اقتصادی

چشم گربه در تور تلسکوپ فضایی هابل افتاد+عکس

ثبت ناشناخته ترین سحابی؛

در فاصله حدود 3000 سال نوری از زمین، یکی از پیچیده ترین و کم شناخته شده ترین سحابی ها قرار دارد، منظره ای چرخان از گاز و غبار که پس از مرگ یک ستاره به جا مانده است. تجسم رایانه ای جدید ساختار سه بعدی سحابی چشم گربه را نشان می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، بازسازی دیجیتالی بر اساس تصاویر تلسکوپ فضایی هابل، دو حلقه متقارن را در اطراف لبه های سحابی نشان می دهد. رایان کلرمونت و همکارانش در گزارش ماهانه اکتبر انجمن سلطنتی نجوم گزارش می دهند که حلقه ها احتمالاً توسط گازی که از دو ستاره در مرکز سحابی به بیرون پرتاب می شود تشکیل شده اند.

کلرمونت، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد، می گوید: «من متوجه شدم که از اوایل دهه 1990 مطالعه جامعی درباره ساختار سحابی ها انجام نشده است. سال گذشته، زمانی که او دانش آموز دبیرستانی در سن دیگو بود، با برخی از اخترفیزیکدانان یک شرکت تصویربرداری علمی به نام Ilumbra که نرم افزاری برای بازسازی ساختار سه بعدی اجرام نجومی نوشته بودند، تماس گرفت.

این تیم تصاویر هابل را با مشاهدات زمینی نور در چندین طول موج ترکیب کرد که حرکات گاز سحابی را آشکار کرد. تعیین اینکه کدام قسمت ها به سمت و دور از زمین حرکت می کنند، به آشکار شدن ساختار سه بعدی آن کمک کرد.

این تیم دو حلقه جزئی را در دو طرف مرکز سحابی شناسایی کردند. تقارن و ماهیت ناقص حلقه ها نشان می دهد که آنها بقایای پلاسما هستند که از قلب سحابی بیرون زده و قبل از اینکه بتواند یک دایره کامل را تشکیل دهد پراکنده شده اند. ولفگانگ استفن، شریک ایلومبرا، که در کایزرسلاترن، آلمان مستقر است، می‌گوید: چنین حلقه‌هایی معمولاً از تعامل بین دو ستاره که به دور یکدیگر می‌چرخند تشکیل می‌شوند.

این اثر برنده جایزه کلرمونت در نمایشگاه بین المللی علم و مهندسی 2021 شد، مسابقه ای که سالانه توسط انجمن علمی سازماندهی شده و توسط Science News منتشر شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا