بین المللی

واکنش اتحادیه اروپا به برگزاری همه‌پرسی دونباس

به گزارش فرانس 24، سازمان اطلاعات انگلیس اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه احتمالا طی روزهای آینده الحاق این مناطق به خاک روسیه را اعلام خواهد کرد.

در همین حال، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیتر استانو، به خبرنگاران گفت که عواقب آن در انتظار همه کسانی است که در این همه پرسی غیرقانونی و غیرقانونی شرکت می کنند.

وی افزود: اتحادیه اروپا این به اصطلاح همه پرسی را غیرقانونی می داند. وی تاکید کرد که همه پرسی پیوستن به فدراسیون روسیه در خاک اوکراین و تحت کنترل نظامی متجاوزان برگزار شد.

استانو گفت که با توجه به مواضع اتحادیه اروپا و گروه هفت که نماینده پیشرفته ترین اقتصادهای جهان هستند، این انتخابات ثابت می کند که روسیه به جای دنبال صلح به دنبال تشدید درگیری با اوکراین است. وی افزود: به این تشدید تنش پاسخ مناسبی خواهیم داد.

این مقام از اظهار نظر در مورد بسته جدید تحریم ها خودداری کرد، اما گفت که عواقبی برای هرکسی که در همه پرسی غیرقانونی مشارکت داشته باشد، خواهد داشت.

سفرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از آنکه دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا موظف به کار بر روی اقدامات محدودکننده و بسته جدید کمک‌های نظامی در پاسخ به بسیج نسبی روسیه شدند، برای آماده کردن مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه تشکیل جلسه دادند.

از زمان شروع جنگ در اوکراین، اتحادیه اروپا در مجموع 2.5 میلیارد یورو (2.5 میلیارد دلار) به کیف کمک نظامی از جمله تسلیحات مرگبار ارائه کرده است.

این ائتلاف همچنین هفت بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد که از جمله، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه او را هدف قرار می دهد.

تحریم های اتحادیه اروپا واردات طلا، نفت و زغال سنگ و صادرات کالاهای لوکس و فناوری پیشرفته را ممنوع می کند و بانک های روسیه و بلاروس از دسترسی به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت جلوگیری می کنند.

شهروندان جمهوری های دونباس، دونتسک، لوهانسک و همچنین مناطق آزاد شده خرسون و زاپوریژیا در آخرین همه پرسی پیوستن به روسیه امروز (سه شنبه) شرکت کردند. رفراندوم امروز در این 4 ولسوالی با مشارکت 50 درصدی رای دهندگان به پایان رسید. مشارکت مردم در این همه پرسی به ترتیب در دونباس 86.89 درصد، لوهانسک 83.61 درصد، خرسون 63.58 درصد و زاپوریژیا 66.43 درصد ثبت شده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا