اقتصادی

۷۰۰ شعبه بانکی و ۲۲۰ صرافی ارز اربعین می‌دهند

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه 700 شعبه بانک و 220 صرافی آماده فروش ارز هستند، گفت: برای رفاه حال زائران اربعین در ایلام، خوزستان و کرمانشاه، دستگاه های خودپرداز امکان برداشت ارز تا سقف 500 هزار تومان را دارند.

به گزارش مجله زنده خبری، علی صالح آبادی در یک برنامه تلویزیونی گفت: آمار پولی بهبود یافته و رشد پایه پولی به 26.2 درصد و نقدینگی به 34.9 درصد رسیده است که البته ایده آل نیست و باید اصلاح شود. تورم از 59.3 درصد در ابتدای دولت به 40.1 درصد رسید. این در حالی است که در ماه های اخیر تورم شدید جهانی داشتیم.

وی افزود: البته ارتقای یارانه ها را هم داشتیم و تورم انباشته ناشی از اصلاح ارز ترجیحی را داشتیم که آثار آن در مرداد برطرف شد و در مردادماه به دو درصد رسید. برای کنترل نقدینگی و پایه پولی اقدامات متعددی انجام شده و ادامه خواهد داشت. یکی از مشکلات این است که دولت سعی می‌کند از روش‌های جایگزین استفاده کند و به این فکر که این کار مهم و موثر است، نمی‌پردازد.

رئیس کل بانک مرکزی اصلاح بانک ها با کنترل اضافه برداشت را در کنترل نقدینگی موثر دانست و گفت: دولت باید از اوراق هم استفاده کند، از ابتدای سال تاکنون 34 اوراق فروخته که از این تعداد 12 اوراق توسط بانک ها خریداری شده است. و این چیز بسیار خوبی است بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک ها باید سه درصد از منابع خود را به خرید اوراق اختصاص دهند.

وی ادامه داد: بازار بین بانکی به زودی تعمیق می شود تا بانک ها به جای روی آوردن به منابع بانکی، بتوانند با یکدیگر مبادله کنند. رهبر معظم انقلاب دیروز تاکید کردند که کنترل ترازنامه بانک ها امری پسندیده است و علاوه بر آن باید تامین مالی شرکت ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

صالح آبادی بیان کرد: 66 درصد از هزار وام اعطایی شده از ابتدای سال تاکنون برای سرمایه در گردش شرکت و 12 درصد به ایجاد شرکت های جدید اختصاص دارد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از کارهای بسیار خوب بانک مرکزی و شبکه بانکی با همکاری وزارت حراست تامین مالی زنجیره ای و اوراق پله ای است که نیاز به نقدینگی را کاهش می دهد و از پایان کار اجرایی شده است. سال گذشته در یک سال و نیم، 8.8 هزار میلیارد تومان اوراق گام منتشر شد، اما با اصلاح دستورالعمل وی، 11 حمات گام برای تامین مالی شرکت های تولیدی در دو ماه گذشته مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: اوراق گام در بازار سرمایه قابل واگذاری و حتی فروش است که این اتفاق بسیار خوبی است که با آن می توانیم از سرمایه مردم برای تامین مالی تولید استفاده کنیم. پیش بینی من این است که سال آینده 20 درصد شرکت ها با این ابزار تامین مالی شوند و نیاز شرکت ها به نقدینگی کاهش یابد.

صالح آبادی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار خوب کنترل موجودی بانک ها بین 1.5 تا 2.5 درصد است. در صورت عدم تمکین بانک، سپرده قانونی بانک از 10 درصد به 15 درصد و همچنین ضمانت اجرای سیاست کنترل موجودی بانک افزایش می یابد. البته بانک های قرض الحسنه به دلیل پرداخت تسهیلات خرد به مردم اجازه رشد تا 4.5 درصد را دارند.

وی با بیان اینکه بانک ها را بر اساس شاخص های سلامت ارزیابی کرده ایم، گفت: بانک های خوب می توانند ماهانه 2.5 درصد موجودی خود را رشد دهند. در واقع 6 بانک بالای 2.5 درصد رشد دارند که باید سریعاً اصلاح شود و بعد از آذر تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد.

پرداخت 20 هزار میلیارد ودیعه مسکن

صالح آبادی گفت: از ابتدای سال تا پایان تیرماه 400 هزار نفر به صورت الکترونیکی احراز هویت شدند. از ابتدای سال تا پایان تیرماه 250 هزار نفر از سفته الکترونیکی استفاده کردند. از ابتدای سال تا تیرماه 418 هزار فقره کمک هزینه ازدواج به مبلغ 58 حمت پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: 315 هزار پرونده به مبلغ 13 هما نیز بابت وجوه فرزندان پرداخت شد که در مجموع 71 هما است. در حالی که سال گذشته در مجموع 80 فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شده است. تا پایان تیرماه 20 ودیعه مسکن پرداخت شد.

بانک ها باید سرمایه خود را افزایش دهند

وی با بیان اینکه 23 بانک ملزم به افزایش سرمایه شدند، گفت: بانک ها اوراق خریداری شده توسط دولت را به بانک مرکزی می فروختند. سال گذشته 102 هزار میلیارد تومان اوراق در سبد بانک مرکزی وجود داشت که اکنون به حدود 70 تن رسیده است، یعنی بیش از 30 تن پول از بازار جمع آوری شده و در کاهش نقدینگی موثر بوده است.

صالح آبادی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای بزرگی که با همکاری سازمان مالیاتی انجام شد ساماندهی 18 میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان بود و اکنون دیگر کارتخوان و درگاه بدون شناسه در کشور نداریم.

بازار ارز در حال ثبات است

وی با بیان اینکه بازار ارز به ثبات خوبی رسیده است، گفت: 700 شعبه بانک و 220 صرافی در سراسر کشور آماده پرداخت ارز اربعین به زائرین هستند. هر زائر می تواند 100 یا 150 هزار دینار عراقی برای سفر به اربعین دریافت کند.

وی افزود: برای رفاه حال زائران اربعین در ایلام، خوزستان و کرمانشاه، دستگاه های خودپرداز امکان برداشت تا سقف 500 هزار تومان را خواهند داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا