بین المللی

«عبداللطیف رشید» پنجمین رئیس جمهور عراق شد

بر اساس شمارش آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید رقیب خود برهم صالح را هل داد و بر کرسی ریاست جمهوری عراق دست یافت.

به گزارش مجله زنده خبری، به نقل از اسکای نیوز، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری پارلمان عراق، عبداللطیف رشید از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق توانستند 157 رای و برهم صالح 99 رای به دست آورند که هیچ کدام نتوانستند این رای را کسب کنند. اکثریت لازم و با این دستور انتخابات به دور دوم کشیده شد. طبق قانون اساسی عراق، یک نامزد برای ریاست جمهوری باید 220 رای کسب کند. در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می شود و پس از آن، ملاک انتخاب رئیس جمهور 165 رای خواهد بود.

عبداللطیف رشید، وزیر 74 ساله منابع آب عراق در دولت نوری مالکی، پیش از این سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان در لندن بود و فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه منچستر بود. رشید، بینک جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق و یکی از رهبران حزب اتحادیه میهنی است.

رئیس جمهور توسط مجلس نمایندگان با اکثریت دو سوم آرا انتخاب می شود و دوره او به دو دوره چهار ساله محدود می شود.

رئیس جمهور بر اساس اصل 65 قانون اساسی، رئیس کشور و مظهر وحدت و حاکمیت ملی کشور است و به رعایت قانون اساسی و حفظ استقلال، حاکمیت، وحدت و ارضی توجه جدی خواهد داشت. وضعیت عراق یکپارچگی بر اساس احکام قانون اساسی.

قاضی مشعل الیاور اولین رئیس جمهور نظام سیاسی جدید عراق بود که در سال 2004 به قدرت رسید و در سال 2005 از سمت خود برکنار شد. طالبانی، فواد معصوم از سال 2014 تا 2018 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و پس از آن کرسی خود را به برهم صالح واگذار کرد. صالح از سال 2018 رئیس جمهور عراق است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا