درخشش نام ۶۵ مؤسسه ایرانی در بین دانشگاههای برتر جهان
به گزارش شفاف، محمد حسن زاده رئیس ایراندوک گفت: در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ «موسسه آموزش عالی تایمز»، نام ۶۵ مؤسسه ایرانی در بین دانشگاه های جهان با حضور دانشگاه علوم پزشکی گلستان قرار گرفته است. علوم پزشکی کردستان و مازندران در صدر دانشگاه های ایران قرار دارند و ورود ایران به رتبه ۳۵۱ تا ۴۰۰ جهان و قرار گرفتن ایران در رتبه ششم در بین کشورهای با بیش از ۵۰ نماینده در این رتبه بندی از جمله موارد جالب توجه است. ویژگی های این رتبه بندی

به گزارش پژوهشکده علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرندک)، استاد علوم و معرفت شناسی اطلاعات اعلام کرد: بر اساس این گزارش دانشگاه های علوم پزشکی گلستان، علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی مازندران رتبه اول کشوری و ۴۰۰ تا ۳۵۱ را به خود اختصاص داده اند. جهانی هستند. جایگاه دو دانشگاه ایرانی نیز به عنوان «گزارشگر» گزارش شده است. موسساتی که رتبه جهانی آنها “گزارش” است، موسساتی هستند که داده های خود را به موسسات آموزش عالی تایمز ارسال کرده اند اما حداقل مورد نیاز برای کسب رتبه جهانی را برآورده نکرده اند.
رئیس ایرانداک افزود: ایران پس از ژاپن، چین و هند چهارمین کشور آسیایی از نظر تعداد دانشگاه های وارد شده در این رتبه بندی در سال ۲۰۲۳ بود که در این فهرست، نام ۱۷۹۹ موسسه از ۱۰۴ کشور مختلف درج شده است. سراسر دنیا. در خاورمیانه ترکیه و ایران بیشترین سهم را دارند. این در حالی است که قاره آسیا با ۶۶۹ دانشگاه بیشترین نماینده را در این رتبه بندی دارد. در رتبه بندی سال گذشته این نظام رتبه بندی، ۵۸ موسسه از ایران جزو بهترین موسسات جهان بودند. مطالعه روند حضور سالانه دانشگاههای ایران افزایش مستمری را از یک دانشگاه در ویرایش ۲۰۱۲ به ۶۵ دانشگاه در ویرایش ۲۰۲۳ نشان داد.
یکی از اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد اعلام کرد: روند سالانه حضور موسسات ایرانی در نظام رتبهبندی دانشگاههای جهانی موسسه آموزش عالی تایمز همواره افزایش یافته و در سال ۲۰۲۳ به ۶۵ موسسه رسیده است، اما باید چنین باشد. لازم به ذکر است که تعداد بهترین مؤسسات «موسسه آموزش عالی تایمز» نیز هر سال در حال افزایش است. به عنوان مثال، در نسخه ۲۰۲۲ این نظام رتبه بندی، ۱۶۶۲ موسسه از کشورهای مختلف رتبه بندی شده اند.
به گفته حسن زاده، رتبه بندی جهانی آموزش عالی تایمز، مؤسسات پیشرو جهان را در پنج حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، دیدگاه جهانی (با وزن ۷.۵ درصد)، پژوهش (با وزن ۳۰ درصد) رتبه بندی کرده است. %)، استنادات (با وزن ۳۰%)، و درآمد صنعتی (با وزن ۲.۵ درصد)؛ بر اساس ۱۳ معیار کمی ارزیابی می شود.
رتبه بندی امسال با تجزیه و تحلیل ۱۵.۵ میلیون مقاله علمی، ۱۲۱ میلیون استناد، سؤالات ۴۰۰۰۰ متخصص در آموزش عالی در سراسر جهان و داده های ارائه شده توسط دانشگاه ها انجام شد. بر اساس نسخه ۲۰۲۳ سیستم رتبه بندی موسسه آموزش عالی تایمز، دانشگاه آکسفورد پیشگام جهان و دانشگاه هاروارد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه استنفورد، موسسه فناوری ماساچوست، موسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه پرینستون هستند. دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، دانشگاه ییل و کالج امپریال لندن در رتبه های دوم تا دهم قرار دارند.
محمدحسن زاده افزود: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرندک) با ساخت و به روز رسانی ابزارهای حرفه ای برای سنجش و سنجش علم، فناوری و نوآوری در کشور، تلاش می کند تا سیاست گذاران را برای برنامه ریزی صحیح و مؤثر در حوزه های مرتبط با مأموریت های خود یاری دهد. این گزارش همچنین انتشارات سامانه جهانی علم، فناوری و نوآوری ایران (نما) است که 90 شاخص مختلف از 55 مؤسسه علم، فناوری و نوآوری جهانی را رصد و گزارش میکند و در آدرس اینترنتی NEMA IRANDOC.AC در دسترس است. .
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان