اقتصادی

صنعت باور ندارد که دانشگاه می تواند مسکلات را برطرف کند

رئیس دانشگاه تهران با انتقاد از ساختار فعلی دانشکده علوم و فنون نوین بر توسعه زیرساخت های این دانشکده با توجه به ظرفیت آن تاکید کرد.

به گزارش مجله زنده خبری، محمد مقیمی در مراسم افتتاحیه دومین همایش علم و فناوری «کارآفرینانه» دانشکده علوم طبیعی و فناوری های پیشرفته دانشگاه علوم طبیعی و فناوری های پیشرفته کشور طی سخنانی به مدل سه بعدی ساختار، محتوا و بستر در قالب یک مدل ذهنی اشاره کرد. دانشگاه تهران که در تالار شهید احمدی روشن برگزار شد، افزود: سازه باید به هم متصل و یکپارچه باشد تا به ماموریت اصلی برسد، البته باید زیرساخت ها فراهم شود تا طرح ها و ایده های برجسته طراحی اجرایی شود.

وی با بیان اینکه با بودجه های در حال اتمام نمی توان انتظار تحول ساختاری داشت، افزود: بنابراین باید از راه های دیگری مانند کمک های خیرین برای تامین مالی استفاده کرد و در زیرساخت های ساختاری اقدام جدی کرد.

رئیس دانشگاه تهران با اعتقاد به اینکه نمی‌توان با ساختارهای سنتی سازمانی مسئولیت‌های جدید را برعهده گرفت، خاطرنشان کرد: طراحی ساختار باید انعطاف‌پذیر باشد زیرا در آینده نیازمند بازنگری و مهندسی مجدد است.

مقیمی همچنین گفت: جوهره اساسی همه واژه ها نشان می دهد که مشکلات کسب و کار تک بعدی نیست، بلکه پیچیده، در هم تنیده و چند بعدی است.

وی با بیان اینکه این موضوع در مهندسی و کشاورزی به شدت در حال پیشرفت است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های کارآفرین باید برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر تجمیع شوند، هرچند شرکت‌های بزرگ همیشه کارآمد نیستند.

رئیس دانشگاه تهران با ذکر مثالی مبنی بر اینکه بعد از تاسیس شرکت های خارجی همه زیر یک چتر قرار گرفتند و ماهیت این شرکت های جدید با شرکت های بروکراتیک قدیمی متفاوت است، افزود: ماهیت مشکلات کشور فقط فنی نیست. و فنی، بلکه روانشناختی، اجتماعی، فلسفی و کلامی، اقتصادی، مدیریت در تجارت و… همه اینها را باید در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران دید.

مقیمی با بیان اینکه ایران جزو 5 کشور برتر دنیا در حوزه فناوری نانو است، ادامه داد: در عین حال بسیاری از سوالات حل نشده باقی مانده است.

وی با بیان اینکه نوع نگاه در طراحی میدان علاوه بر تخصص و حرکت در مرز دانش، نگاهی کل نگر است که نیازمند مهارت های چندگانه است تا در قالب یک حوزه جدید بازنمایی شود، تصریح کرد: از نظر بستر، ارتباط صنعت و دانشگاه مهم است و باید باشد. باید دفتر ارتباطات صنعت (صنایع تاثیرگذار) در دانشگاه تهران ایجاد شود تا این ارتباط حفظ شود و محتوای آن توسعه یابد.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: همچنان مشکل قوانین ارتباط با صنعت را داریم. صنعت معتقد نیست که دانشگاه بتواند مشکلات را حل کند. باید بین صنعت و دانشکده علم و صنعت دانشگاه تهران تفاهم وجود داشته باشد.

به گزارش مجله زنده خبری، دومین همایش کارآفرینی «علم و فناوری» دانشکده علوم و فناوری پیشرفته دانشگاه تهران از امروز به مدت 3 روز (دوم تا چهارم آبان ماه 1401) در دانشکده علوم و فناوری پیشرفته تهران برگزار می شود. دانش آموزان است. ذینفعان دانش آموختگان و اساتید دانشکده، کارآفرینان دانشگاهی و صنعتی، صنایع مرتبط با مأموریت دانشکده، مؤسسات حمایت کننده از توسعه و نوآوری علمی و فناوری و دستگاه های اجرایی دولتی هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا