال میل آن را می پذیریم و قطعا استقبال می کنیم. همچنین در زمینه تولید انرژی خورشیدی کافی است شرکت ها با سفارت مکاتبه داشته باشند تا همکاری ها توسعه یابد.

به گزارش مجله زنده خبری، در این نشست فعالان اقتصادی استان به ارائه محصولات و تولیدات خود در حوزه های مختلف پرداختند و تمایل خود را برای همکاری با کشور ساحل عاج اعلام کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا