اجتماعی

عکس | کشف اتفاقی تونل‌های ترسناک 1800 ساله در نزدیکی اسفراین

یک پروژه معمول جاده سازی در نزدیکی اسفرین منجر به کشف شبکه گسترده ای از تونل های زیرزمینی شد. باستان شناسان بر این باورند که این تونل های زیرزمینی به قلعه ای به نام شهر بلقیس متصل است که در نزدیکی آن قرار دارد. شهر بالکیس با وسعتی بالغ بر 51 هزار متر مربع، دومین قلعه خشتی بزرگ ایران (پس از ارگ بم) محسوب می شود.

کشف تصادفی تونل های زیرزمینی شهر بالکیس

تونل زیرزمینی بلقیس

کاوش های انجام شده در تپه ها و مناطق اطراف آن نشان می دهد که قدمت شهر بلکیس حداقل 6000 سال است. باستان شناسان بر این باورند که این منطقه در اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی تا قرن هفتم میلادی در اوج شکوفایی بوده و حتی در زمان نادرشاه افشار در قرن هجدهم نیز این قلعه فعال بوده است.

البته بیشتر توسعه این بخش مربوط به علاقه شاهان ساسانی است. تاکنون کاوش های زیادی در شهر بالکیس انجام شده که در نتیجه آن خانه ها، کانال های آبیاری، آب انبار و ایوان ستون دار کشف شده است. حالا نوبت به تونل های زیرزمینی این منطقه مهم رسیده است.

محل کشف تونل زیرزمینی

باستان شناسان از سال گذشته از وجود یک تونل زیرزمینی در این منطقه اطلاع داشتند. اما سازمان میراث فرهنگی به دلیل حفاظتی تمامی دسترسی ها به آن را مسدود کرده است. اکنون راهسازان از نقطه ای دیگر به گنجینه ارزشمند تاریخی رسیده اند. طول تونل های زیرزمینی شهر بالکیس به 18 کیلومتر می رسد و جالب است که توالت و آسیاب در آنها وجود دارد.

همچنین در این تونل ها سرامیک های مربوط به دوره های سلجوقی، ایلخانی و پیش از آن یافت می شود. با این حال بسیاری از رازهای این منطقه دست نخورده باقی مانده و نیازمند مطالعه عمیق است. البته ساخت بناهای زیرزمینی در ایران بی سابقه نیست. در اصفهان شهری زیرزمینی به نام نوش آباد وجود دارد که در عمق 4 تا 18 متری زمین قرار دارد.

تونل زیرزمینی بلقیس

کل شهر زیرزمینی مربوط به دوره ساسانیان است و باستان شناسان معتقدند که برای فرار از گرمای تابستان یا محافظت از زنان، کودکان و سالمندان در زمان جنگ ساخته شده است. شباهت تونل های زیرزمینی شهر بالکیس به نوش آباد نشان دهنده کاربری مشابه آنهاست. در حال حاضر، تحقیقات بیشتر در این زمینه در انتظار تایید دولت به حالت تعلیق درآمده است.

227227

دکمه بازگشت به بالا